Του Δημήτρη Γιαννακόπουλου
Οι διαρκείς εκκλήσεις των κατοίκων της Δ.Ε. Ιτάμου για τις καταστροφές στο οδικό δίκτυο από τον «Ιανό» ίσως τελικά εισακουστούν έστω και με τριετή καθυστέρηση από το Υπουργείο Υποδομών και την αρμόδια κατασκευαστική εταιρεία. Κλιμάκιο της εταιρείας επισκέφθηκε τα επίμαχα σημεία πριν λίγο καιρό, και παρότι η αυτοψία αναζωπύρωσε την ελπίδα, έως τώρα δεν έχει γίνει ενημέρωση αν θα ενταχθούν ή όχι οι ζημιές στο συνολικό πρόγραμμα αποκαταστάσεων.
Προσφάτως η μεγάλη εργολαβία τροποποιήθηκε κατόπιν απόφασης του Υπουργείου Υποδομών, προσθέτοντας στο πρόγραμμα αποκατάστασης κονδύλι ύψους 30 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο ποσό θα αξιοποιηθεί για τη βελτίωση υποδομών στους Δήμους Καρδίτσας, Μουζακίου και Αργιθέας. Όμως, ούτε το Υπουργείο, ούτε και η αρμόδια εταιρεία έχουν προχωρήσει σε περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με το ποιες περιοχές φορά το νέο ποσό των 30 εκατ. ευρώ. Εικάζουμε πως έστω και την ύστατη στιγμή θα ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των κατοίκων της Δ.Ε. Ιτάμου και σύντομα θα δρομολογηθούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στο «καταπονημένο» αυτό οδικό δίκτυο.
Το μείζον ζήτημα έγκειται στη μη ένταξη του οδικού τμήματος «Σαραντάπορο – Νεράιδα» μήκους 5 χλμ. στο συνολικό πρόγραμμα αποκατάστασης, χωρίς να έχει δοθεί μέχρι στιγμής ακριβής εξήγηση του αρχικού αποκλεισμού του. Σίγουρα η πρόσφατη επίσκεψη κλιμακίου της ΤΕΡΝΑ έδωσε την ευκαιρία σε υπαλλήλους της να καταγράψουν τα απότομα σημεία όπου απουσιάζει άσφαλτος, ακόμη και μέρος ολόκληρου δρόμου (!), στα οποία κυριαρχεί χώμα, χαλίκι, επικίνδυνοι και αποκολλημένοι βράχοι.
Με υπόμνημα που είχαν αποστείλει οι κάτοικοι προς το Υπουργείο Υποδομών, ανέλυαν κατά σειρά τα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, παραθέτοντας εικόνες με την ονομασία κιόλας των τοποθεσιών. Εάν μάλιστα δούμε το χάρτη με τα αριθμημένα σημεία, κατανοεί κανείς ότι περνάνε οδηγοί, ανυποψίαστοι και μη, με κίνδυνο τη ζωή τους ιδίως την περίοδο του χειμώνα. Χαρακτηριστικά, αναφερόμαστε στα οκτώ κρίσιμα σημεία, στις θέσεις «Αγρομπλούλες», «Ρέμα Μουχτούρι», «Δρόμος Μουχτούρι», «Γούρνες», «Βερτσούλες», «Λιαπέικα», «Νάπα σπίτι» και «Άμπλας». Να σημειώσουμε ότι το τμήμα της επαρχιακής οδού Καρδίτσας – Νεράιδας από το σημείο 0 έως το 21 του δρόμου (βλ. χάρτη 1) έχει ενταχθεί στην εργολαβία της ΤΕΡΝΑ και οι παρεμβάσεις ολοκληρώθηκαν. Ωστόσο, με το που ρίξουμε μια ματιά στον επόμενο χάρτη, εκεί είναι αριθμημένα τα προαναφερόμενα κρίσιμα σημεία, από το 21 έως το 26. Πρόκειται μάλιστα για ένα δρόμο 5 χιλιομέτρων από τον οικισμό Σαραντάπορο έως τον οικισμό Νεράιδα της τ.κ. Νεράιδας. Επιπλέον, ενώνει δύο πρωτεύουσες Νομών, καθώς είναι τμήμα της επαρχιακής οδού Καρδίτσας – Καρπενησίου.
Ακόμη, όπως υποθέτουν οι κάτοικοι στο υπόμνημά τους, οι αρμόδιοι είχαν επίγνωση των ζητημάτων και σε αυτό το οδόστρωμα, αλλά ανεξήγητα το δίκτυο ολοκληρώθηκε μόνο μέχρι το σημείο 21.Αυτή η κωλυσιεργία των αρμόδιων οδήγησε εκπροσώπους των χωριών και απλό κόσμο να απευθυνθούν στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, προκειμένου να λάβουν απαντήσεις σε καίρια ερωτήματά τους. Στη συνάντησή τους με τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Κωστή Νούσιο, οι κάτοικοι εκδήλωσαν για άλλη μια φορά την ανησυχία τους για την τύχη των χωριών, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψιν ότι οδεύουμε προς το καλοκαίρι. Αποτελεί περίοδο, κατά την οποία τα χωριά του Ιτάμου δέχονται επισκέψεις από ντόπιους ή επισκέπτες, διοργανώνονται και τα συνήθη ανταμώματα. Πάλι όμως φέτος, με την οδυνηρή κατάσταση που έχει περιέλθει το οδικό δίκτυο μετά τον «Ιανό», λειτουργεί αποτρεπτικά για επισκέψεις, βάζει σε δεύτερη σκέψη τον οποιοδήποτε που αναγκαστικά θα διαβεί ένα δρόμο με απρόβλεπτα σημεία.
Παρότι ο Αντιπεριφερειάρχης συμφώνησε με την ανάγκη υλοποίησης του έργου, η έναρξη των παρεμβάσεων εξαρτάται από την πρόθεση της εταιρείας και του Υπουργείου. Αν δηλαδή το συμπεριλάβουν στο συνολικό τους πρόγραμμα και αν θα κινηθούν (επιτέλους) έγκαιρα προς αυτή την κατεύθυνση. Έπειτα από σχεδόν τρία χρόνια, είναι σημαντικό οι κάτοικοι των κοινοτήτων της Δ.Ε. Ιτάμου, να αισθανθούν την αυτονόητη ασφάλεια για τη ζωή τους όταν διέρχονται το οδικό δίκτυο από και προς τον τόπο τους.
Χρειάζεται πλέον μια ομαλή ροή στις κοινότητες, να μην απειλείται το μέλλον τους από αποκλεισμό, γεγονός που βιώνουν καθημερινά από το έτος του 2020. Επομένως, αν τις απαντήσεις για τα φλέγοντα αυτά ζητήματα δεν τις διαθέτουν Υπουργείο, εταιρεία, αλλά και οι αρχές του τόπου μας, τότε ποιός;