Ο Παραμεγδόβιος δρόμος δεν είναι ένα ακόμη ξεχασμένο έργο υποδομής. Είναι η ζωντανή απόδειξη του πώς η γεωγραφική απομόνωση παραμένει εμπόδιο για την ανάπτυξη ολόκληρων περιοχών της χώρας, τη στιγμή που μιλάμε διαρκώς για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Το έργο, που πρωτοσχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Χαρίλαο Τρικούπη, θα ένωνε την Καρδίτσα με το Αγρίνιο, διατρέχοντας την εντυπωσιακή φυσική διαδρομή κατά μήκος του ποταμού Μέγδοβα. Και όμως: παρόλο που απομένουν μόλις 19 χιλιόμετρα και μία γέφυρα, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες.
Συγκεκριμένα, απαιτείται η βελτίωση με ασφαλτόστρωση των 8 χιλιομέτρων εντός Καρδίτσας στο κομμάτι από το χωριό Νεράιδα μέχρι την σχεδιαζόμενη γεφύρωση Μέγδοβα – όρια Νομών Καρδίτσας / Ευρυτανίας, καθώς και η αντίστοιχη βελτίωση με ασφαλτόστρωση των 11 χιλιομέτρων από την πλευρά της Ευρυτανίας, από την σχεδιαζόμενη γεφύρωση Μέγδοβα μέχρι το χωριό Μαυρομμάτα. Όπως φυσικά και η κατασκευή της γέφυρας Μέγδοβα που όλες οι μελέτες της είναι έτοιμες από το έτος 2015.
«Ξεχασμένος» δρόμο
ή αναπτυξιακός άξονας
Η υλοποίηση αυτού του μικρού υπολειπόμενου τμήματος μπορεί να μετατρέψει έναν «ξεχασμένο» δρόμο σε βασικό αναπτυξιακό άξονα για τη Δυτική Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα. Ο Παραμεγδόβιος δρόμος δεν αφορά μόνο τις τοπικές κοινωνίες των δύο Νομών Καρδίτσας και Ευρυτανίας. Αποτελεί έργο σημασίας, ικανό να αναβαθμίσει την διαπεριφερειακή συνδεσιμότητα, να ενισχύσει τον τουρισμό και να προσφέρει νέες οικονομικές δυνατότητες στους ορεινούς οικισμούς.
Η εθνική στρατηγική για τις υποδομές έχει ήδη σημειώσει θετικά βήματα με την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε-65 και την αναμενόμενη ολοκλήρωση του βόρειου έως το 2026, που θα βγάλουν την Καρδίτσα από τη χρόνια οδική απομόνωση. Σε τοπικό επίπεδο πάντως, είναι η στιγμή να δοθεί προτεραιότητα και στην ολοκλήρωση μείζονος σημασίας έργων όπως η παράκαμψη της Συκεώνας και ολόκληρου του τμήματος Καρδίτσα – Δέλτα.
Οι μελέτες
Παράλληλα να μπει στο προσκήνιο η ολοκλήρωση του Παραμεγδόβιου, σε πρώτη φάση σαν επαρχιακή οδό και σε δεύτερη φάση σαν αυτοκινητόδρομο ενώνοντας τον Ε-65 με την Ιόνια Οδό. Η πολιτεία οφείλει να προχωρήσει άμεσα στην επιτάχυνση των διαδικασιών, αρχής γενομένης από τη μελέτη για τα 8 χιλιόμετρα που αφορούν την πλευρά του Ν. Καρδίτσας. Έχει την ονομασία «Ολοκλήρωση Μελετών Επαρχιακής Οδού Καρδίτσας – Καρπενησίου». Στο πλαίσιο της μελέτης (η Σύμβασή της οποίας υπεγράφη τον Οκτώβριο του 2021) έγιναν οι προβλεπόμενες γεωτρήσεις από τον Ιούνιο του 2022.
Σύμφωνα με ενημέρωση που είχαμε από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Θεσσαλίας στη Λάρισα, η μελετη βρίσκεται σε εξέλιξη. Επομένως το μεγάλο ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση και παραλαβή της μελέτης αυτης.
Από την πλευρά της Ευρυτανίας πάντως, δεν έχουν ξεκινήσει προς το παρόν ούτε οι διαδικασίες για τη μελέτη του οδικού τμήματος μετά τη γεφύρωση του Μέγδοβα.
Δεν μπορεί να παραμένει «κολλημένο»
Το έργο αυτό δεν μπορεί να παραμένει «κολλημένο». Χρειάζεται συντονισμός, αποφασιστικότητα και συνεργασία ανάμεσα στους τοπικούς φορείς και το κεντρικό κράτος και επαρκής χρηματοδότηση από την πολιτεία. Η Ελλάδα της εξωστρέφειας και της ισόρροπης ανάπτυξης δεν μπορεί να χτίζεται με αποκλεισμούς. Ήρθε η ώρα για την ολοκλήρωση του Παραμεγδόβιου.
Κώστας Παλαιός