H κοιλάδα των Τεμπών βάφεται για ακόμη μιαφορά με αίμα, εξαιτίας ενός δυστυχήματος.
Με τους νεκρούςαπό τη σύγκρουσητων τρένων προχθές το βράδυ ναέχουν φτάσει τους39, και να εκφράζονται φόβοι για περισσότερους, οαριθμός των θυμάτων συνολικά σετρία δυστυχήματα,φτάνει τους 66. Κι όλα αυτά σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων.
Το χθεσινό δυστύχημα έρχεται να προστεθεί σε εκείνο του 2003 με τους 21νεκρούς μαθητές και στο δυστύχημαμε το πούλμαν των οπαδών του ΠΑΟΚπου προκάλεσε το θάνατο άλλων έξι.
Η ιστορία
Ήταν Κυριακή απόγευμα της 13ης Απριλίου του 2003. Λίγο πριν τις 7,30 το απόγευμα, ο χρόνος σταμάτησε ξαφνικά στην κοιλάδα των Τεμπών. 21 μαθητές που επέστρεφαν από τη σχολική εκδρομή τους στην Αθήνα στο Μακροχώρι Ημαθίας χάνουν ακαριαία τη ζωή τους. Όλα συνέβησαν γρήγορα, αναπάντεχα και τραγικά. Το λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές και καθηγητές κατευθύνονταν στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδιά κουρασμένα, αλλά παράλληλα χαρούμενα και ενθουσιασμένα που θα γυρίσουν πίσω να πούνε στους γονείς τουςπόσο όμορφα περάσανε στο ταξίδι.
Μερικοί μαθητές κοιμούνται, άλλοι μιλούν στο τηλέφωνο και ενημερώνουντους δικούς τους πως πλησιάζουν, κάποιοι κουβεντιάζουν μεταξύ τους, ενώμέσα στο ΚΤΕΛ ακούγεται μουσική καιτο κλίμα είναι ευχάριστο.
Στο 388ο χλμ της Εθνικής Οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης στο αντίθετορεύμα κινούνταν ένα φορτηγό, τοοποίο μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου. Ο οδηγός χάνειξαφνικά τον έλεγχό του οχήματος τουκαι συγκρούεται πλαγιομετωπικά με τολεωφορείο. Οι σανίδες λειτουργούνως «λεπίδα» και κόβουν το τουριστικό λεωφορείο στα δύο κομμάτια.
Τα σωστικά συνεργεία που έφτασανστο σημείο έκαναν πάνω από δύοώρες να απεγκλωβίσουν νεκρούς καιτραυματίες.
Οι πρώτες ανταποκρίσεις έκαναν λόγογια 10 τουλάχιστον νεκρούς. Ήτανασύλληπτο το μέγεθος της τραγωδίαςεκείνη την στιγμή. Στο σημείο σπεύδουν αστυνομικοί, διασώστες τουΕΚΑΒ, αλλά και δημοσιογράφοι. Επικρατεί πανικός και χάος. Το 388ο χιλιόμετρο στην Εθνική οδό Λάρισας –Θεσσαλονίκης είχε βαφτεί με το αίμαανήλικων παιδιών. Οι τραυματίες διακομίστηκαν στα νοσοκομεία Κατερίνηςκαι Λάρισας και οι σοροί μεταφέρθηκαν για αναγνώριση. Οι γονείς τωνπαιδιών σπεύδουν συντετριμμένοι στανοσοκομεία. Στις 02:00 τα ξημερώματαανακοινώνεται πλέον επίσημα πως οινεκροί είναι 21 και οι τραυματίες 20, εκτων οποίων οι εννιά σε σοβαρή κατάσταση. Την επόμενη μέρα ο οδηγόςσυνελήφθη και τα ονόματα των θυμάτων δίνονται στην δημοσιότητα.
«Τα παιδιά φώναζανγια βοήθεια»
Οι επιζήσαντες μαθητές μεταφέρουνανατριχιαστικές μαρτυρίες από το δυστύχημα. «Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια. Δεν μιλούσαν όλα. Κάποια είχανσκεπαστεί κάτω από τα καθίσματα».Ο κρότος της σύγκρουσης «πάγωσετον χρόνο», όπως έλεγαν εκείνη τηνεποχή τα ΜΜΕ. Τα πρωτοσέλιδα μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων θα προτιμούσαν τίτλους όπως «Γιατί, Θεέμου», «Θρήνος για τα 21 αγγελούδια»,«Είναι άδικο…»
Όμως ο χρόνος δεν πάγωσε. Οι διασωθέντες μαθητές αλλά και οι συγγενείς,έπρεπε να μάθουν να ζουν με αυτέςτις εικόνες. Όλη η Ελλάδα θρηνούσεμαζί τους, όμως επρόκειτο για μιαπρωτοφανή τραγωδία.
Οι αιτίες της σύγκρουσης αναλύθηκανλεπτομερώς αλλά δεν έγιναν ποτέ100% σαφείς. Ο οδηγός του φορτηγούοδηγούσε 6 ώρες χωρίς διάλειμμα καιτα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη, το λεωφορείοείχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθείτουλάχιστον 3 μήνες πριν.
Η δίκη
Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα,τον Οκτώβριο του 2008, με τον οδηγότου λεωφορείου να αθωώνεται, αλλάτον οδηγό της νταλίκας να καταδικάζεται σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και τουεργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από 4 μέχρι 14 χρόνια. Η εταιρείακατέβαλλε επίσης το ποσό των8.500.000 ευρώ στις οικογένειες τωνθυμάτων. Όπως είπε ο αντιδήμαρχοςΒέροιας το 2012, «Παρά τις τιμωρίες,παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά τουΜακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέπίσω.
Οι 21 άτυχοι μαθητές
• Ευαγγελία Θ. Γάτου – Ετών 16
• Αναστασία Π. Παυλίδου – Ετών 16
• Περιστερά Ι. Ουστά – Ετών 16
• Γεωργία Δ. Τραπεζανλή – Ετών 16
• Σταύρος Δ. Κανελλόπουλος – Ετών 15
• Ηλίας Π. Τσολερίδης – Ετών 16
• Παναγιώτης Κων. Μουρατίδης – Ετών 16
• Ανδρέας Χ. Αθανασιάδης – Ετών 16
• Χριστίνα Ε. Σταματέλλου – Ετών 16
• Ιωάννης Κ. Τριανταφυλλίδης – Ετών Ό°Μΰ16
• Βασίλειος Ν. Παπαδόπουλος – Ετών 16
• Ευανθία Κ. Ψαλίδα – Ετών 16
• Δημήτριος Α. Κοσμίδης – Ετών 15
• Κωνσταντίνος Α. Θαλαλαίος – Ετών 16
• Γεσθιμανή Ζ. Σταφυλίδου – Ετών 16
• Σάββας Λ. Παναγιωτίδης – Ετών 16
• Αθανάσιος Μαρκανταράς – Ετών 16
• Γιώργος Κ. Μήτσκας – Ετών 16
• Ιωάννα Θ. Καστίδου – Ετών 16
• Δημήτριος Θ. Σίγγας – Ετών 16
• Όλγα Β. Αγγελίνα – Ετών 15
Στο σημείο της τραγωδίας υπάρχει καισυντηρείται μνημείο για τα παιδιά.
Ένας από τους μαθητές που γλίτωσαναπό το φριχτό τροχαίο στο οποίο είχεξεκληριστεί ολόκληρη η σχολική τουτάξη, χειροτονήθηκε πριν μερικά χρόνια. Ο Μακάριος Λιακόπουλος έχειαφιερώσει τη ζωή του στο Θεό, μετάαπό το δυστύχημα.
Μάτωσε ο Δικέφαλος
Μια από τις πιο μαύρες μέρες της Ιστορίας του ελληνικού αθλητισμού ξημέρωσε στις 4 του Οκτώβρη του 1999.Λεωφορείο που μετέφερε οπαδούςτου ΠΑΟΚ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετά τον αγώνα με τον Παναθηναϊκό, εξετράπη της πορείας του,ύστερα από σύγκρουση με διερχόμενοφορτηγάκι πάνω σε προσπέραση τουλεωφορείου, με το βαρύ όχημα να πέφτει σε χαράδρα 8 μέτρων και να κοστίζει τη ζωή σε έξι οπαδούς του«δικέφαλου».
Περίπου δυο χιλιόμετρα πριν από ταΤέμπη, στις 4:30 τα ξημερώματα, τοτουριστικό λεωφορείο, που μετέφερε77 οπαδούς του ΠΑΟΚ, η μοίρα ήταναδυσώπητη για έξι από αυτούς, πουδεν επέστρεψαν ποτέ στα σπίτια τουςκαι δεν ξαναστάθηκαν στο πλευρό τηςαγαπημένης τους ομάδας. Τη ζωή τουέχασε κι ο οδηγός του οχήματος με τοοποίο συγκρούστηκε το λεωφορείο.
Σκηνές πανικού διαδραματίστηκαν καιστο νοσοκομείο της Λάρισας, όπου κατέφθασαν συγγενείς και φίλοι των παιδιών που επέβαιναν στο λεωφορείο.Όλοι περίμεναν με αγωνία να πληροφορηθούν αν ζουν οι δικοί τους άνθρωποι. Δυστυχώς έξι οικογένειεςενημερώθηκαν ότι τα αγαπημένα τουςπρόσωπα είχαν σκοτωθεί.
Οι έξι νεκροί οπαδοί του ΠΑΟΚ:
Χαράλαμπος Ζαπουνάκης, ετών 20,
Δημήτριος Ανδρεαδάκης, ετών 25,
Χριστίνα Τζιόβα, ετών 18,
Αναστάσιος Θέμελης, ετών 22,
Γεώργιος Γκανάτσιος, ετών 17,
Κυριάκος Λαζαρίδης, ετών 17.
Λίγα λεπτά μετά την μοιραία σύγκρουση, ενημερώνονται ο ΓιώργοςΜπατατούδης (πρόεδρος της ΠΑΕ) καιο Θανάσης Ακριβόπουλος (αντιπρόεδρος της ΠΑΕ), οι οποίοι με τη σειράτους μεταφέρουν τα νέα σε όλη τηνοικογένεια του ΠΑΟΚ. Στη Λάρισασπεύδει αμέσως ο Σταύρος Καλαφάτης για να συμπαρασταθεί στις οικογένειες των θυμάτων, αλλά και νασυναντήσει τους υπόλοιπους εκδρομείς του ΠΑΟΚ που στάθμευσαν σταΤέμπη. Συνολικά τραυματίστηκαν 33φίλοι του ΠΑΟΚ οι οποίοι και διακομίστηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας. Tα γραφεία της ΠAEκατακλύζονται από τηλεφωνήματα καιτηλεγραφήματα. Μεταξύ άλλων τηλεγράφημα στέλνει ο σύνδεσμος φιλάθλων του Άρη, Super 3, που εκφράζειτα συλλυπητήριά του και δηλώνει ότισε ένδειξη πένθους δεν θα κάνει τηραδιοφωνική του εκπομπή.
Η συγκλονιστική περιγραφήΠριν από λίγα χρόνια, ο Ηλίας Βλαχόπουλος, μέλος του Σ.Φ. ΠΑΟΚ Κορδελιού, που επέβαινε στο μοιραίοπούλμαν, θυμήθηκε στον «Arena89,4:»: «Δεν μπορούν να ξεχαστούν,σου μένουν μια ζωή. Γυρνούσαμε απότην Αθήνα, κοιμόμασταν γιατί ήτανπέντε παρά ξημερώματα. Το ασθενοφόρο ήρθε γρήγορα, αλλά ο θάνατοςήταν ακαριαίος. Μέσα στον ύπνο….Οιπέντε ήταν στον πάνω όροφο. Ήμουνδυο θέσεις πίσω από τον Ανδρεαδάκηστον κάτω όροφο…Ο οδηγός είχεβάλει τον γιο του. Μιλούσαμε με τονοδηγό και του είπαμε αν είσαι κουρασμένος πάρε τηλέφωνο να στείλουν έναν άλλο. Ξεκινήσαμε με τον κανονικό οδηγό και στο δρόμο άλλαξε.
Ήταν να γίνει. Το πανό εκείνο τοέχουμε στο σύνδεσμο και δεν το βγάζουμε. Έχει αίματα πάνω, με αυτό σκεπάσαμε τα δυο παιδιά. Το έχουμε καιδεν το βγάζουμε. Ισχύει ότι περνούνοπαδοί άλλων ομάδων και βάζουν δικάτους κασκόλ επάνω στο μνημείο των οπαδών. Και αυτοί οπαδοί είναι όπωςκαι εμείς…».










