Προχωρά η μελέτη του φράγματος στον Ενιπέα - άμεση ανταπόκριση του πρωθυπουργού στο δημοσίευμα του «Ν.Α.»

Τι είπε και τι… δεν είπε για Αχελώο ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Δυτική Θεσσαλία το περασμένο Σάββατο είχεαρκετές ειδήσεις αναφορικά με τα μεγάλο οδικό άξοναΕ-65, του οποίου πλέον και το βόρειο τμήμα που θα τονσυνδέει με την Εγνατία μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης,αλλά λίγα σχετικά με τις εξελίξεις για τα έργα τουΑχελώου.

Αντίθετα έχοντας στα χέρια του και τοπρωτοσέλιδο του «Ν.Α.» αλλά και μετά την επίσκεψήτου στα γραφεία της εφημερίδας μας και τη συζήτησηπου είχε με τον εκδότη μας Γ. Αλεξίου, αντιλήφθηκε ότιτα νερά τα σταματάς στο βουνό και όχι στον κάμπο, για τούτο χθες έδωσε εντολή στον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη για τηνάμεση σύνταξη μελέτης για το φράγμα της Σκοπιάςστον Ενιπέα. Αν το φράγμα αυτό είχε κατασκευαστεί, όπως κι εκείνο του Μουζακίου, τότε θα είχαμε μετριάσει κατά πολύ τα πλημμυρικά φαινόμενα στον κάμπο τηςΚαρδίτσας και των Φαρσάλων, στις 18 Σεπτέμβρη, γεγονός που φάνηκε και με τις ευεργετικές συνέπειες που είχε η ύπαρξη του φράγματος Σμοκόβου…

Βέβαια χαρακτήρα αντιπλημμυρικό έχει και τοφράγμα της Συκιάς στον Αχελώο που σχετίζεται με τημεταφορά νερού στο θεσσαλικό κάμπο, ο οποίοςκινδυνεύει με ερημοποίηση τα προσεχή χρόνια και υφαλμύρωση και για τούτο επείγει η κατασκευή του και για λόγους Πολιτικής Προστασίας.

Θυμίζουμε πως πριν από ένα περίπου χρόνο ο πρωθυπουργός το Δεκέμβρη του 2019, από τα Τρίκαλαπάλι είχε εξαγγείλει τη μερική εκτροπή του Αχελώου μετην ολοκλήρωση του φράγματος της Συκιάς.

Προχθές πάλι από τα Τρίκαλα αναφερόμενος στοέργο της Μεσοχώρας στο πλαίσιο της εκδήλωσης πουέγινε από την κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ που έχει αναλάβειτον Ε-65, άφησε να εννοηθεί ότι το φράγμα της Μεσοχώρας θα προχωρήσει και θα είναι το τελευταίο μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο της χώρας, προκαλώντας απορίεςστους Θεσσαλούς, αφού μεγάλο υδροηλεκτρικό έργοείναι και το φράγμα της Συκιάς, που είναι το κατεξοχήνέργο μεταφοράς νερού από την περίσσεια των χειμερινών υδάτων του Αχελώου προς το Θεσσαλικό κάμπο.

Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά το έργο τηςΜεσοχώρας, μετά πρόσφατη εξέλιξη, στο πλαίσιο τηςοποίας το ΣτΕ ακύρωσε την Απόφαση ΈγκρισηςΠεριβαλλοντικών Όρων του έργου, καθώς έκανε δεκτήτην αίτηση του Συνδέσμου Κατακλυζομένων Μεσοχώρας, χθες ο πρωθυπουργός εξήγγειλε από ταΤρίκαλα την επικαιροποίηση της μελέτης περιβαλλοντικώνεπιπτώσεων για το φράγμα, ώστε να προχωρήσει η νέα έγκριση περιβαλλοντικών όρων και το φράγμα ναλειτουργήσει.

Επίσης δεσμεύτηκε η κυβέρνηση ναεξετάσει και τα ζητήματα μερικής εκτροπής τουΑχελώου, για τα οποία είπε ότι είναι πολλά και σύνθετα,με πολλές δικαστικές εκκρεμότητες. «Ωστόσο – πρόσθεσε – η Μεσοχώρα είναι το πρώτο βήμα, ηαναγκαία συνθήκη για να επανεξετάσουμε τη μερικήμεταφορά υδάτων από την δυτική Ελλάδα στη Θεσσαλία».

Είναι προφανές λοιπόν ότι «η μπάλα βρίσκεται σταχέρια» του Τρικαλινού υπουργού Ενέργειας ΚώσταΣκρέκα, προκειμένου να ξεμπλοκάρει και το έργο τηςΣυκιάς, να βρει τεχνική λύση, να ετοιμάσει τη νομικήφόρμουλα σε συνεργασία με τον κ. Γεραπετρίτη, ώστενα ξεμπλοκάρει το έργο στο ΣτΕ και κυρίως να φέρει τηνέα επικαιροποιημένη μελέτη στη Βουλή για έγκριση.

Αξίζει να τονιστεί ότι οι δηλώσεις του πρωθυπουργούέγιναν στο χώρο που είχε στήσει για τον Ε-65 η κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ, η θυγατρική της οποίας η ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακή εκμεταλλεύεται με τη μέθοδο της αντλησοταμίευσης τα νερά του φράγματος Καστρακίου επί τουΑχελώου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Μετη μέθοδο της αντλησοταμίευσης αναμένεται ναλειτουργήσει και το φράγμα της Συκιάς, που θα αποτελείκαι αποθήκη νερού για το μέλλον και αποθήκη ενέργειας(μπαταρία).

Τέλος στα αξιοσημείωτα είναι το γεγονός ότι οπεριφερειάρχης Κ. Αγοραστός ενημέρωσε τονπρωθυπουργό ότι στη διάρκεια της θεομηνίας «Ιανός» στις 18 Σεπτέμβρη, δόθηκε εντολή στον εργολάβο τωνέργων του φράγματος της Συκιάς και της σήραγγας εκτροπής στη Δρακότρυπα, να προχωρήσει σε φραγήτης σήραγγας από την πλευρά του Πευκόφυτου, ώστενα μην μπουν τα νερά και πλημμυρίσουν τη σήραγγα καιαπό εκεί όλη την κοιλάδα του Μουζακίου, όπου οισυνέπειες θα ήταν ανυπολόγιστες όχι μόνο σεκαταστροφές, αλλά είναι πιθανό να θρηνούσαμε καιανθρώπινες ζωές.

Το γεγονός αυτό από μόνο του δείχνει πως όσο ταέργα του Αχελώου παραμένουν ημιτελή τόσο ελλοχεύει ο κίνδυνος με δεδομένη την κλιματική αλλαγή να επαναληφθούν στο μέλλον παρόμοιες ή και μεγαλύτερες καταστροφές, ενώ και τα μεσαία φράγματα της Σκοπιάςστον Ενιπέα και του Μουζακίου στον Πάμισο, αποκτούνπλέον το χαρακτήρα του επείγοντος γιατί πάνω απ’ όλα είναι έργα Πολιτικής Προστασίας και αντιπλημμυρικήςθωράκισης.

«Ν.Α.»