Προχωρά η μελέτη του φράγματος στον Ενιπέα - άμεση ανταπόκριση του πρωθυπουργού στο δημοσίευμα του «Ν.Α.»

Τι είπε και τι… δεν είπε για Αχελώο ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Δυτική Θεσσαλία το περασμένο Σάββατο είχε αρκετές ειδήσεις αναφορικά με τα μεγάλο οδικό άξονα Ε-65, του οποίου πλέον και το βόρειο τμήμα που θα τον συνδέει με την Εγνατία μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, αλλά λίγα σχετικά με τις εξελίξεις για τα έργα του Αχελώου.

Αντίθετα έχοντας στα χέρια του και το πρωτοσέλιδο του «Ν.Α.» αλλά και μετά την επίσκεψή του στα γραφεία της εφημερίδας μας και τη συζήτηση που είχε με τον εκδότη μας Γ. Αλεξίου, αντιλήφθηκε ότι τα νερά τα σταματάς στο βουνό και όχι στον κάμπο, για τούτο χθες έδωσε εντολή στον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη για την άμεση σύνταξη μελέτης για το φράγμα της Σκοπιάς στον Ενιπέα. Αν το φράγμα αυτό είχε κατασκευαστεί, όπως κι εκείνο του Μουζακίου, τότε θα είχαμε μετριάσει κατά πολύ τα πλημμυρικά φαινόμενα στον κάμπο της Καρδίτσας και των Φαρσάλων, στις 18 Σεπτέμβρη, γεγονός που φάνηκε και με τις ευεργετικές συνέπειες που είχε η ύπαρξη του φράγματος Σμοκόβου…

Βέβαια χαρακτήρα αντιπλημμυρικό έχει και το φράγμα της Συκιάς στον Αχελώο που σχετίζεται με τη μεταφορά νερού στο θεσσαλικό κάμπο, ο οποίος κινδυνεύει με ερημοποίηση τα προσεχή χρόνια και υφαλμύρωση και για τούτο επείγει η κατασκευή του και για λόγους Πολιτικής Προστασίας.

Θυμίζουμε πως πριν από ένα περίπου χρόνο ο πρωθυπουργός το Δεκέμβρη του 2019, από τα Τρίκαλα πάλι είχε εξαγγείλει τη μερική εκτροπή του Αχελώου με την ολοκλήρωση του φράγματος της Συκιάς.

Προχθές πάλι από τα Τρίκαλα αναφερόμενος στο έργο της Μεσοχώρας στο πλαίσιο της εκδήλωσης που έγινε από την κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ που έχει αναλάβει τον Ε-65, άφησε να εννοηθεί ότι το φράγμα της Μεσοχώρας θα προχωρήσει και θα είναι το τελευταίο μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο της χώρας, προκαλώντας απορίες στους Θεσσαλούς, αφού μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο είναι και το φράγμα της Συκιάς, που είναι το κατεξοχήν έργο μεταφοράς νερού από την περίσσεια των χειμερινών υδάτων του Αχελώου προς το Θεσσαλικό κάμπο.

Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά το έργο της Μεσοχώρας, μετά πρόσφατη εξέλιξη, στο πλαίσιο της οποίας το ΣτΕ ακύρωσε την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του έργου, καθώς έκανε δεκτή την αίτηση του Συνδέσμου Κατακλυζομένων Μεσοχώρας, χθες ο πρωθυπουργός εξήγγειλε από τα Τρίκαλα την επικαιροποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το φράγμα, ώστε να προχωρήσει η νέα έγκριση περιβαλλοντικών όρων και το φράγμα να λειτουργήσει.

Επίσης δεσμεύτηκε η κυβέρνηση να εξετάσει και τα ζητήματα μερικής εκτροπής του Αχελώου, για τα οποία είπε ότι είναι πολλά και σύνθετα, με πολλές δικαστικές εκκρεμότητες. «Ωστόσο – πρόσθεσε – η Μεσοχώρα είναι το πρώτο βήμα, η αναγκαία συνθήκη για να επανεξετάσουμε τη μερική μεταφορά υδάτων από την δυτική Ελλάδα στη Θεσσαλία».

Είναι προφανές λοιπόν ότι «η μπάλα βρίσκεται στα χέρια» του Τρικαλινού υπουργού Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, προκειμένου να ξεμπλοκάρει και το έργο της Συκιάς, να βρει τεχνική λύση, να ετοιμάσει τη νομική φόρμουλα σε συνεργασία με τον κ. Γεραπετρίτη, ώστε να ξεμπλοκάρει το έργο στο ΣτΕ και κυρίως να φέρει τη νέα επικαιροποιημένη μελέτη στη Βουλή για έγκριση.

Αξίζει να τονιστεί ότι οι δηλώσεις του πρωθυπουργού έγιναν στο χώρο που είχε στήσει για τον Ε-65 η κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ, η θυγατρική της οποίας η ΤΕΡΝΑ- Ενεργειακή εκμεταλλεύεται με τη μέθοδο της αντλησοταμίευσης τα νερά του φράγματος Καστρακίου επί του Αχελώου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Με τη μέθοδο της αντλησοταμίευσης αναμένεται να λειτουργήσει και το φράγμα της Συκιάς, που θα αποτελεί και αποθήκη νερού για το μέλλον και αποθήκη ενέργειας (μπαταρία).

Τέλος στα αξιοσημείωτα είναι το γεγονός ότι ο περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός ενημέρωσε τον πρωθυπουργό ότι στη διάρκεια της θεομηνίας «Ιανός» στις 18 Σεπτέμβρη, δόθηκε εντολή στον εργολάβο των έργων του φράγματος της Συκιάς και της σήραγγας εκτροπής στη Δρακότρυπα, να προχωρήσει σε φραγή της σήραγγας από την πλευρά του Πευκόφυτου, ώστε να μην μπουν τα νερά και πλημμυρίσουν τη σήραγγα και από εκεί όλη την κοιλάδα του Μουζακίου, όπου οι συνέπειες θα ήταν ανυπολόγιστες όχι μόνο σε καταστροφές, αλλά είναι πιθανό να θρηνούσαμε και ανθρώπινες ζωές.

Το γεγονός αυτό από μόνο του δείχνει πως όσο τα έργα του Αχελώου παραμένουν ημιτελή τόσο ελλοχεύει ο κίνδυνος με δεδομένη την κλιματική αλλαγή να επαναληφθούν στο μέλλον παρόμοιες ή και μεγαλύτερες καταστροφές, ενώ και τα μεσαία φράγματα της Σκοπιάς στον Ενιπέα και του Μουζακίου στον Πάμισο, αποκτούν πλέον το χαρακτήρα του επείγοντος γιατί πάνω απ’ όλα είναι έργα Πολιτικής Προστασίας και αντιπλημμυρικής θωράκισης.

«Ν.Α.»