Tην Τετάρτη 8 και την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023, ο Δήμαρχος Αργιθέας κ. Ανδρέας Στεργίου, υποδέχτηκε αντιπροσωπεία φοιτητών του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης, της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης οι οποίοι ουσιαστικά αποδέχτηκαν την πρόσκληση του δημάρχου σε ανταπόδοση της περσινής επίσκεψής του στο Α.Π.Θ.

Αρχικά, οι φοιτητές επισκέφτηκαν το ΚΕΠΕΑ Μουζακίου, όπου και ξεναγήθηκαν στο χώρο, ενημερώθηκαν από τον υπεύθυνο του ΚΕΠΕΑ για τις δράσεις του και συζήτησαν με ομάδα μαθητών και καθηγητών του Γυμνασίου Μουζακίου που υλοποιούσαν Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα για τις Πλημμύρες.

Οι φοιτητές παρουσίασαν τη δομή και του ρόλο του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξη και ανέδειξαν τη συμβολή του τμήματος και των αποφοίτων του στα προβλήματα της περιοχής και πώς αυτά μπορούν αντιμετωπιστούν.

Στη συνέχεια, ακολούθησε η παρουσίαση της ιστορίας της περιοχής από τον Αντιδήμαρχο της Αργιθέας, Κωνσταντίνο Γραμμένο και μέλος Π.Ο Κ.Π.Ε Μουζακίου, ο οποίος ήταν ο μόνιμος συνοδός και ξεναγός της ομάδας.

Στη συνέχεια, οι φοιτητές αναχώρησαν για την Ιστορική Έδρα του Δήμου, το Πετρίλο της Αργιθέας, όπου και συναντήθηκαν με τον Δήμαρχο κ. Ανδρέα Στεργίου, τον πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Πετρίλου κ. Σωτήρη Κίσσα και τον Αντιδήμαρχο κ. Χαράλαμπο Πούλιο, οι οποίοι τους υποδέχτηκαν με θέρμη και πρόσφεραν απλόχερα τη φιλοξενία του Δήμου στην ομάδα τους.

Μετά το καλωσόρισμα και τη γνωριμία με τους φοιτητές, ο Δήμαρχος παρουσίασε τις δράσεις και τα έργα του τόσο ως Δήμαρχος, αλλά και ως πρόεδρος του Δικτύου Πίνδος, και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής της ΚΕΔΕ για τις Ορεινές περιοχές. Σε ένα φιλικό κλίμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων, οι φοιτητές/τριες αποκόμισαν αρκετές γνώσεις που σχετίζονται με την ιστορία, τον πολιτισμό, τη φύση, την κοινωνία και την γενικότερη ανάπτυξη του ορεινού χώρου της Αργιθέας.

Έθεσαν ερωτήματα και έκαναν προτάσεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης του ορεινού όγκου, περιέγραψαν πως αυτά σχετίζονται με το γνωστικό αντικείμενο του ΤΜΧΑ-ΑΠΘ και άκουσαν λύσεις και κατέθεσαν τις ιδέες τους για την ενθάρρυνση του εναλλακτικού τουρισμού στον ορεινό χώρο.

Όλα τα παραπάνω ήταν στο πλαίσιο του μαθήματος «Βιώσιμη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη της Υπαίθρου», όπου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες υπό την επίβλεψη της καθηγήτριάς τους, κ. Ελένης Παπαδοπούλου, ήρθαν σε επαφή με την ύπαιθρο και συγκεκριμένα με τον ορεινό χώρο και τις προκλήσεις που αυτός αντιμετωπίζει.

Τους δόθηκε η ευκαιρία, να παρατηρήσουν το χώρο, να αναλύσουν την υφιστάμενη κατάσταση και ειδικά τις πρόσφατες καταστροφές που επέφεραν οι τρεις προηγούμενες κακοκαιρίες του Ιανού, του Daniel και του Elias, να ακούσουν τις απόψεις των ειδημόνων και να θέσουν τους προβληματισμούς τους και να τοποθετηθούν, να προτείνουν ιδέες για τις μελλοντικές προκλήσεις του Δήμου Αργιθέας.

Η επίσκεψη αυτή περιείχε μια πληθώρα ποικίλων δράσεων. Την επόμενη μέρα, οι φοιτητές επισκέφτηκαν περιοχές και οικισμούς του Δήμου που υπέστησαν μεγάλες καταστροφές από τα προηγούμενα ακραία καιρικά φαινόμενα των έντονων βροχοπτώσεων, ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με την σημασία που κατέχει η προστασία της φύσης και η διατήρησή της, για την ισορροπία μεταξύ φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και παρατήρησαν τα έργα που ήταν σε εξέλιξη, την ίδια χρονική στιγμή με την επίσκεψή τους, από την ΤΕΡΝΑ.

Η Ιερά Μονή της Παναγίας της Σπηλιώτισσας, στην περιοχή η οποία υπήρξε ορμητήριο του Γεώργιου Καραϊσκάκη και άλλων οπλαρχηγών της περιοχής όπως και αιωνόβιος Πλάτανος στο Λεοντίτο (980 ετών, δεύτερος παλαιότερος στην Ελλάδα) ήταν οι επόμενοι σταθμοί της επισκεψής μας στην περιοχή.

Ο Ηγούμενος της Ι.Μ. πατέρας Νεκτάριος ανήμερα της εορτής του Αγίου αφού μας ξενάγησε στο χώρο και μας εξιστόρησε την ιστορία της μας πρόσφερε αντίδωρο και γλυκίσματα. Την ίδια φιλοξενία και στο παραδοσιακό καφενείο στη σκιά του αιωνόβιου Πλάτανου στην πλατεία του χωρίου, με την εμβληματική και συγχρόνως κοσμική παρουσία του π. Χρήστου.

Τα παραπάνω αποτελούν ιδιαίτερα τοπόσημα της περιοχής στα οποία στάθηκε η ομάδα να αφουγκραστεί το βάθος της ιστορίας μας στα Άγραφα και τον αργό σφυγμό, σήμερα, του ορεινού τόπου της χώρας μας. Η επίσκεψη αυτή αποτέλεσε μοχλό για τη μετάβαση από το θεωρητικό στο πρακτικό και βιωματικό επίπεδο της γνώσης για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες αλλά και εργαστήριο μέσα στο οποίο διαμορφώνονται τα πραγματικά ερευνητικά ερωτήματα της επιστήμης τους.

Αναγνώρισαν τις βασικές συνιστώσες του ορεινού χώρου και τη κρίσιμη θέση που κατέχει στην ανάπτυξη ενός χώρου, έπειτα από μια φυσική καταστροφή, η σωστή διαχείριση και εκτέλεση των έργων με τη συμμετοχή και συνεργασία διάφορων φορέων και αποκόμισαν σημαντικές εμπειρίες και γνώσεις για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους πορεία.