Συγκινητικές στιγμές εκτυλίχθηκαν το Σάββατο το πρωί στην κοιλάδα των Τεμπών, όπου ο τελευταίος επιζήσας αντιστασιακός στη Λάρισα, ο πρώην πρόεδρος των αναπήρων και θυμάτων της Εθνικής Αντίστασης Αθανάσιος Ριζάκης κατέθεσε το τελευταίο , όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε, στεφάνι στο μνημείο της Αντίστασης στους πεσόντες «μπουρλοτιέρηδες» του τάγματος Μηχανικού του Ολύμπου.
Ο 95χρονος Αθανάσιος Ριζάκης με δικά του έξοδα μετέβη στα Τέμπη, όπου τον περίμενε για να τον τιμήσει ο δήμαρχος Γιώργος Μανώλης, για να τιμήσουν από κοινού τους πεσόντες αντιστασιακούς που είχαν ανατινάξει την αμαξοστοιχία που «φορτωμένη» με ένα επίλεκτο τάγμα Ες-Ες κατευθυνόταν προς ενίσχυση του Ανατολικού μετώπου.
Ο κ. Ριζάκης σε δηλώσεις στη Θεσσαλία τηλεόραση ανέφερε πως είχε ανακοινώσει στις 9 Μαϊου στην κατάθεση του τελευταίου στεφανιού στο μνημείο Νίκης στο Φρούριο στη Λάρισα με αφορμή τον εορτασμό για το τέλος του Β- Παγκοσμίου Πολέμου πως θα απέτειε φόρο τιμής για τελευταία φορά στους ήρωες της αντίστασης του Τάγματος Ολύμπου, παιδσιά γροτ΄παιδα από τον Πυργετό, τη Ραψάνη, την Αιγάνη, το Ομόλιο, την Καλλιπεύκη και όλα τχωριά της ευρύτερης περιοχής που έμιενα στην ιστορία ως οι μπουρλοτιέρηδες του Ολύμπου
Το ιστορικό της ανατίναξης
23 Φεβρουαρίου 1944. Μια επίλεκτη ομάδα των Ες Ες και αξιωματικοί της Βέρμαχτ, που υπηρετούν στην Ελλάδα, επιβιβάζονται στο τρένο εξπρές «SF-ZUG ταχεία 53» με προορισμό το ανατολικό μέτωπο, που είναι έτοιμο να καταρρεύσει ύστερα από την τρομερή αντεπίθεση των Σοβιετικών.
Το τρένο κατευθύνεται προς την Ουκρανία, αλλά δεν θα καταφέρει ποτέ να φτάσει στον προορισμό του. Υπεύθυνοι ήταν οι αντάρτες μηχανικού του Oλύμπου, οι περίφημοι σαμποτέρ, που ανατίναξαν το τρένο στο ύψος των Τεμπών και προκάλεσαν ένα ακόμα πλήγμα στον Γερμανικό στρατό.
Ο Αντώνης Αγγελούλης ήταν ο μεγαλύτερος σαμποτέρ της Εθνικής Αντίστασης Ήταν η περίοδος που οι Σοβιετικοί είχαν καταλάβει το Nτνεπροπετρόφσκ και κινούνταν επιθετικά προς τα υπόλοιπα προπύργια των Γερμανών στην Ουκρανία. Πήραν και το Κριβόι Ρογκ και περικύκλωσαν δύο σώματα του γερμανικού στρατού στο Κορσούν. Οι Γερμανοί επιτελείς κάλεσαν επειγόντως ενισχύσεις.
Σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν αντιπερισπασμό στον Κόκκινο στρατό και να μπορέσουν να απεγκλωβίσουν τα στρατεύματα, που ήταν υπό τις διαταγές του στρατηγού των Ες-Ες, Ζίλλε . Το Τάγμα Μηχανικού Ολύμπου του ΕΛΑΣ, ανέλαβε να ματαιώσει τα σχέδια των Γερμανών που θα έφευγαν από την Ελλάδα. Ο διοικητής του τάγματος, Αντώνης Αγγελούλης, γνωστός ως Βρατσάνος και υπεύθυνος πολλών σαμποτάζ εις βάρος των Γερμανών, οργάνωσε την ανατίναξη της αμαξοστοιχίας. Τοποθέτησαν τα εκρηκτικά 25 μέτρα από τη σιδηροδρομική γραμμή των Τεμπών και στη συνέχεια κατευθύνθηκαν στα γύρω βουνά, ώστε να επιτεθούν μετά την έκρηξη. Την πυροδότηση θα έκανε ο Αγγελούλης μαζί με τον βοηθό του Φαρμακά.
Ο Αγγελούλης ανέφερε: «Στην άκρη του αγωγού είχαμε ένα σύστημα πυροδότησης πρωτότυπο και τολμηρό: τρία καψύλια δυναμίτιδας και τρία κομμάτια βραδύκαυστο (φυτίλι), μήκους μόλις 1,5 εκατ., που ανάφτηκε απ’ ευθείας με εναύσματα και σπιρτάδα πάνω στον κύριο αγωγό». Το Τάγμα Μηχανικού Ολύμπου πραγματοποίησε μια σειρά από ανατινάξεις γραμμών, αμαξοστοιχιών, ατμομηχανών και γεφυρών κατά τη διάρκεια της Αντίστασης
Το Τάγμα Μηχανικού Ολύμπου πραγματοποίησε μια σειρά από ανατινάξειςγραμμών, αμαξοστοιχιών, ατμομηχανών και γεφυρών κατά τη διάρκεια της Αντίστασης
Όταν πήρε σήμα ότι το τρένο των Γερμανών πλησίαζε, άναψε το φιτίλι …και μια μεγάλη έκρηξη το έβγαλε εκτός πορείας, ρίχνοντας το στον Πηνειό. Στη συνέχεια έδωσαν μάχη με τα πολυβόλα όπλα τους. Συνολικά 450 Γερμανοί στρατιώτες έχασαν τη ζωής τους εκείνη την ημέρα, ανάμεσα τους πολλοί αξιωματικοί. Συγχρόνως η ζημιά στις γραμμές του τρένου, καθυστερούσε τις μελλοντικές μετακινήσεις των Γερμανών που έχαναν τον πόλεμο, αλλά γίνονταν πιο άγριοι ξεσπώντας στον άμαχο πληθυσμό….