Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν φέτος οι πολίτες για τοχριστουγεννιάτικο τραπέζικαθώς έχουν ακριβύνει όλα τα προϊόντα από πέρυσι.
Όπως αναφέρουν οικαταναλωτές, φέτος το τραπέζι θα είναιλιτόκαιοικογενειακό, ενώ παρατηρούν πως τα κρέατα «είναι πιο φθηνάστηνκεντρική αγοράσε σχέση με τασυνοικιακά κρεοπωλεία. Ωστόσο οι τιμές είναι ανεβασμένες φέτος».
Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλασούπερ μάρκεττο 2021 είναιαυξημένεςκατά 5%κατά μέσο όρο σε σχέση με το 2020, ενώ είναι αυξημένες κατά1%σε σχέση με την υψηλότερη τιμή που καταγράφηκε το2015.
Συγκεκριμένα το τυπικό καλάθι υπολογίζεται σε86,18 ευρώτο 2021 έναντι 81,81 ευρώ το 2020.
Η έρευνα αφορά22 τυπικές κατηγορίες προϊόντωνπου περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.).
Ευκαιρίες και προσφορές
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημαντικέςευκαιρίες προσφορώνστιςμεγάλες αλυσίδεςσούπερ μάρκετπου δίνουν στον καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει και να εξοικονομήσει μεσοσταθμικά περίπου13% της αξίας των αγορώντου ενώ με έξυπνες αγορές η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει ακόμα και το21% της αξίας του καλαθιού.
Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια, όπως εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα, εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες, προσφορά επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο),εκπτωτικά κουπόνια, δωροεπιταγές για επόμενες αγορές, επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών.
Ποια προϊόντα έχουν πάρει «φωτιά»
Το μεγάλο εύρος τιμών που καταγράφεται οφείλεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, στην αύξηση τηςέντασης του ανταγωνισμούκάθε έτος και ειδικά την τελευταία πενταετία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι) στηνανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money που καταγράφεται το τελευταίο εξάμηνο.
Από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στην τιμή τουαρνιού κατά 24%, η τιμή του οποίου παραμένειυψηλότερααπό τοΠάσχακαι μετά με τις συνθήκες προσφοράς καιζήτησης να μην έχουν αλλάξει ως τότε.
Αντίστροφα η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην τιμή τηςτομάταςκατά 25%,λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών. Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο35-38% της αξίας τους.
Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές.
Όλοι οι επιμέρους δείκτες παρουσιάζουναυξήσεις(δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) με μεγαλύτερες αυξήσεις από αυτές να καταγράφονται στα φυτικά έλαια και στα δημητριακά.

Πού οφείλονται οι αυξήσεις
Οι αυξήσεις οφείλονται κυρίως στηναποδοτικότητα της παραγωγήςστις μεγάλεςπαραγωγούς χώρεςκαι στην αύξηση της ζήτησης από τις χώρες της Ασίας. Αρκετές από αυτές τις μεταβολές επηρεάζουν την παραγωγή τροφίμων στην Ελλάδα λόγω των εισαγόμενων πρώτων υλών, αλλά και τις εισαγωγές τελικών τροφίμων και ποτών από τις διεθνείς αγορές.
Οι ανατιμήσεις είναι αναμενόμενες καθώς εδώ και αρκετούς μήνες καταγράφονταιπληθωριστικές πιέσειςοι οποίες είναι κυρίως εισαγόμενες. Ο δείκτης διεθνών τιμών πρώτων υλών (commodities) τροφίμων παραμένει σημαντικά αυξημένος σε σχέση με πριν την πανδημία COVID-19.

Ένα σημαντικό μέρος των αυξήσεων τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους ενδιάμεσους κόμβους της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης, παραγωγούς, μεταποιητές, προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, κάτι που όμως ήταν πρακτικά αδύνατο να συνεχιστεί, καθώς όλες οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν αυξημένα κόστη λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας στην χώρα.
Σημαντικό εμπόδιο στην διαχείριση των τιμών σεχαμηλότερα επίπεδα αποτελούν και οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ.
Πηγή:cnn.gr















