Γράφει ηΦΑΝΗ ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗ
Γεωπόνος ΤΕ
Ελεύθερος επαγγελματίας
Κιν. 6948506239
Υποψήφια Περιφ.Σύμβουλος με τονΚώστα Αγοραστό

Η φετινή καλλιεργητικήπερίοδος είναι από τιςχειρότερες τωντελευταίων χρόνων γιατην περιοχή μας. Οισυνεχείς βροχοπτώσειςτου Απριλίου και τουΜαϊου δυσκόλεψαν τουςαγρότες στην προετοιμασία τουεδάφους και στη σποράτου βαμβακιού. Αυτό είχεως συνέπεια να σπείρουναργά με αποτέλεσμα τηνέλλειψη πρωιμότητας, μεό,τι αυτό συνεπάγεται.

Οι βαμβακοπαραγωγοί έκαναν επανασπορά σε ποσοστό άνω του 80% λόγω των έντονων βροχοπτώσεων. Λογικό ήταν να ζητήσουν αποζημίωση από τον ΕΛΓΑπροσκομίζοντας, συν τιςάλλης, τιμολόγια πρώτης και δεύτερης σποράςΚαι εδώ φάνηκαν κάποιες ΄΄αδυναμίες΄΄ τουΟργανισμού. Ο ΕΛΓΑ φαίνεται να αποζημιώνει ανάλογα τοπότε σπάρθηκε ο κάθε αγρός. Έτσι, χωράφια πουσπάρθηκαν νωρίς και ξανασπάρθηκαν πριν τις 15/5 δενδικαιούνται αποζημίωση γιατί τη θεωρεί σαν πρώτη σπορά.Υπάρχουν όμως περιοχές που είναι πρώιμες και οι αγρότεςσπέρνουν νωρίς. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν έπαθαν ζημιά.

Στον αντίποδα πάλι υπήρχαν αγροί που ήταν πάρα πολύυγροί, οι γεωργοί δεν μπορούσαν να μπουν νωρίς καιέσπειραν μετά τις 20/5 για πρώτη φορά. Με τις μεγάλεςπλημμύρες που ήρθαν μετά, κάποιοι αγροί σπάρθηκαν ξανάαρχές Ιουνίου. Ούτε και αυτοί δικαιούνται αποζημίωση.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι πολλοί αγρότες μένουνεκτός αποζημίωσης λες και ήταν δική τους υπαιτιότητα. ΟΕΛΓΑ μάλλον θα πρέπει να το επεξεργαστεί ξανά το θέματων ημερομηνιών.

Τα σιτηρά σαν καλλιέργεια δεν υπάρχουν καν στονκανονισμό του Οργανισμού. Τη φετινή άνοιξη όμως, με τις παρατεταμένες βροχοπτώσεις, η παραγωγή και η ποιότητάτους είναι αρκετά χαμηλή, λόγω του ότι έχουν πολύχαμηλό ειδικό βάρος. Αυτό συνεπάγεται ότι και η εμπορικήτιμή θα συμπιεστεί προς τα κάτω.

Επειδή έχουμε μπει ήδη στην εποχή της κλιματικής αλλαγής, ο Οργανισμός θα πρέπει να αναπροσδιορίσει τουςκανονισμούς του και να προσαρμοστεί στις σημερινέςσυνθήκες. Οι αγρότες, με την κατάθεση του ΟΣΔΕπληρώνουν και την ασφαλιστική κάλυψη του ΕΛΓΑ.

Δικαιούνται λοιπόν να αποζημιώνονται και όχι να νιώθουντην ανασφάλεια της μη κάλυψής τους σε μια επόμενηκαταστροφή.