Με βάση την περσινή δέσμευση σε ερώτηση της «Θεσσαλίας τηλεόρασης»
Πέρυσι τέτοια εποχή αρχές Σεπτέμβρη είχαμε ρωτήσει στη ΔΕΘ στο πλαίσιο της καθιερωμένης συνέντευξης τύπου τον τότε αρχηγό της Αξιωματικής αντιπολίτευσης και νυν πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για το δυσβάσταχτο κόστος του αγροτικού πετρελαίου, αναφέροντας παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών και είχε παραδεχθεί ότι πράγματι αυτό αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα της ελληνικής γεωργίας και μάλιστα προχώρησε ακόμη περισσότερο λέγοντας, πως θα το εξετάσει ώστε να δει αν υπάρχουν περιθώρια για τη μείωση ή την επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου στους αγρότες, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του προϋπολογισμού.
Ένα χρόνο μετά και αφού από τις αρχές Ιουλίου, έγινε πρωθυπουργός είναι λογικό οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι, τούτη τη φορά στη ΔΕΘ να αναμένουν κάποια σχετική εξαγγελία.
Tα στοιχεία για το κόστος πετρελαίου στους Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφους παραμένουν αδιάψευστοι μάρτυρες αυτής της αναγκαιότητα, αποκλιμάκωσης του EΦΚ πετρελαίου:
Για την παραγωγή γεωργικού προϊόντος αξίας 100 ευρώ ο Έλληνας πληρώνει για πετρέλαιο 9,7 ευρώ, ενώ ο Ευρωπαίος μόνο 3,3 ευρώ.
Ο συντελεστής ΕΦΚ πετρελαίου για γεωργική χρήση στη χώρα µας είναι διπλάσιος από εκείνον στην Ευρώπη των 28, ενώ ο ΦΠΑ είναι κατά 4 μονάδες μεγαλύτερος από τον µμέσο όρο της Ευρώπης. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της Γενικής Γραµµατείας Συντονισµού του Κυβερνητικού Έργου για τον ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης για αγροτική χρήση το έτος 2019 στην Ελλάδα, τα οποία καταδεικνύουν ότι επιβαρύνει σημαντικά το κόστος της παραγωγής στη χώρα µας. Πιο αναλυτικά και βάσει των στοιχείων της Eurostat κατά την περίοδο 2008-2017 η δαπάνη πετρελαίου για γεωργικούς σκοπούς αποτέλεσε στην Ελλάδα το 14,9 % των συνολικών δαπανών παραγωγής (ή το 19,8% των εισροών), ενώ στην ΕΕ-28 αποτελεί το 4,2% των συνολικών δαπανών παραγωγής (ή το 5,6 % των εισροών).
Όπως αναφέρεται, ο λόγος φυσικά για τον οποίο το αγροτικό πετρέλαιο είναι ακριβό στη χώρα µας, σε σύγκριση µε τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης είναι η υψηλή φορολογία του. Το θέµα του φθηνού αγροτικού πετρελαίου άλλωστε είναι ένα ζήτηµα που καίει τους παραγωγούς, µε τους κτηνοτρόφους να το επαναφέρουν στην πρόσφατη συνάντησή τους µε τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, στην οποία ο ίδιος τους ενηµέρωσε ότι έχει περάσει πλέον στα χέρια Μητσοτάκη-Σταϊκούρα. Οι ίδιοι οι αγρότες τονίζουν ότι «η µείωση της φορολογίας και του κόστους παραγωγής, µέσω και της επιστροφής στο καθεστώς φθηνού αγροτικού πετρελαίου είναι ζήτηµα επιβίωσης για τους κτηνοτρόφους». Στη χώρα µας στην τιµή του πετρελαίου επιβάλλονται οι εξής φόροι:
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης Πετρελαίου, που ανέρχεται σήµερα στα 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα πετρελαίου. Ο φόρος αυτός επιβλήθηκε µε την Οδηγία 2003/96/ΕΚ που αφορά στο πλαίσιο φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων στα κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ορίζει σαν ελάχιστο φορολογικό συντελεστή τα 21 ευρώ ανά 1.000 λίτρα για πετρέλαιο κίνησης (άρθρο 8, παρ. 2) και θέρµανσης (άρθρο 9, παρ.1.)
Το Ειδικό Τέλος ∆ικαιωµάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών, που ανέρχεται στα 0,5% και επιβάλλεται επί του αθροίσµατος της τιµής διυλιστηρίου και του ΕΦΚ. Θεσπίστηκε µε τον νόµο 2093/92 (άρθρο 9) ως κίνητρο για την πάταξη του λαθρεµπορίου και της φοροδιαφυγής.
Το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της Ρυθµιστικής Αρχής Ενέργειας που ορίζεται ετησίως µε απόφαση της ΡΑΕ και σήµερα ανέρχεται στα 0,20 ευρώ ανά 1.000 λίτρα πετρελαίου.
Η εισφορά Ειδικού Λογαριασµού Πετρελαιοειδών, που ανέρχεται στο 1,2% της τιµής διυλιστηρίου και σκοπό έχει την κάλυψη των αναγκών σε προβληµατικές περιοχές και για κοινωφελείς σκοπούς.