Σε τάξη μπαίνει το οδικό δίκτυο του Ν. Καρδίτσας που εντάσσεται σε περιοχές εκτός ρυμοτομικού σχεδίου πόλεων και εκτός των ορίων νομίμων οικισμών.
Όπως καταγράφει ο Νέος Αγών, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, προκηρύσσει τη σύμβαση εκπόνηση μελέτης (εδώ) για την καταγραφή όλων των δρόμων, βάσει των κριτηρίων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών που καθορίζονται με τη σχετική Υπουργική Απόφαση του ΥΠ ΕΝ με τίτλο «Τεχνικές προδιαγραφές, κριτήρια και προϋποθέσεις για τη σύνταξη των μελετών καταγραφής του υπάρχοντος οδικού δικτύου της χώρας, ανά Δημοτική Ενότητα (ΔΕ) στις περιοχές εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, εκτός των ορίων των οικισμών των νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1923 και των οικισμών μέχρι 2000 κατοίκους».
Συγκεκριμένα μια σημαντική διαδικασία προχωρά μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας που θα βοηθήσει στην μελέτη και καταγραφή οδικού δικτύου άνω των 316 χιλιάδων χιλιομέτρων ανά την χώρα, σε όλες τις Περιφέρειες και σε 42 Περιφερειακές Ενότητες (άρα, εκατοντάδες δήμους συνολικά), στις περιοχές εκτός ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, προς όφελος του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού.
Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης για όλα τα είκοσι δύο (22) τμήματα ανέρχεται σε 124.856.224,41 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, άρα με ΦΠΑ περίπου 155 εκατ. ευρώ. Η μελέτη καταγραφής του υπάρχοντος δικτύου στις Π.Ε. Καρδίτσας και Τρικάλων έχει συνολική εκτιμώμενη αξίας 6,2 εκ. ευρώ.
Το αντικείμενο του έργου
Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, αντικείμενο της μελέτης είναι η καταγραφή του υπάρχοντος οδικού δικτύου, ανά Δημοτική Ενότητα (ΔΕ) στις περιοχές εκτός των ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, εκτός των ορίων των οικισμών μέχρι 2.000 κατοίκους, και εκτός των ορίων των νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1923 οικισμών για το σύνολο της χώρας, με στόχο την ολοκλήρωση του χαρακτηρισμού, την ιεράρχησή του, την κύρωση του κοινόχρηστου δημοτικού οδικού δικτύου και την ένταξή του στο συνολικό πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας.
Σκοπός των μελετών καταγραφής του οδικού δικτύου ανά Δημοτική Ενότητα είναι η κατηγοριοποίηση των οδών, με βάση τον χαρακτήρα τους, τα επιμέρους γεωμετρικά χαρακτηριστικά τους και τον ρόλο που επιτελούν στο συνολικό οδικό δίκτυο της ΔΕ ώστε να αποτελέσουν τη βάση δεδομένων για την περαιτέρω ιεράρχησή τους και τον καθορισμό του κοινόχρηστου οδικού δικτύου με βάση τις ειδικότερες προϋποθέσεις και τα κριτήρια του προεδρικού διατάγματος της περιπτώσεως γ’ της παραγράφου 15 του άρθρου 20 του ν.3937/2011.
Με δεδομένο ότι ο χαρακτηρισμός μιας οδού ως κοινόχρηστης αποτελεί καταρχήν απαραίτητη πολεοδομική προϋπόθεση για τη δομησιμότητα των γηπέδων στην εκτός σχεδίου περιοχή εφόσον δεν διέπεται από ειδικότερες διατάξεις και το γεγονός ότι το οδικό δίκτυο ενός οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης δεν αποτελεί τοπική του υπόθεση, εφόσον συνάπτεται τόσο με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας όσο και με την προστασία των γεωσυστημάτων του φυσικού χώρου, τα οποία αποτελούν στοιχείο της εθνικής φυσικής κληρονομιάς, η καταγραφή του υπάρχοντος οδικού δικτύου αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατηγοριοποίηση αυτού με σκοπό τον χαρακτηρισμό του ως κοινόχρηστο δημοτικό οδικό δίκτυο.
Η αναγνώριση δημοτικής οδού έχει σοβαρές συνέπειες, μεταξύ άλλων, ως προς τη δόμηση των παρόδιων ακινήτων και την πολεοδομική και χωροταξική διαρρύθμιση της περιοχής και το ζήτημα της ύπαρξης ή μη δημοτικής ή κοινοτικής οδού δεν μπορεί να επιλύεται κατά περίπτωση, επ’ ευκαιρία συγκεκριμένης υπόθεσης, με κίνδυνο έκδοσης αποσπασματικών και αντιφατικών αποφάσεων, αλλά πρέπει να τέμνεται εγκύρως με την έκδοση πολιτειακής πράξης ανεξαρτήτως του χαρακτήρα της οδού (βάσει και σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ).
Συνεπώς μέσα από την όλη διαδικασία, επιτυγχάνεται ο έλεγχος και ο εξορθολογισμός της εκτός σχεδίου δόμησης.