Αυτοψία σε σούπερ μάρκετ, προκειμένου να ελέγξει την εφαρμογή του μέτρου που αφορά στη μείωση τιμών σε 3.000 προϊόντα, πραγματοποίησε το πρωί της Παρασκευής (1/3) ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας, ημέρα κατά την οποία τίθενται σε εφαρμογή τα νέα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας.

Ο κ. Σκρέκας σε δηλώσεις του σημείωσε πως «είμαστε εδώ για να διαπιστώσουμε αν έχουν μειωθεί οι τιμές και αν έχουν αρχίσει να μειώνονται και στα υπόλοιπα προϊόντα».

«Οι τιμές στις οποίες αναμένουμε να μειωθούν οι τιμές, είναι βασικές κατηγορίες για το νοικοκυριό. Αφορούν απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού κάθε είδους, προϊόντα προσωπικής υγιεινής όπως είναι σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόπαστες» τόνισε.

Ξεκαθάρισε, δε, πως «δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, έτσι ώστε τα νοικοκυριά να αρχίσουν να βλέπουν χαμηλότερες τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Θα στηρίξουμε τα νοικοκυριά σε αυτό το μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας».

Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι «οι μειώσεις που θα δούμε, είναι μειώσεις που θα είναι μόνιμες, δεν είναι μέτρα προσωρινού χαρακτήρα».

Μειώσεις σε 3.000 προϊόντα

Οι ρυθμίσεις σχετικά με τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, που αφορούν σε μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων (απορρυπαντικά ρούχων – πιάτων, καθαριστικά επιφανειών, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες) έχουν οδηγήσει, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση του υπουργείου Ανάπτυξης, σε μειώσεις, από πλευράς προμηθευτώνστις τιμές των τιμοκαταλόγων (χονδρική) σε 3.000 προϊόντα.

Ενδεικτικά, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner η μέση μείωση τιμής είναι 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.

Υπενθυμίζεται πως το συγκεκριμένο μέτρο προβλέπει τη μείωση των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% προκειμένου αυτή να «μεταφερθεί» στις τιμές τιμοκαταλόγου.

Το ερώτημα που προκύπτει με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου είναι σε ποιο βαθμό και με ποια ένταση θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα συγκεκριμένα προϊόντα εφόσον οι προμηθευτές μείωσαν υποχρεωτικά τις τιμές τιμοκαταλόγων.

Όπως είχαν επισημαίνει στο CNN Greece, παράγοντες της αγοράς, η πρακτική των προωθητικών ενεργειών στην εγχώρια αγορά είναι έντονα ενταγμένη στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών και είναι δύσκολο να αλλάξει. Ωστόσο, σημείωναν, πως αποτελεί ζήτημα της εμπορικής πολιτικής των εταιρειών και μένει να φανεί πώς θα διαμορφωθεί μετά τα νέα δεδομένα.

Το δεύτερο μέτρο το οποίο σχετίζεται επίσης με τις προσφορές, απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες. Αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο του 2024 και αφού είχε ξεκινήσει από τις 10 Ιανουαρίου να ισχύει το τρίμηνο «μπλόκο» σε περίπτωση αυξήσεων, καταγράφηκε περιορισμός των ανατιμήσεων κατά 76%, σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023. Παράλληλα, όπως έχει γίνει γνωστό, κάποιες επιχειρήσεις αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν ανακοινώσει αλλά δεν είχαν ακόμα εφαρμόσει, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν τις προωθητικές ενέργειες.

Τέλος, πέραν των ρυθμίσεων για τις προσφορές, οι προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) υποχρεούνται πλέον να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Στο πλαίσιο αυτό, επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.

Πηγή:cnn.gr