Σε ηλικία 83 ετών έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος.

Ο Διονύσης Γερολυμάτος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1938. Κεφαλληνιακής καταγωγής, πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου το 1954 από τον Γεώργιο Παπαδημητρίου-Φαίων. Σπούδασε στη συνέχεια γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1959-1963) κοντά στον Γιάννη Παππά, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαλκοχυτικής-γυψοτεχνίας κοντά στον Νίκο Κερλή. Την περίοδο 1966-1970 συνεργάστηκε με την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών και μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.

Έργο του στην Καρδίτσα

Ο Διονύσης Γερολυμάτος είναι ο δημιουργός του “Τοπίου’’, μιας γλυπτικής σύνθεσης που βρίσκεται στην Πλατεία της Δραχμής, στη διασταύρωση των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Παλαιολόγου στην καρδίτσα.

Για το έργο αυτό ο ίδιος είχε πει: «[…] προσπάθησα να ερμηνεύσω γεωγραφικά και ιστορικά ένα ΤΟΠΙΟ. Μία σειρά κεριά, σύμβολο επίκλησης των ψυχών, συναντά στην άλλη πλευρά του βουνού ένα σμήνος αποδημητικών πουλιών, σύμβολο και αυτό του φευγιού, της μετανάστευσης, του χαμού… Στο πιο ψηλό σημείο του έργου, ο Ήλιος αγκαλιάζει με τις ακτίνες του και τις δύο πλευρές του βουνού. Στη μία πλευρά δύο δέντρα συνομιλούν μεταξύ τους και στην άλλη ένα ιδεόγραμμα ανθρώπινης παρουσίας. Θα έλεγα πως το έργο είναι ένα τοπίο … γλυπτικό τοπίο […]»

Πρόκειται για ένα έργο που δημιουργήθηκε το 2005, στο πλαίσιο Συμποσίου Γλυπτικής που είχε γίνει στην Καρδίτσα με πρωτοβουλία του αείμνηστου Δημάρχου Χρήστου Τέγου.. Οπως αναφέρεται σε ανάρτηση της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας “Έχει τοποθετηθεί μέσα σε μία νησίδα με πρασινάδα, περιβάλλεται από θάμνους, λουλούδια και σε μικρή ακτίνα και από μία σειρά από πέτρες. Ενσωματώνεται πάρα πολύ καλά, τόσο που σχεδόν χάνεται μέσα σε αυτό το περιβάλλον. Ίσως μάλιστα για πολλές και πολλούς που διέρχονται από την πλατεία και τους γύρω δρόμους, δύσκολα γίνεται διακριτό ως γλυπτό κι όχι ως απλός βράχος. Πλησιάζοντας ωστόσο με λίγη προσοχή διακρίνουμε με σαφήνεια τα ίχνη της δράσης του δημιουργού του.

Πάνω – πάνω, σε μία σχεδόν τριγωνική αιχμή του βράχου διακρίνεται μία διαμπερής οπή, γύρω από την περίμετρο της οποίας διαγράφονται μία άχλη και οι μακριές αχτίδες του ήλιου. Στη μία όψη του, λίγο πιο κάτω από τον ήλιο, μία σειρά από κυλινδρικές ράβδους. Ακριβώς πιο κάτω, μία ανθρώπινη μορφή που ίσως κουνάει ένα μαντήλι. Κάτω – κάτω έχει χαραχτεί ένα πλέγμα και έχει τοποθετηθεί ένα ακόμη μεταλλικό. Στην πίσω όψη, κάτω από τον ήλιο, ένα σμήνος πουλιών που πετούνε πάνω από ψηλά κτίρια.

Σε μία από τις πλάγιες όψεις του γλυπτού διακρίνεται η επιγραφή – υπογραφή του καλλιτέχνη, όπως και των βοηθών του που συνέβαλαν στην κατασκευή του έργου, του Σταύρου Μαυρομιχάλη και του συντοπίτη μας Αχιλλέα Λιάπη”.

Σπουδαία εργα

Ο Διονύσης Γερολυμάτος είχε παρουσιάσει το έργο του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται Πανελλήνιες, η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών στο Παρίσι το 1971, η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1974, όπου έλαβε το Γ΄ βραβείο, και η έκθεση Σύγχρονη Ελληνική Γλυπτική, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Χακόνε στο Τόκιο το 1976. Έχει επίσης λάβει μέρος σε διεθνή Συμπόσια Γλυπτικής.

Ο Διονύσης Γερολυμάτος εργαζόταν με σκληρά υλικά, πέτρα, μάρμαρο, τσιμέντο, και δημιουργεί έργα από ένα ευρύ θεματικό πεδίο, αποτέλεσμα ελεύθερης έμπνευσης ή παραγγελιών.

Η σχηματοποίηση, η αποσπασματικότητα, η αινιγματική ατμόσφαιρα και η μνημειακότητα είναι τα στοιχεία που χαρακτήριζαν τη δημιουργία του στο σύνολό της. Εκμεταλλευόμενος τις εκφραστικές δυνατότητες του υλικού του, δημιούργησε συνθέσεις σουρεαλιστικές ή εξπρεσιονιστικές με τις οποίες εκφράζει ιδέες ή σκέψεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις πηγή της έμπνευσής του έγινε η ποίηση, δίνοντας με τα έργα του μορφή σε στίχους.

Παράλληλα με τη γλυπτική ασχολήθηκε και με το θέατρο, φιλοτεχνώντας σκηνικά για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και την Εθνική Λυρική Σκηνή.