Την αντίθεσή του στην ψηφισθείσα διάταξη για δημιουργία ενός Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α) στη Θεσσαλία που θα οδηγήσει στην κατάργηση της ΠΑΔΥΘ, εξέφρασε σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας.

Παράλληλα ο Δήμαρχος Καρδίτσας Βασίλης Τσιάκος, στο πλαίσιο ενημέρωσης που έκανε για το συνέδριο της ΚΕΔΕ, μίλησε για επικείμενη ενοποίηση όλων των ΔΕΥΑ του Νομού με τη ΔΕΥΑ Καρδίτσας. Υπογράμμισε ότι ο Δήμος Καρδίτσας δεν θα δεχθεί καμία υποχρεωτική συνένωση δίχως να υπάρχουν σαφή οικονομικά δεδομένα και στοιχεία για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι υπόλοιπες Δημοτικές Επιχειρήσεις.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» με ερώτηση του Συμβούλου Α. Τέγου στάθηκε στην ανάγκη να επιταχυνθούν θεσμικά τα αντιπλημμυρικά έργα στο σύστημα του Καλέντζη ποταμού που αφορούν την προστασία της Καρδίτσας.

ΔΕΥΑ

«Θα κληθούμε ως Δήμος Καρδίτσας απ’ ότι φαίνεται να αναλάβουμε όλες τις ΔΕΥΑ του Νομού συν τους δύο Δήμους που δεν έχουν ΔΕΥΑ» ανέφερε ο Δήμαρχος στη σημερινή συνεδρίαση του Σώματος.

Διευκρίνισε ότι η ΔΕΥΑ Καρδίτσας είναι μέσα στις δέκα της χώρας που δεν έχουν χρέη, ενώ υπογράμμισε ότι ο Δήμος Καρδίτσας δεν θα δεχθεί καμία συνένωση με τις υπόλοιπες ΔΕΥΑ του Νομού αν αυτή δεν γίνει σε εθελοντική βάση, με πλήρη στοιχεία σε ότι αφορά την κατάσταση των Δημοτικών Επιχειρήσεων και διευκρινίσεις ως προς τις οφειλές. «Δεν ξέρουμε τί χρωστάει η κάθε ΔΕΥΑ, τι υπαλλήλους έχουν, τί μηχανήματα, υποχρεώσεις κλπ. Πολύ θολό τοπίο, αν δεν ξεκαθαρίσει εμείς δεν θα δεχθούμε καμία συνένωση. Πρέπει να υπάρχουν πλήρη στοιχεία αλλά και διευκρινίσεις για το τι θα γίνει με τις οφειλές των ΔΕΥΑ. Θα πληρώσει το κράτος; Θα πάνε στους Δήμους;» υπογράμμισε.

ΠΑΔΥΘ

Το Σώμα μετά από εισήγηση του Δήμαρχου Βασίλη Τσιάκου προχώρησε στην έκδοση ψηφίσματος με το οποίο τονίζει ότι η επιμονή στη δημιουργία ενός μόνο Φο.Δ.Σ.Α. στη Θεσσαλία, θα οδηγήσει μία περιβαλλοντική Βαβέλ. Ταυτόχρονα διαλύει ό,τι με κόπο όλα αυτά τα χρόνια έχει κτιστεί, με τη σύμφωνη γνώμη και των τοπικών κοινωνιών, κάτι που αποτέλεσε το «κλειδί της επιτυχίας» της Π.Α.ΔΥ.Θ. Α.Ε. Κατόπιν αυτού ζητά να παραμείνει η ΠΑΔΥΘ ως Φο.Δ.Σ.Α. Δυτικής Θεσσαλίας.

Συγκεκριμένα το ψήφισμα αναφέρει: «Με βάση όσα περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο άρθρο, τα ΝΠΔΔ με την επωνυμία «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ Π.Ε. ΛΑΡΙΣΑΣ» και «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ», καταργούνται και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από τον Φο.Δ.Σ.Α. Δυτικής Θεσσαλίας ΠΑΔΥΘ ΑΕ, στον οποίο εντάσσονται και οι Δήμοι-μέλη των καταργούμενων Συνδέσμων με δωρεάν παραχώρηση μετοχών από τους μετόχους της ΠΑΔΥΘ ΑΕ.

Η ΠΑΔΥΘ ΑΕ μετονομάζεται σε Φο.Δ.Σ.Α. Περιφέρειας Θεσσαλίας-Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α.»

Ήδη από τις 3 Σεπτεμβρίου 2024 η ΠΑΔΥΘ, με επίσης ομόφωνη απόφαση των μελών του Διοικητικού της Συμβουλίου, των εκπροσώπων των 10 Δήμων της Δυτικής Θεσσαλίας, πρότεινε να δημιουργηθούν δύο (2) Φο.Δ.Σ.Α.:

α) Ο Φο.Δ.Σ.Α. Ανατολικής Θεσσαλίας (ο οποίος θα περιλαμβάνει τον Σύνδεσμο Μαγνησίας & τον Σύνδεσμο Λάρισας), με τη νομική μορφή Συνδέσμου (ΝΠΔΔ) και

β) ο Φο.Δ.Σ.Α. Δυτικής Θεσσαλίας (ο οποίος θα περιλαμβάνει την ΠΑΔΥΘ Α.Ε.) με την νομική μορφή Α.Ε. των ΟΤΑ (ΝΠΙΔ), για τη διαχείριση & λειτουργία των έργων.

Για την εκπόνηση, τροποποίηση και παρακολούθηση του ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας να ορισθεί ένας εκ των δύο (2) Φο.Δ.Σ.Α..

Στη διάρκεια της διαβούλευσης το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έλαβε υπόψη αυτή την απόφαση της ΠΑΔΥΘ ΑΕ και κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων προς ψήφιση το σχέδιο νόμου, χωρίς καμία τροποποίηση στο επίμαχο άρθρο 6.

Οι εκπρόσωποι των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλίας, που διατηρούν μια υγιή και με συνεχή θετικά αποτελέσματα εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων, ανακύκλωσης και ΣΜΑ, επισημαίνουν ότι:

Η ψήφιση του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου, ως έχει, θα επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στη λειτουργία και τη διαχείριση των εγκαταστάσεων, της ΠΑΔΥΘ ΑΕ, στον σχεδιασμό νέων περιβαλλοντικών έργων σε εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας για την επίτευξη των στόχων που θέτει ο ΕΣΔΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και στην καθημερινότητα των δημοτών της δυτικής Θεσσαλίας.

Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι αρμοδιότητα του 1ου Βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος είναι και ο «νοικοκύρης» της περιοχής του, ευρισκόμενος δίπλα στον δημότη. Με τη δημιουργία Περιφερειακού ΦοΔΣΑ, αναγκαστικά δημιουργείται ένας 2ος Βαθμός με εξειδικευμένη αρμοδιότητα, ο οποίος είναι δύσκολο έως ανέφικτο να παρακολουθεί και να διαχειρίζεται την καθημερινότητα.

Ένας ΦοΔΣΑ για να επιτελέσει το έργο του, (περιβαλλοντικά-επιστημονικά-οικονομικά) πρέπει να έχει ένα ικανοποιητικό γεωγραφικό και κυρίως πληθυσμιακό μέγεθος.

Με την ψήφιση του σχεδίου νόμου ως έχει και με την εφαρμογή του θα προκύψουν δυσλειτουργίες, όπως:

Γίνεται ανέφικτη η εποπτεία και αποτελεσματικότερη λειτουργία της κάθε εγκατάστασης.

Δημιουργείται εσωτερικός γραφειοκρατικός μηχανισμός.

Υφίσταται ποικιλία και όχι ομοιομορφία στο υφιστάμενο νομικό καθεστώς (ιδιοκτησία, παραχώρηση κατά χρήση, μίσθωση, κ.λπ.) των παγίων και των κινητών περιουσιακών στοιχείων.

Δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στον καθορισμό των ετήσιων εισφορών κάθε Δήμου – άρα κάθε πολίτη – με βάση την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων που εισέφερε ο ΦοΔΣΑ στον οποίο ανήκε.

Ανατρέπεται η υπάρχουσα χάραξη χωριστής τιμολογιακής πολιτικής.

Δημιουργείται ανισορροπία στη λειτουργία, καθώς η ΠΑΔΥΘ ΑΕ λειτουργεί όλες τις εγκαταστάσεις με δικό της προσωπικό, ενώ οι άλλοι δύο ΦοΔΣΑ έχουν αναθέσει την λειτουργία και διαχείριση σε ιδιώτες, με συνέπεια το κόστος να είναι υψηλότερο.

Η απαιτούμενη πρόσληψη νέου προσωπικού θα αποδώσει μετά από μεγάλο διάσημα, καθώς απαιτείται εκπαίδευσή του. Μόνιμο προσωπικό σήμερα (38 άτομα) έχει η ΠΑΔΥΘ ΑΕ, και εν μέρει ο ΦοΔΣΑ Λάρισας.

Θα υφίσταται ανισότητα στο ωράριο των εργαζομένων , καθώς οι εργαζόμενοι της ΠΑΔΥΘ ΑΕ εργάζονται 8 ώρες ημερησίως και οι εργαζόμενοι των άλλων δύο ΦοΔΣΑ ως ΝΠΔΔ εργάζονται 6,5 ώρες.

Είναι αμφίβολο εάν και σε ποιον βαθμό θα μπορούν να τηρούνται οι δεσμεύσεις των σημερινών ΦοΔΣΑ προς τους κατοίκους των περιοχών όπου κατασκευάστηκαν και λειτουργούν εγκαταστάσεις (π.χ. ΧΥΤΑ Δυτικής Θεσσαλίας) .

Η επιμονή στη δημιουργία ενός μόνο Φο.Δ.Σ.Α. στη Θεσσαλία, θα οδηγήσει μία περιβαλλοντική Βαβέλ, αντί να δημιουργηθεί ένας πολυδύναμος Φο.Δ.Σ.Α..

Ταυτοχρόνως, διαλύει ότι με κόπο όλα αυτά τα χρόνια έχει κτιστεί, με τη σύμφωνη γνώμη και των τοπικών κοινωνιών, κάτι που αποτέλεσε το «κλειδί της επιτυχίας» της Π.Α.ΔΥ.Θ. Α.Ε..

Για τους παραπάνω λόγους, το δημοτικό συμβούλιο Καρδίτσας θεωρεί εύλογες τις ανησυχίες της διοίκησης της ΠΑΔΥΘ αλλά και των τοπικών κοινωνιών και ζητά:

  • Να αποσυρθεί το άρθρο 6 που αφορά την δημιουργία ενός Περιφερειακού Φο.Δ.Σ.Α. στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
  • Να παραμείνει η ΠΑΔΥΘ ΑΕ ως Φο.Δ.Σ.Α. Δυτικής Θεσσαλίας».

Αντιπλημμυρικά Καρδίτσα
Σε ερώτηση του Δημοτικού Συμβούλου της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Άρη Τέγου την οποία ανέγνωσε ο επικεφαλής Έκτορας Γάζος, αναφέρονταν μεταξύ άλλων: «Ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος της αναθεώρησης των σχεδίων διαχείρισης πλημμυρών της χώρας και μέχρι τις 31-12-2024 θα εκδοθεί το ΦΕΚ που θα επικυρώνει τα έργα και τις δράσεις της χώρας για την επόμενη επταετία.

Από την τεχνική έκθεση (σελ. 457) που είναι σε δημόσια διαβούλευση τους τελευταίους τρεις μήνες στο διαδίκτυο επισημαίνουμε τα εξής:

  1. Η κυβέρνηση της Ν.Δ ακολουθεί την ίδια πολιτική με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (2018) προτείνοντας γενικόλογα μέτρα (μη κοστολογημένα) τα οποία θα εκτελεστούν μετά από μία μελέτη Μάστερ Πλαν Έργων της Θεσσαλίας που προβλέπεται να υλοποιηθεί τα επόμενα τρία χρόνια σύμφωνα με το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα του Σ.Δ.

  2. Το περίφημο Μάστερ Πλαν των ειδικών Ολλανδών δεν βρίσκεται ούτε σε βιβλιογραφική αναφορά στο υπό διαβούλευση σχέδιο πλημμυρών του Ελληνικού Κράτους επόμένως τα ευχολόγια του Δημάρχου Καρδίτσας «Φαντάζεστε να έρθουν 4 δις στη Θεσσαλία?» μπορούν να ειδωθούν ως ευχές. Μπορούμε ασφαλώς πλέον να συμπεράνουμε ότι οι Ολλανδοί χρησιμοποιήθηκαν για προπαγάνδα.

  3. Η περιοχή του Δήμου Καρδίτσας που οριοθετείται και συμπίπτει χωρικά με τη λεκάνη απορροής του ποταμού Καλέντζη μπορεί να εξαιρεθεί από το μελλοντικό νέο Μάστερ Πλαν έργων της Θεσσαλίας αφού ήδη η Περιφέρεια Θεσσαλίας έχει αναθέσει μέλέτη περίπου 0.5εκ ευρώ ακριβώς με αυτό το σκοπό. Με αυτό τον τρόπο τα έργα στο ποτάμιαιο σύστημα μπορούν να επιταχυνθούν κατά 3 χρόνια και να προταχθεί η κατασκευή τους σε σχέση με άλλα έργα.

  4. Για να κατανοηθεί περαιτέρω η σπουδαιότητα των μέτρων των Σχεδίων Διαχείρισης σε σχέση με τη χρηματοδότηση έργων αναφέρεται μεταξύ άλλων το μέτρο υπό τον τίτλο «Λήψη μέτρων για την αντιπλημμυρική προστασία των υδρευτικών γεωτρήσεων Δήμων και ΔΕΥΑ» που αφορά το δήμο Ελασσόνας ή το μέτρο «Εφαρμογή δασοτεχνικού συστήματος ορεινών υδρονομικών έργων» που αφορά στη χρηματοδότηση μελέτης περίπου 1.7 εκ ευρώ για Ορεινές λεκάνες απορροής που επηρεάζουν μεγάλες πόλεις (Λάρισα), και συγκεκριμένα Ορεινή λεκάνη του ποταμού Τιταρήσιου. Προφανώς κανείς από την αρμάδα των ειδικών συμβούλων του κ. Κουρέτα που με εβδομαδίαια συχνότητα διορίζονται δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με καθοριστικά ζητήματα για το μέλλον της Καρδίτσας.

Με αφορμή τα παραπάνω, την αποδεδειγμένη ανικανότητα της περιφερειακής διοίκησης του κ. Κουρέτα να διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις από το κεντρικό κράτος για την υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας ερωτάται η Δημοτική Αρχή σε τι συγκεκριμένες ενέργειες θα προχωρήσει προκειμένου να επιταχυνθούν θεσμικά τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα στο σύστημα του Καλέντζη ποταμού με δεδομένο ότι στις 31/12 θα ολοκληρωθούν και τυπικά τα μέτρα του Σχεδίου Διαχείρισης με την έκδοση του ΦΕΚ.».
Απαντώντας ο Δήμαρχος επισήμανε επανέλαβε τη θέση του ότι είναι ανάγκη πλέον να περάσουμε από την αντιπλημμυρική προστασία στην αντιπλημμυρική θωράκιση. «Δεν υπάρχει θωράκιση σε καμία πόλη και περιοχή της Ελλάδας, γιατί η κλιματική κρίση προσπερνάει ότι μέτρα και σταθμά έβαζαν οι προηγούμενες μελέτες» σημείωσε και πρόσθεσε ότι ο Δήμος δεν έχει δικαιοδοσία και το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να διεκδικεί.
«Βεβαίως και πρέπει να πιέσουμε να γίνουν έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης. Πρώτα έργα ορεινής υδρονομίας, καθαρισμοί ποταμών, διανοίξεις κλπ που είναι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα που θα αποσυμφορήσουν και δεν θα φέρουν απότομα τα νερά από τα ορεινά, όπως και να μπουν σε όλο το ποτάμιο σύστημα αισθητήρες που θα μας δίνουν επιστημονικά δεδομένα για την ταχύτητα και την ποσότητα του νερού ώστε να αντιδρούμε νωρίτερα» ανέφερε μεταξύ άλλων, προσθέτοντας: «από εκεί και μετά πρέπει να γίνουν τα μακροπρόθεσμα έργα που θα μας οδηγήσουν στην αντιπλημμυρική θωράκιση». Πρόσθεσε ότι ο Δήμος θα στείλει ένα έγγραφο προς τον Περιφερειάρχη με το οποίο θα ζητά ο Δήμος να συμπεριληφθεί η λεκάνη απορροής του Καλέντζη στα Σχεδια Διαχειρισης.

Γραφεία κολυμβητικών συλλόγων

Στη σημερινή συνεδρίαση αναβλήθηκε τελικά η καταγγελία ή μη της χρήσης χώρων του δημοτικού κολυμβητηρίου Καρδίτσας  που χρησιμοποιούν ως γραφεία οι  κολυμβητικοί σύλλογοι. Το θέμα εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος Παναγιώτης Ευθυμίου, παρουσία εκπροσώπων κολυμβητικών συλλόγων, λέγοντας ότι πρόκειται για θέμα νομιμότητας.

Ο Δήμαρχος ανέφερε ότι η Δημοτική Αρχή δεν έρχεται να τιμωρήσει τους κολυμβητικούς συλλόγους. Αν δεν υπήρχε θέμα νομιμότητας ο Δήμος δεν θα καλούνταν να βγάλει τους συλλόγους από τους χώρους που λειτουργούν ως γραφεία. «Γιατί θα τα αξιοποιήσουμε ή θέλουμε να σας τιμωρήσουμε; Εννοείται επιτελείτε έργο σημαντικό και διαφημίζετε την Καρδίτσα» είπε.
Απαντώντας η εκπρόσωπος κολυμβητικού συλλόγου έκανε λόγο για ελάχιστη βοήθεια από την πλευρά του Δήμου στους κολυμβητικούς συλλόγους, ενώ είπε πως έγιναν ελάχιστα για το κολυμβητήριο. Πρόσθεσε ότι ποτέ δεν κλήθηκαν να ακουστούν για προβλήματα που υπάρχουν, ενώ δεν είχαν καμία επίσημη ενημέρωση για το θέμα που συζητούνταν.

Είπε ότι η προσωρινή παραχώρηση των χώρων που ήδη έχουν είναι νόμιμη και το κατέθεσε ως αντιπρόταση στο Δήμο Καρδίτσας.
Ακολούθως τοποθετήθηκε η νομική σύμβουλος του Δήμου και οι εκπρόσωποι των παρατάξεων.

«Δεν υπάρχει αντιπαλότητα, θα αποσύρουμε το θέμα. Θα δούμε νομικά πως μπορούμε να βοηθήσουμε και θέλω στην κατεύθυνση της συνεργασίας, να υπάρχει μια σχέση αμφίδρομη. Έχουμε επενδύσει χρήματα στο κολυμβητήριο και δρομολογήσαμε πράγματα» είπε ο κ. Τσιάκος και ζήτησε την αναβολή του θέματος.