Γράφει ο Παπαγεωργίου Σωτήρης,

Φιλόλογος Msc

Υπ. Διδάκτωρ Ελληνικής Φιλολογίας

«Οι εξαγγελίες της Υπουργού Παιδείας βάζουν την «ταφόπλακα» στην ήδη υποβαθμισμένη από το νόμο Γαβρόγλου κατάσταση των σχολών της Καρδίτσας.»

Όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας την περασμένη εβδομάδα, στα τμήματα της Καρδίτσας θα εισαχθούν φέτος 502 φοιτητές εκ των οποίων οι 194 εισάγονται στο τμήμα ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΞΥΛΟΥ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, 101 στη Σχολή ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ, 127 φοιτητές στο Τμήμα ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ και 80 φοιτητές στην ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗ Σχολή. Το μεγάλο ζήτημα που ανακύπτει μετά και τις εξαγγελίες της Υπουργού Παιδείας, κα. Κεραμέως, σχετικά με τη θεσμοθέτηση της Βάσης του 10’ ως απαραίτητης προϋπόθεσης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι ο βαθμός βιωσιμότητας της Ακαδημαϊκής κοινότητας της Καρδίτσας.

Αξιολογώντας τα μόρια εισαγωγής στα τμήματα και τις σχολές της πόλης εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι πρόχειρες και χωρίς ουσιαστικό σχέδιο παρεμβάσεις της απερχόμενης κυβέρνησης στο πεδίο αυτό δεν συγκίνησαν τους υποψήφιους φοιτητές, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την πόλη μας. Έτσι, λοιπόν, αν εξαιρέσουμε την Κτηνιατρική, θα παρατηρήσουμε ότι η βάση εισαγωγής των σχολών της Καρδίτσας είτε βρίσκεται κάτω από το όριο των 10 χιλιάδων μορίων είτε κινείται οριακά πάνω από αυτό. Ειδικότερα, η βάση εισαγωγής στο τμήμα ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΞΥΛΟΥ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ από τα ΓΕΛ είναι τα 6.658 μόρια και από τα ΕΣΠΕΡΙΝΑ 2.184 μόρια, ενώ η βάση στην σχολή ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ, από τα ΓΕΛ είναι 10.197 μόρια και από τα ΕΣΠΕΡΙΝΑ 5.062 μόρια.

Η σχολή ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ έχει πλέον βάση εισαγωγής μόλις τα 11.059 μόρια, 5 χιλιάδες μόρια κάτω σε σχέση με το μέσο όρο εισαγωγής της περιόδου που στο τμήμα περιλαμβάνονταν και η διαιτολόγια που πλέον έχει μετακομίσει στα Τρίκαλα.Εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς τι θα συμβεί στις σχολές της πόλης αν τα επόμενα χρόνια εφαρμοστούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Ποια είναι όμως η αλήθεια σχετικά με τη βάση του 10;

Η βάση του 10 αποκλείει από την εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές τους υποψηφίους που δεν κατορθώνουν να πετύχουν τουλάχιστον 10.000 μόρια στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, με τη λογική ότι δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να φοιτήσουν στο Πανεπιστήμιο.

Οι εισαγωγικές εξετάσεις για τις Ανώτατες Σχολές, όμως, έχουν διαφορετική φιλοσοφία από τις εξετάσεις για το απολυτήριο λυκείου. Οι εισαγωγικές εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, ενώ οι απολυτήριες εξετάσεις του λυκείου είναι εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων. Έτσι όσοι πάρουν το απολυτήριο λυκείου θεωρείται ότι έχουν κατακτήσει το επίπεδο που χρειάζεται να έχει ένας απόφοιτος της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Συνεπώς έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της επόμενης βαθμίδας που είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άρα από τη μία οι υποψήφιοι θα παίρνουν το απολυτήριο Λυκείου κι από την άλλη θα κρίνονται ακατάλληλοι για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αν δεν πιάνουν το απαραίτητο όριο της βάσης του 10 στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αυτό, όμως, δεν είναι πρόβλημα των Πανελληνίων Εξετάσεων, αλλά του Λυκείου που δεν μπορεί να παράγει ανθρώπους που έχουν τις γνώσεις που θα έπρεπε να έχουν. Το πρόβλημα είναι, λοιπόν, στην πιστοποίηση των γνώσεων των αποφοίτων λυκείου. Όταν ένα σύστημα νοσεί δεν ξεκινάμε από την επιφάνεια του προβλήματος, αλλά από τη ρίζα του, από τη βάση του. Μήπως τελικά η στόχευση της συγκεκριμένης κυβέρνησης είναι απλά ν’ ανοίξει διάπλατα την πόρτα για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων και διευρύνει με τη βάση του 10 το ενδεχόμενο πελατολόγιο της αγοράς;

Δεν είναι λύση στο πρόβλημα η βάση του 10, που είναι ένας απλός «κόφτης» που δεν λύνει κανένα πρόβλημα, απλά απαγορεύει. Τι απαγορεύει; Να σπουδάσει κάποιος σε δημόσιο πανεπιστήμιο, γιατί δεν θεωρείται ικανός. Και θα μπορεί να σπουδάσει σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο; Γιατί για το ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα θεωρείται ικανός και για το δημόσιο όχι; Θα εφαρμοστεί η βάση του 10 και στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, την ίδρυση των οποίων  εξήγγειλε ο κ. Μητσοτάκης; Δεν νομίζω. Η εισαγωγή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα εξαρτάται μόνο από τις οικονομικές δυνατότητες των φοιτητών τους. Αν έχουν χρήματα να πληρώνουν τα δίδακτρα θα εισάγονται, αν δεν έχουν χρήματα δεν θα εισάγονται. Δύο μέτρα και δύο σταθμά.Όποια κι αν είναι η στόχευση του Υπουργείου, το ζήτημα της παρεχόμενης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να το εξετάσει αφενός με κριτήρια ακαδημαϊκά και αφετέρου με κριτήρια αποκέντρωσης και ανάπτυξης της πολύπαθης ελληνικής περιφέρειας.