«Νιετ» της Gazprom στο να μεταφερθεί η ροή προς την Ουκρανία σε ένα νέο σταθμό – Έκτακτο σχέδιο της Ευρώπης για να αποφευχθεί το μπλακάουτ: «Κυριακή χωρίς ΙΧ» και τηλεργασία
Η κομβική ημέρα της 9ης Μαϊου ήρθε και παρήλθε, δίχως τον Βλαντιμίρ Πούτιν να ανακοινώνει τη «συντέλεια του κόσμου». Αυτό δεν σημαίνει ότι το μέλλον δεν διαγράφεται αρκετά δυσοίωνο… Πόσω μάλλον σε μια περίοδο εύθραυστης ανάκαμψης από την ύφεση της πανδημίας.
Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι αναρωτήθηκε «τι τίμημα θα πληρώσει η Ρωσία που έφερε ξανά τον πόλεμο στην Ευρώπη;». Το αντίστροφο, όμως, μοιάζει να ταλανίζει και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία είναι αντιμέτωπη και με τα οικονομικά κόστη του πολέμου τα οποία είναι πλέον εμφανή. Το σχεδιαζόμενο έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένου του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, είναι απαραίτητο, επανέλαβε ο πρόεδρος της Ουκρανίας, την ώρα που η σχετική πρόταση της Κομισιόν βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ο Ζοζέπ Μπορέλ δήλωσε, πάντως, ότι ελπίζει να επιτευχθεί σύντομα συμφωνία για εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ στη Ρωσία.
Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών απάντησε ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται πλήρως στη γραμμή της Ουάσιγκτον και δεν έχει ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική», σε συνέντευξη Τύπου μετά την επίσκεψή του στην Αλγερία. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι αρχικός στόχος ήταν το έκτο πακέτο κυρώσεων να έχει τεθεί σε ισχύ την 9η Μαΐου, κάτι το οποίο δεν κατέστη δυνατό. Όπως και να έχει, οι υπουργοί Εξωτερικών θα συναντηθούν την ερχόμενη Δευτέρα, ενώ η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαιρέτισε την «πρόοδο» που σημειώθηκε κατά τις συνομιλίες με τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν. Πρόκειται για το «δύσκολο» μέλος της Ένωσης.
Μια καταλυτική εξέλιξη είναι η ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας GTSOU. «Λόγω ανωτέρας βίας θα διακόψει από σήμερα Τετάρτη, 11 Μαΐου, τη μεταφορά ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα». Πρόκειται για μία απόφαση που επιταχύνει το μοιραίο… Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι «ο σταθμός συμπίεσης Νοβοπσκόφ είναι ο πρώτος από τους σταθμούς συμπίεσης του ουκρανικού GTS στην περιοχή Λουγκάνσκ, μέσω του οποίου σχεδόν το ένα τρίτο του φυσικού αερίου (έως 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα) διοχετεύεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη».
Η εταιρεία πρόσθεσε επίσης ότι επί του παρόντος οι υπάλληλοι της δεν μπορούν «να ασκήσουν λειτουργικό και τεχνολογικό έλεγχο στο Νοβοπσκόφ CS και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές». Ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom διαμήνυσε απόψε ότι δεν είναι τεχνικά εφικτό να μεταφερθεί η ροή φυσικού αερίου στην Ουκρανία σε ένα νέο σταθμό εισόδου, όπως πρότεινε η GTSOU, η διαχειρίστρια εταιρεία του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ευρωπαϊκά δημοσιεύματα, συγκεκριμένα την ισπανική el pais, στην Κομισιόν εξετάζουν εναλλακτικές λύσεις στο ενδεχόμενο ενός ενεργειακού μπλακάουτ. Και μόνο ότι κάτι τέτοιο αντιμετωπίζεται ως πιθανό, αρκεί για να ανησυχήσει κανείς. Η Κομισιόν θα παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα. Μεταξύ αυτών, μάλιστα, περιλαμβάνονται και οι «Κυριακές χωρίς ΙΧ»! Ουσιαστικά, το περίφημο σχέδιο ανάγκης βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017.
Έτσι στο τραπέζι βρίσκονται μέτρα όπως:
– Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.-
– Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
– Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα, ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
– Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών-ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.
Στόχος, όπως τονίζεται, είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια πρωτίστως για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης και για εκείνους τους κλάδους της παραγωγής που έχουν ζωτική σημασία (όπως συνέβη και με τα πρώτα lockdown του 2020, αφότου ξέσπασε η πανδημία της Covid-19).
Με τούτα και με εκείνα, τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια δέχονται πίεση. Οι ευρωπαϊκές μετοχές, όμως, ανέκαμψαν από τα χαμηλά επίπεδα των δύο τελευταίων μηνών. Οι αγορές, όμως, δεν μπορούν να αγνοήσουν τον παγκόσμιο υψηλό πληθωρισμό που συνεχίζει να σκαρφαλώνει. Αυτός σε συνδυασμό με μία ενεργειακή κρίση παράγει ένα εύφλεκτο οικονομικό κοκτέιλ που μπορεί να παράξει μία παγκόσμια δυσάρεστη κατάσταση…