Στα όρια της «άγριας κόντρας» με πολιτικές προεκτάσεις κινείται η αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει μεταξύ τηςΡυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων(ΡΑΣ) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) γύρω από τοδυστύχημα στα Τέμπη.
Αιτία ήταν το πόρισμα της ΡΑΣ με το οποίο διαπιστώνεται ελλιπής και ανεπαρκής κύκλος εκπαίδευσης του μοιραίουσταθμάρχη Λάρισας, κεντρικό πρόσωπο της τραγωδίας στα Τέμπη, και προχώρησε στην ανάκληση όλων όσοι συμμετείχαν στον ίδιο κύκλο εκπαίδευσης.
Από την πλευρά του, ο ΟΣΕ σε ανακοίνωσή του απάντησε πως ακολουθεί το πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο έχει εγκριθεί από τη ΡΑΣ!
Αιχμηρή απάντηση του ΟΣΕ στη ΡΑΣ
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), με αναλυτική ανακοίνωσή του απάντησε στα περί «ελλιπούς και ανεπαρκούς»εκπαίδευσηςτου σταθμάρχη Λάρισας:
«Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο εν μέσω μιας πολύ δύσκολης και οδυνηρής συγκυρίας για την ελληνική κοινωνία και τον ελληνικό σιδηρόδρομο, επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται.
Σε ό,τι αφορά λοιπόν στο Δελτίο Τύπου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σήμερα Παρασκευή 17.3.2023, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σημειώνει τα ακόλουθα:
• Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών. Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.
• Σε αυτή δε την εγκύκλιο αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση. Επιπλέον με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου, προσκομίζοντας:
Α) Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.
Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.
Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023) βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας.
Ο Οργανισμός λειτουργώντας απολύτως μέσα στα θεσμοθετημένα πλαίσια και αντιλαμβανόμενος την ευαισθησία του θέματος απέναντι και στην κοινή γνώμη, θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει (βασιζόμενη καταρχάς σε «ισχυρές ενδείξεις»).
Έως τότε καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών».
Το πόρισμα της ΡΑΣ για «ελλιπή εκπαίδευση» σταθμαρχών
Με τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων αντέδρασε ηΡυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στη διαπίστωση ότι από την έρευνα που διεξήγαγε προέκυψαν σοβαρές ενδείξειςπαράβασηςσυγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, εμένοντας ιδιαίτερα στηνεκπαίδευσητου προφυλακισμένουσταθμάρχηΛάρισας για το δυστύχημα σταΤέμπη, την οποία χαρακτηρίζειελλιπή.
Στην εν λόγω ανακοίνωση, τονίζεται σχετικά:
«Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμεραστοιχείαπου έχει συγκεντρώσει, διαβλέπειισχυρέςενδείξειςότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής».
Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι:
«Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με σειρά ελέγχων διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών».
Η απόφαση για λήψη έκτακτων μέτρων
Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισεομοφώνωςτηλήψη έκτακτωνπροσωρινώνμέτρωνλόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια.
Με τα έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει, μεταξύ άλλων, το Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ Α.Ε ναμην απασχολείσεθέσεις κρίσιμωνκαθηκόντωντο σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στο διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης.
Πρόκειται για τοπροσωπικότο οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.
Πρώτη μήνυση τραυματία κατά ΟΣΕ και πολιτικών προσώπων
Μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στελέχους ΟΣΕ και πολιτικών προσώπων που έχουν την εποπτεία του Οργανισμού, κατατέθηκε στην Εισαγγελία της Αθήνας από τραυματία τουδυστυχήματος σταΤέμπη.
Τη μήνυση κατέθεσαν στην Εισαγγελία πρωτοδικών της Αθήνας οι συνήγοροι τραυματία στο δυστύχημα στα Τέμπη διεκδικώντας την πλήρηδιερεύνησητης υπόθεσης.
Η αναφορά κατατέθηκε συγκεκριμένα από τους δικηγόρους Θεόδωρο Μαντά και Λουκά Αποστολίδη οι οποίοιπροσέφυγανστην Εισαγγελία της Αθήνας, με την επιφύλαξη να δηλώσουν και παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας στο πλαίσιο της κυρίας ανάκρισης που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Λάρισα.
Στην αναφορά επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι ζητείται η πλήρης διερεύνηση «με την τέλεση πληθώρας ποινικών αδικημάτων, τελεσθέντων εξ οιουδήποτε υπαιτίου, φυσικού ή ηθικού αυτουργού και συμμετόχου, με πράξεις ή δια παραλείψεως, ανεξαρτήτως της θέσεως τους, είτε στην ιεραρχία των διοικήσεων του τριχοτομημένου ΟΣΕ, είτε στα πολιτικά πρόσωπα που έχουν την ευθύνη και την εποπτεία του, αφενός σε βάρος της εντολέως μας και αφετέρου εις βάρος των επιβατών του μοιραίου τρένου “Intercity 62″».
Όπως εκτιμάται η αναφορά είναι πιθανό να διαβιβαστεί στηνΒουλήως αρμόδιας να κρίνει αν και πως θα αναζητηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων.
Επίθεση ΝΔ σε ΣΥΡΙΖΑ για τη ΡΑΣ
Για μικροκομματική αξιοποίηση του πορίσματος της ΡΑΣ για τους σιδηρόδρομους για τοδυστύχημα στα Τέμπηκατηγορεί ηΝέα ΔημοκρατίατονΣΥΡΙΖΑκαι την εκπρόσωπο του κόμματοςΠόπη Τσαπανίδου.
Όπως αναφέρεταισε ανακοίνωσηαπό το γραφείο Τύπου, ο ΣΥΡΙΖΑ χρησιμοποίησε την ανεξάρτητη αρχή «εντελώς κομματικά» τοποθετώντας με πρόταση του κ. Σπίρτζη στη θέση του προέδρου και αντιπροέδρου «πρόσωπα άσχετα με τους σιδηρόδρομους».
Συγκροτείται Συντονιστικό Κέντρο Ασφάλειας Σιδηροδρόμων
Συντονιστικό Κέντρο Ασφάλειας Σιδηροδρόμωνσυγκροτείται με «φόντο» τοσιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη,με πρωτοβουλία τουυπουργού Επικρατείαςκαι αρμόδιου για θέματα υποδομών και μεταφορών,Γιώργου Γεραπετρίτη.
Έδρα του συντονιστικού αυτού κέντρου θα είναι η αίθουσα διαχείρισης κρίσεων τουΣιδηροδρομικού Κέντρου ΑχαρνώντουΟΣΕ.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, σε αυτό θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΟΣΕ, του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας, τουΕΚΑΒκαι τηςHellenic Τrain.
Σκοπός της επιτροπής θα είναι οσυντονισμός δράσεωνπου αφορούν τη συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών ασφαλείας των σιδηροδρόμων.
Η πρώτη συνεδρίαση του συντονιστικού κέντρου θα λάβει χώρα το Σάββατο 18 Μαρτίου 2023.
Πηγή:cnn.gr














