Γύρισε την κλεψύδρα των διαγωνισμών για την αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Μετά από παλινωδίες σχεδόν έξι μηνών, βγήκαν στον αέρα οι διαγωνισμοί συνολικού ύψους 1,357 δισ. ευρώ, για την οριστική ανάταξη οδικών και σιδηροδρομικών έργων, που υπέστησαν μεγάλες ζημιές από τον Daniel, μαζί με δύο συμβούλους για την υποβοήθηση των υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο της fast-track διαδικασίας που ακολουθείται, οι προσκλήσεις εστάλησαν, όπως αναμενόταν μετά από σχετικές δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας, στις τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, ήτοι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ. Όπως επισημαίνεται στις υπουργικές αποφάσεις, οι εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις «διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών».
Ακολουθείται η διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την απευθείας ανάθεση των συμβάσεων, βάσει του αρ.32 του νόμου 4412/2019, που επιταχύνει τους διαγωνισμούς υπό έκτακτες συνθήκες. Ειδικότερα, στις αποφάσεις σημειώνεται πως «συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων αποκατάστασης λόγω σοβαρών επιπτώσεων στην οικονομική, κοινωνική και επιχειρηματική λειτουργία».
Επιπλέον, η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικά 600 εκατ. ευρώ, συνοδεύεται από δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα περαίωσης, συνεπώς «κρίνεται απαραίτητη η άμεση ανάθεση». Εκτιμάται, πάντως, ότι θα απαιτηθεί διάστημα ενός με ενάμισι μήνα για την υπογραφή των συμβάσεων, οι οποίες θα πρέπει να περάσουν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ο χάρτης των συμβάσεων
Η υπογραφή, από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα των αποφάσεων για την έγκριση της διαδικασίας και των τευχών δημοπράτησης για τους οκτώ διαγωνισμούς και τους δύο συμβούλους, πάτησε το κουμπί για την αποστολή των προσκλήσεων. Αυτές αφορούν οδικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 899.699.996 ευρώ και σιδηροδρομικά έργα που αθροίζουν 450.060.000 ευρώ.
Το αντικείμενο των τεσσάρων συμβάσεων για την αποκατάσταση των οδικών υποδομών της πολύπαθης Θεσσαλίας, καθορίστηκε με κριτήριο την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων και την εγγύτητα. Επίσης, λήφθηκε υπόψιν η ομοιογένεια των αστοχιών, που συνολικά αφορούν σε 1.007 θέσεις παρέμβασης, όπως ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών. Αφορούν ομάδες δήμων:
1. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ.
2. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ.
3. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184 εκατ. ευρώ.
4. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ.
5.Έργα αποκατάστασης στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας με προϋπολογισμό 19,5 εκατ. ευρώ
Για τις σιδηροδρομικές υποδομές, τα έργα είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας στον βασικό άξονα «Αθήνα-Θεσσαλονίκη», όπου σήμερα στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα γίνεται σε μονή γραμμή. Επίσης, αφορούν και τις περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας.
Ειδικότερα, οι εργολαβίες είναι οι εξής:
Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) με προϋπολογισμό 173.600.000 ευρώ
Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τον Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) ως τον Σ.Σ. Κράννων (ΧΘ 336+330) με προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, με προϋπολογισμό 57.660.000 ευρώ
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου με προϋπολογισμό 181.660.000 ευρώ
Παράλληλα, το υπουργείο αναζητά με αντίστοιχη διαδικασία απευθείας ανάθεσης από έναν σύμβουλο για κάθε συστάδα συμβάσεων, που θα συνδράμει την αρμόδια υπηρεσία στον έλεγχο των μελετών και την παρακολούθηση των εργασιών. Για τις δύο αυτές συμβάσεις προσκαλούνται επίσης τέσσερις οικονομικοί φορείς, οι εξής: Aecom, Hill International, PLANET και ΣΑΛΦΩ.
Η δαπάνη για τον σύμβουλο των οδικών έργων θα ανέλθει σε 3,7 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα για τα σιδηροδρομικά σε 4,58 εκατ. ευρώ.