Μέσα σε τρεις μήνες θαπρέπει η χώρα μας θεωρητικά να έχει ολοκληρώσειτα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης, ώστε από το 2025να κατευθύνονται οι επιδοτήσεις με δικαιότερο τρόποπρος τους κτηνοτρόφους.

Σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα θα βρεθείαντιμέτωπη με πρόστιμαύψους 450 εκατ. ευρώ ταοποία και θα σβηστούν απότις κοινοτικές ενισχύσειςτων παραγωγών. Να σημειωθεί ότι η υλοποίηση τωνδιαχειριστικών σχεδίων βόσκησης αποτελεί κοινοτική υποχρέωση από το 2015,ενώ στο διάστημα αυτώντων χρόνων μόνο οι περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας είχανπροχωρήσει τη διαδικασία,η οποία όμως διεκόπη λόγωενστάσεων.

Πώς θα επηπεραστούνοι επιδοτήσειςτων κτηνοτρόφων

Εφόσον ολοκληρωθούντα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης και με τον όρο πωςθα μπορέσει να γίνει μίαακριβής καταγραφή τουζωικού κεφαλαίου που διατηρούν οι κτηνοτρόφοι, θαπράγματοποιηθεί και η ανακατανομή των βοσκοτόπων,ανάλογα με την περιοχή καιτη βοσκοϊκανότητα σε Ζωικές Μονάδες (ΖΜ).

Δηλαδή, με λίγα λόγια, έναστρέμμα βοσκότοπου μπορεί να «σηκώνει» 1,5 ΖωικήΜονάδα και ένα στρέμμασε μία άλλη περιοχή 0,5Ζωικές Μονάδες. Έτσι,ένας κτηνοτρόφος για παράδειγμα που διατηρεί 1,5Ζωική Μονάδα που αντιστοιχεί σε 10 ενήλικα αιγοπρόβατα, στην πρώτηπερίπτωση θα λάβει 1στρέμμα και στη δεύτερηπερίπτωση 3 στρέμματα. Γίνεται λοιπόν προφανές ότιεπηρεάζονται έτσι διάφορες επιδοτήσεις όπως:

-Η εξισωτική αποζημίωση.

-Το τσεκ (αν έχει και ταδικαιώματα να τα ντύσει ταεπιπλέον στρέμματα) και ηαναδιανεμητική ενίσχυση.

-Επιδοτήσεις αγροπεριβαλλοντικών που συνδέονται με τον επιλέξιμοβοσκότοπο όπως είναι ηεπιδότηση για τη βιολογικήκτηνοτροφία.

-Η επιδότηση νεαρής ηλικίας εφόσον πρόκειται γιακτηνοτρόφο κάτω των 40ετών που μπήκε στο επάγγελμα προ πενταετίας.

Επιπλέον, με τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης θαγίνει δυνατή η πρόβλεψηκαλύτερων και πιο ορθολογικών οικολογικών σχημάτων (eco-schemes) για τουςκτηνοτρόφους, οι οποίοιέχουν ως μόνη ρεαλιστικήεπιλογή προς το παρόν τηνένταξή τους στη διατήρησητης βιολογικής κτηνοτροφίας.

Το ζήτημα μετα προγράμματαπου «τρέχουν»εντός του έτους

Εδώ βέβαια εγείρονταικαι άλλα ζητήματα πουέχουν να κάνουν με τα προγράμματα που ήδη έχουν«τρέξει» και μένει να φανείπώς θα τα διαχειριστούν οιαρμόδιες αρχές. Για παράδειγμα το Νοέμβριο αναμένεται να προκηρυχθεί τοπρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας.

Σε αυτό οι κτηνοτρόφοι θακάνουν αίτηση με βάση ταβοσκοτόπια που έχουνφέτος στην κατοχή τους.

Του χρόνου όμως, θεωρητικά πάντα, θα αλλάξει ηκατανομή των βοσκοτόπωνμε βάση τα πραγματικά δεδομένα σύμφωνα με τα διαχειριστικά σχέδια. Εδώλοιπόν τίθεται το ερώτηματι θα γίνει με τις επιδοτήσεις των κτηνοτρόφωναυτών. Θα μειωθούν ανάλογα τη νέα μοιρασιά, ή θαμείνουν ως έχουν. Να αυξηθούν πάντως δεν πρόκειται.

Εναλλακτική εφαρμογή

-Τα διαχειριστικά σχέδιαβόσκησης βασίζονται στοΝόμο 4351/2015 «Βοσκήσιμες Γαιές Ελλάδας», όπουαναφέρονται λεπτομέρειεςγια την εκπόνησή τους.Σύμφωνα λοιπόν με τοΆρθρο 3 του Νόμου:

-Η διάρκεια ισχύος τωνδιαχειριστικών σχεδίων βόσκησης ορίζεται σε επτά (7)έτη μετά την έγκρισή τους.

Μετά την παρέλευση τηςεπταετίας τα διαχειριστικάσχέδια βόσκησης αναθεωρούνται και εγκρίνονται εκνέου. Στην περίπτωση εκδήλωσης φυσικής καταστροφής ή άλλης αιτίας, τασχέδια αναθεωρούνται καιεγκρίνονται εντός χρονικούδιαστήματος ενός (1) έτουςαπό τη διαπίστωση αυτήςαπό τις αρμόδιες υπηρεσίες.

-Εντός των βοσκήσιμωνγαιών επιτρέπονται εγκαταστάσεις ζώων σύμφωνα μετις προϋποθέσεις του ν.4056/2012 (Α’ 52), καθώςκαι ποτίστρες ζώων, μικρέςομβροδεξαμενές και επεμβάσεις που δεν αλλοιώνουντη φυσιογνωμία του τοπίουκαι οι οποίες προβλέπονταιαπό τα διαχειριστικά σχέδιαβόσκησης για την εξυπηρέτηση των κτηνοτρόφων, τηςλειτουργίας των βοσκήσιμων γαιών και την ευζωίατων ζώων.

-Με τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης καθορίζονταικαι οι θερινές βοσκήσιμεςγαίες τις οποίες χρησιμοποιεί, ο κάθε νόμιμα μετακινούμενος κτηνοτρόφος.