Στις δυσκολίες που φέρνει η ψηφιακή μετάβαση στις επιχειρήσεις της Καρδίτσας αναφέρθηκαν τα μέλη του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Καρδίτσας σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποίησαν σήμερα στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΒΕ.
Στο προσκήνιο είναι το υψηλό διαχειριστικό κόστος, διότι ενώ το Υπουργείο Οικονομικών υποστήριζε πως με τη ψηφιακή μετάβαση θα μειωνόταν στις επιχειρήσεις, αντιθέτως το ποσοστό του κόστους ξεπέρασε το 40%. Παράλληλα, η υποχρεωτική διασύνδεση της ταμειακής μηχανής με το POS ασκεί αφόρητη πίεση στις επιχειρήσεις, καθώς οι επίσημες ενημερώσεις από το αρμόδιο Υπουργείο αναφέρουν ότι λήγει στις 29 Φεβρουαρίου όπως προβλεπόταν, δίχως παράταση έως τώρα. Ακόμη, έγινε ιδιαίτερη αναφορά στην αδυναμία λειτουργίας του συστήματος MyDATA, το οποίο σημαίνει ότι θα οδηγήσει σε επιβολή προστίμων στις επιχειρήσεις.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Γιώργος Παπαδημητρίου, μέλος της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Υπεύθυνος του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.Μ.Η.), που ήταν ο κύριος εισηγητής της σημερινής ενημέρωσης προς τις επιχειρήσεις, ανέφερε κατά την ομιλία του ότι καθημερινά η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών δυσκολεύουν όλο και περισσότερο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Στο θέμα διασύνδεσης ταμειακής μηχανής – POS ο κ. Παπαδημητρίου επισήμανε ότι ο κ. Χατζηδάκης είπε στους συνομιλητές του ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του μήνα. «Η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης είναι η 29η Φεβρουαρίου. Συνεπώς από την 01.03.24 τα πρόστιμα που ανακοινώθηκαν είναι 10.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 20.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία. Έχει παρατηρηθεί μεγάλη καθυστέρηση στην αναβάθμιση των POS από τους παρόχους, δυσκολίες σύνδεσης και δικτύωσης τους από τους προμηθευτές των ταμειακών μηχανών, και γενικότερα αδυναμία εξυπηρέτησης, λόγω τεχνικών προβλημάτων, χιλιάδων επιχειρήσεων που πρέπει να διασυνδεθούν όλες εντός των επόμενων ελάχιστων ημερών. Πως είναι δυνατόν να τηρηθούν οι ασφυκτικές προθεσμίες όταν οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν είναι έτοιμες; Υπάρχουν σήμερα στη χώρα περίπου 1000 εξουσιοδοτημένοι τεχνικοί, οι οποίοι καλούνται να διασυνδέσουν πάνω από 400.000 ταμειακές μηχανές. Κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, ο κ. Παπαδημητρίου εστίασε στο θέμα κόστους στις τραπεζικές συναλλαγές για τις επιχειρήσεις. «Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για να γίνονται συναλλαγές χωρίς κόστος μέχρι του ποσού των 500 ευρώ. Πρόκειται για τη μισή αλήθεια: ΚΑΙ στο IRIS υπάρχουν χρεώσεις. Επιπλέον, μέχρι στιγμής οι τράπεζες δεν μπορούν να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για τα νομικά πρόσωπα. Θα μπορούσαν πολύ απλά να απαιτήσουν από τις τράπεζες να υπάρχουν χρεώσεις μέχρι ενός ορισμένου ορίου. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται ανέφικτο», πρόσθεσε. Σχετικά με τη διαβίβαση λιανικών πωλήσεων στο E-SEND και τα προβλήματα λειτουργίας του MyDATA, o κ. Παπαδημητρίου είπε ότι αποφασίστηκε, οι αποδείξεις των ΦΤΜ να διαβιβάζονται σε ένα εικονικό αρχείο (e–send) και από εκεί το σύνολο τους να μετασχηματίζεται στο γνωστό «Ζ» και να διαβιβάζεται στα MyDATA. «Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρει τρόπο το e–send να διαβιβάζει στα MyDATA. Τί συμβαίνει λοιπόν: οι αποδείξεις των ΦΤΜ διαβιβάζονται στο e–send από τις ΦΤΜ και τα «Ζ» διαβιβάζονται από τους Λογιστές μέσω των λογιστικών τους προγραμμάτων στο MyDATA.
Μάλιστα έχουμε γίνει γνώστες αρκετών περιπτώσεων όπου υπάλληλοι της ΑΑΔΕ έχουν επιβάλλει πρόστιμα για μη διασύνδεση των ΦΤΜ με τα e–send! Που είναι το παράλογο λοιπόν: Η ΑΑΔΕ έχει αποφασίσει και επιβάλλει πρόστιμο στις επιχειρήσεις, σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν διαβιβάζονται στο E–send. Δηλαδή, η ΑΑΔΕ επιβάλλει πρόστιμα στις επιχειρήσεις, επειδή Η ΙΔΙΑ δεν μπορεί να διασυνδεθεί, αντί να τιμωρήσει τον εαυτό της», συμπλήρωσε. Ακόμη, μίλησε για τα ηλεκτρονικά βιβλία, όπως και για την ψηφιακή κάρτα εργασίας. «Από 01.01.24 υπάρχει υποχρέωση για τις επιχειρήσεις, να διαβιβάζουν στα MyDATA τα παραστατικά την ίδια ημέρα που τα εκδίδουν. Τα χειρόγραφα παραστατικά (για όσους έχουν το δικαίωμα να εκδίδουν τέτοια), έχουν υποχρέωση να τα διαβιβάζουν μέχρι το τέλος της επόμενης μέρας. Άραγε πόσοι έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό; όχι γιατί δεν ξέρουν, αλλά γιατί δεν δύνανται να καλύψουν το λειτουργικό κόστος αυτής της μετάβασης… Αλλά είπαμε, κατά τα λοιπά έχουμε μείωση διαχειριστικού κόστους. Άραγε, πως θα τα καταφέρει να διαβιβάσει μία επιχείρηση σε απομακρυσμένη περιοχή με αδυναμία πρόσβασης στο internet; Έχουμε περιπτώσεις που καταστηματάρχες παίρνουν την ταμειακή αγκαλιά και ψάχνουν να βρουν σήμα σε διπλανά χωριά. Επίσης, η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή και όταν θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται θα επιταχύνει το κλείσιμο πάρα πολλών επιχειρήσεων, αυξάνοντας ταυτόχρονα το ποσοστό της ανεργίας. Καταστήματα εστίασης και επιχειρήσεις διανομών είναι δύο κατηγορίες επιχειρήσεων οι οποίες εκ των πραγμάτων αδυνατούν να εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα», κατέληξε.