Την είσοδό της στο κλαμπ των χωρών που διαθέτουν παραγωγή οχημάτων μπορεί να υπολογίζει η Ελλάδα με την ενεργοποίηση του σχεδίου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Next e.go Mobile για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ένα εργοστάσιο, το οποίο θα έχει παραγωγική ικανότητα έως και 30.000 αυτοκίνητα ετησίως, θα απασχολεί άμεσα 1.000 άτομα αλλά και έμμεσα άλλους 5.500 περίπου μέσα απ’ το ευρύτερο υποστηρικτικό της επένδυσης οικοσύστημα, και θα υποστηρίζεται από ένα Campus Τεχνολογίας και Καινοτομίας που θα δημιουργηθεί και θα συνδέει την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα με την παραγωγή. Πρόκειται για ένα σχέδιο επένδυσης το οποίο ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.

Αυτά αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσημης εκδήλωσης για την υπογραφή της «επιστολής πρόθεσης» (Letter of Intend) μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας κ. Ulrich Hermann και του υφυπ. για την Οικονομική Διπλωματία κ. Κώστα Φραγκογιάννη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της ηγεσίας του υπ. Ανάπτυξης υπό τον Άδωνι Γεωργιάδη και τον αναπληρωτή του κ. Νίκο Παπαθανάση.

tilediaskepsi__13_

«Απ’ τις αρχές του ’90 δυστυχώς η Ελλάδα δεν είναι μέλος της αλυσίδας παραγωγής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Τώρα που η αυτοκίνηση εισέρχεται σε νέα φάση κινούμενη προς την ηλεκτροκίνηση επιχειρούμε να επανέλθουμε», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο χαιρετισμό του.

«Χαίρομαι που σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός εργοστασίου που θα παράγει ηλεκτρικά οχήματα», σημείωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας: «Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί όχι μόνο στις υπηρεσίες αλλά και στη βιομηχανία αιχμής και χαίρομαι που σήμερα κάνουμε ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Σίγουρα πρέπει να γίνουν πολλά βήματα ακόμα για την υλοποίηση της επένδυσης, ωστόσο δημιουργούνται προσδοκίες για το μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.

«Το θέμα δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου αλλά ένας διαφορετικός τρόπος να οραματιζόμαστε πώς θα γίνεται η παραγωγή στην εποχή του internet of things. Και επίσης μας επιτρέπει να ολοκληρώσουμε το έργο σε ένα πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τα παραδοσιακά χρονοδιαγράμματα κατασκευής βιομηχανικών μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων», σημείωσε, κι επεσήμανε την ανάγκη «τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα “made in Greece” να κατασκευαστούν στο πλαίσιο του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος».

Ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε τους εκπροσώπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι η ελληνική κυβέρνηση θα κάνει κάθε τι για να διευκολύνει την επένδυση. «Έχουμε πολλά να προσφέρουμε. Η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια ανοικτή οικονομία, πιο φιλική στις επενδύσεις. Προσφέρουμε όχι μόνο ισχυρά οικονομικά κίνητρα, αλλά και πρόσβαση σε ένα εργατικό προσωπικό με υψηλές γνώσεις», υπογράμμισε. «Δεσμευόμαστε να στηρίξουμε κάθε προσπάθεια της εταιρείας, απ’ την αδειοδότηση ως την κατασκευή και να εξελιχθούμε σε case study στο μονοπάτι για ένα βιώσιμο μέλλον», κατέληξε ο πρωθυπουργός.

tilediaskepsi__8_

Λίγο νωρίτερα ο υφυπ. για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια κ. Κώστας Φραγκογιάννης, που είχε και την ευθύνη των πολύμηνων διαπραγματεύσεων με τη γερμανική εταιρεία, δήλωσε πως «η Ελλάδα περνά ακόμα ένα εμβληματικό σημείο στο να καταστεί αξιόπιστος επενδυτικός προορισμός».

Απ’ την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας υπογράμμισαν τη θέληση τους να προχωρήσουν στο επενδυτικό σχέδιο. «Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την απαρχή μίας νέας εποχής σε αυτή τη γωνιά της Ευρώπης. Η e.Go θα συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τα παιδιά μας», υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος του ND Group, που είναι μεγαλομέτοχος της Next e.GO Mobile SE, Ali Vezvaei.

«Η μεταξύ μας εμπιστοσύνη και συνεργασία μπορούν να δημιουργήσουν μία πλατφόρμα για το μέλλον», πρόσθεσε. «Προσβλέπω σε στενή συνεργασία ώστε να γιορτάσουμε την απαρχή της παραγωγής των αυτοκινήτων μας στην Ελλάδα τους επόμενους 24 μήνες προωθώντας παράλληλα και ένα πιο βιώσιμο μέλλον στη χώρα σας», κατέληξε.

tilediaskepsi__14_

Απ’ την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Next e.GO Mobile Dr. Ulrich Hermann εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην ελληνική κυβέρνηση για την πρόοδο που έχει ήδη γίνει τους τελευταίους μήνες. «Το e.GO δεν είναι μονο ένα όχημα αλλά έρχεται μαζί με ένα οικοσύστημα, μία πλατφόρμα υπηρεσιών, γεγονός που το καθιστά ως κομμάτι στην εξέλιξη της αυτοκίνησης σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον», τόνισε. «Η Ελλάδα αποτελεί το τέλειο παραδειγμα για την στρατηγική που έχουμε στη διεκδίκηση ενός παγκόσμιου ρόλου», σημείωσε.

«Είμαστε εδώ να βοηθήσουμε να ξεπεραστεί κάθε γραφειοκρατικό εμπόδιο, να βρούμε πρόσβαση σε κάθε ευρωπαϊκή δράση και να διευκολύνουμε αυτή την επένδυση όπως μπορούμε», διαβεβαίωσε και ο υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης. «Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι αυτή η επένδυση διαχέεται απ’ τον κοινό μας στόχο για ένα βιώσιμο μέλλον», πρόσθεσε.

tilediaskepsi__5_

Τα βήματα

Η επιστολή που υπογράφηκε σήμερα περιγράφει επακριβώς τα βήματα που θα γίνουν και απ’ τις δύο πλευρές ώστε σε ένα διάστημα τριών μηνών η «πρόθεση» να μετουσιωθεί σε πράξη και να ενεργοποιηθεί το project με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το οποίο θα φθάνει τους 24 μήνες.

Όπως εξήγησε ο κ. Φραγκογιάννης πλέον οι δύο πλευρές θα δημιουργήσουν κοινή ομάδα εργασίας που θα αφοσιωθεί στις λεπτομέρειες με στόχο τη δημιουργία του εργοστασίου. «Η τελική συμφωνία θα πρέπει να επέλθει τους επόμενους 3 – 6 μήνες και η ολοκλήρωση του εργοστασίου θα πρέπει να γίνει σε 24 μήνες», τόνισε.

Στο μεσοδιάστημα θα έχουν εξεταστεί και κριθεί όλες οι κρίσιμες πτυχές που θα προσδιορίσουν και τα καίρια ζητήματα όπως η τοποθεσία που θα γίνει η επένδυση, τα κίνητρα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και όχι μόνο κ.ο.κ.

Ήδη τόσο ο αναπλ. Υπ. Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης όσο και ο υφυπ. για την Έρευνα και την Τεχνολογία Χρίστος Δήμας ανέφεραν σειρά κινήτρων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην περίπτωση μίας στρατηγικής επένδυσης (μείωση φορολογικών υποχρεώσεων, επιδοτήσεις κοκ) αλλά και του κέντρου έρευνας και ανάπτυξης που θα δημιουργηθεί (100% επιστροφή φορολογίας κοκ).

tilediaskepsi__9_

Η επένδυση

Το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει την παραγωγή μεταλλικών εξαρτημάτων, την εξωτερική θερμοδιαμόρφωση, την τελική συναρμολόγηση των οχημάτων και τον ποιοτικό έλεγχο.  Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού και ευρύ πλάνο συνεχούς κατάρτισής του στις κεντρικές εργοστασιακές εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Άαχεν της Γερμανίας.

Προβλέπεται επίσης, η ίδρυση Campus Τεχνολογίας και Καινοτομίας που θα συνδέει την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα με την παραγωγή.

Σημειώνεται πως αυτό θα είναι το πρώτο εργοστάσιο της Next e.GO Mobile εκτός Γερμανίας, και αναμένεται να παίξει καταλυτικό ρόλο στο σχέδιο που έχει συνταχθεί για την ανάπτυξη της στον ευρύτερο χώρο SΕEΜΕNΑ (NA Ευρώπη, Μ. Ανατολή, B. Αφρική).

Πολλαπλά οφέλη στην ελληνική οικονομία

Για την Ελλάδα τα οφέλη είναι πολλαπλά, όπως τόνισαν τα μέλη της κυβέρνησης.

Πρώτα απ’ όλα μεταφορά τεχνογνωσίας από τη Γερμανία στην Ελλάδα σε έναν πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα τομέα, ο οποίος ανταποκρίνεται πλήρως στην κυβερνητική πολιτική για στροφή στην πράσινη ανάπτυξη και ιδιαίτερα στην ηλεκτροκίνηση.

Επίσης το έργο μπορεί να αναδείξει την Ελλάδα στην διεθνή αγορά ως ένα από τα πρωτοπόρα ευρωπαϊκά κράτη στην ηλεκτροκίνηση μέσω της δημιουργίας εγχώριας παραγωγικής ικανότητας.

Φυσικά ο οικονομικός αντίκτυπος του έργου θα είναι εξαιρετικά θετικός καθώς αναμένεται να προσφέρει δυναμικά στην αύξηση της απασχόλησης με την ταυτόχρονη αξιοποίηση εξειδικευμένου, υψηλών δεξιοτήτων ανθρώπινου δυναμικού, την ανάδειξη πρωτοποριακής τεχνολογίας στην κατασκευή οχημάτων και τη μεγέθυνση του οικοσυστήματος των υποστηρικτικών επιχειρήσεων (clustering effect). Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η ανάπτυξη ισχυρού τοπικού δικτύου προμηθευτών για τις παραγωγικές ανάγκες της εργοστασιακής μονάδας. Συγκεκριμένα στα πεδία των μεταλλικών εξαρτημάτων, του αλουμινίου, των υφασμάτων και του εσωτερικού μέρους των οχημάτων, των κρυστάλλων, κ.α.

Η κυβέρνηση εκτιμά μάλιστα ότι η υλοποίηση του έργου αναμένεται να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον και άλλων διεθνούς φήμης βιομηχανιών ηλεκτρικών οχημάτων, μετατρέποντας σταδιακά την Ελλάδα σε χώρα αναφοράς στην ηλεκτροκίνηση και σε διεθνές brand name. Έρχεται δε, ως συνέχεια της πρόσφατης ανακοίνωσης εισόδου της γερμανικής VolksWagen στην Ελλάδα (Ασυπάλαια) στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης.

Τέλος, προσφέρεται στον ευρύτερο πληθυσμό η δυνατότητα ταχείας πρόσβασης στην ηλεκτροκίνηση σε προσιτό κόστος με δεδομένο ότι η φιλοσοφία της Next e.GO Mobile είναι η κατασκευή απλών και οικονομικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Είναι χαρακτηριστικό πως το βασικό της μοντέλο e.GO Life προσφέρεται στη Γερμανία στην τιμή των 16.000 ευρώ.

tilediaskepsi__12_

Ολόκληρες οι τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού

Σας ευχαριστώ Υπουργέ. Είναι πραγματικά μεγάλη μου χαρά που είμαι μαζί σας. Είμαι πραγματικά ευτυχής για την υπογραφή της Επιστολής Πρόθεσης Συνεργασίας ανάμεσα στην Enterprise Greece και την e.GΟ για τη δημιουργία εργοστασιακής μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων νέας γενιάς, που θα είναι σχεδιασμένα για χρήση σε αστικό περιβάλλον.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 η Ελλάδα δεν αποτελεί μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και προμηθειών, σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία αυτοκινήτων. Είναι πράγματι κρίμα, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να το διορθώσουμε αυτό, τώρα που κινούμαστε προς το επόμενο στάδιο της κινητικότητας, που αναπόφευκτα θα είναι η ηλεκτροκίνηση, θέλουμε να δείξουμε με σαφήνεια ότι θέλουμε να είμαστε μέρος αυτού του οικοσυστήματος.

Έχουμε ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Όπως γνωρίζετε, έχουμε ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη Volkswagen για τη μετατροπή ενός εκ των νησιών μας σε νησί αμιγώς ηλεκτροκίνησης, το οποίο θεωρώ πως θα αποτελέσει ένα υπέροχο παράδειγμα των πλεονεκτημάτων που μπορεί να προσφέρει η ηλεκτροκίνηση, κυρίως στα νησιά. Και είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, για τη δημιουργία εργοστασιακών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα για την κατασκευή αυτών των οχημάτων.

Πρόκειται για σημαντικό βήμα για εμάς, καθώς έχουμε καταστήσει σαφές πως δεν οραματιζόμαστε την Ελλάδα απλά ως μία χώρα που είναι ανταγωνιστική σε επίπεδο υπηρεσιών. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στον κλάδο της μεταποίησης υψηλής τεχνολογίας, και θεωρώ κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Ξέρω ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, ως προς την οριστικοποίηση της συμφωνίας και την επιλογή της σωστής τοποθεσίας. Διάφορες περιοχές θα διεκδικήσουν αυτή την επένδυση. Αλλά είμαι σίγουρος πως όλα θα κυλήσουν βάσει σχεδίου.

Μου έκανε πραγματική εντύπωση αυτό που είπε ο καθηγητής σχετικά με την ίδια την καινοτομία στην ίδια τη διαδικασία παραγωγής. Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου αλλά ένας διαφορετικός τρόπος να οραματιζόμαστε πώς θα γίνεται η παραγωγή στην εποχή του internet of things. Και επίσης μας επιτρέπει να ολοκληρώσουμε το έργο σε ένα πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τα παραδοσιακά χρονοδιαγράμματα κατασκευής βιομηχανικών μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων.

Θεωρώ πως έχουμε πολλά να προσφέρουμε. Η Ελλάδα μεταμορφώνεται γρήγορα σε μια χώρα που είναι ανοιχτή σε προχωρημένες άμεσες ξένες επενδύσεις, όπως αυτή που επεξεργαζόμαστε σήμερα. Δεν προσφέρουμε μόνο μια ισχυρή δέσμη οικονομικών κινήτρων αλλά και πρόσβαση σε ένα εργατικό δυναμικό που είναι ταλαντούχο και με πολλά προσόντα.

Καλώς εχόντων των πραγμάτων, με την ολοκλήρωση του project θα έχουμε τη δημιουργία 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και πιθανώς 5.000 έμμεσων θέσεων, καθότι συνήθως δημιουργείται ένα ολόκληρο cluster γύρω από τέτοιες επενδύσεις.

Και είμαι σίγουρος πως αυτή είναι μια ευκαιρία για εμάς να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας σε ολόκληρη την αλυσίδα προμηθειών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.
.
Επομένως, η σημερινή είναι μια πολύ σημαντική μέρα για εμάς. Και είμαι πολύ χαρούμενος για την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Συγχαρητήρια στην Enterprise Greece και σε όλη την ομάδα που εργάστηκε για αυτό το έργο.

Τώρα επαφίεται σε εμάς, την ελληνική κυβέρνηση και την εταιρεία e-Go, να διασφαλίσουμε πως θα μείνουμε πιστοί στο χρονοδιάγραμμα και ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή των εργοστασιακών εγκαταστάσεων όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα «made in Greece» να κατασκευαστούν στο πλαίσιο του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

Και πάλι συγχαρητήρια σε όλους. Θα παρακολουθούμε στενά την πρόοδο του project.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο Πρωθυπουργός δήλωσε:

Δεν έχω πολλά να προσθέσω. Θέλω απλά να εκφράσω τον ενθουσιασμό μου που προχωρά το συγκεκριμένο έργο. Θα ήθελα να επαναλάβω την απόλυτη δέσμευσή της κυβέρνησής μας να στηρίξει την εταιρεία σε όλα τα στάδια, από την αδειοδότηση έως την κατασκευή των εργοστασιακών εγκαταστάσεων και την παραγωγή.

Και θα ήθελα να επαναλάβω τη δέσμευσή μας να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε case study χώρας που μπορεί να προσελκύσει αυτού του είδους τις καινοτόμες επενδύσεις προηγμένης τεχνολογίας, που θα μας επιτρέψουν επίσης να χαράξουμε το μονοπάτι μας προς ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον.

Και πάλι λοιπόν. Σας εύχομαι Καλά Χριστούγεννα. Ευτυχισμένο το νέο έτος! Προσβλέπω στο να περάσουμε γρήγορα στην εφαρμογή των όσων συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της Επιστολής Πρόθεσης Συνεργασίας.

Πηγή : protothema