Γιατί η νέα προσφυγή των Αιτωλοακαρνάνων στο ΣτΕ κρίνει το μέλλον και την επιβίωση της Θεσσαλίας

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ

•Έρμαιο της κλιματικής αλλαγής και τοπικιστικών αντιπαραθέσεων ο θεσσαλικός κάμπος

Με την ΕΕ να «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου» για τη λειψυδρία και να ζητά να ληφθούν μέτρα από τα κράτη μέλη για την αντιμετώπισή της μετά και την επιδείνωση της κατάστασης λόγω της κλιματικής αλλαγής, η χώρα παραμένει ανοχύρωτη ιδιαίτερα σε έναν κρίσιμο τομέα για την οικονομία της όπως είναι η αγροτική της παραγωγή και η αυτάρκειά της σε τρόφιμα. Ειδικότερα για τη Θεσσαλία η λειψυδρία αποτελεί ένα κρίσιμο πρόβλημα με σοβαρές επιπτώσεις στην αγροτική παραγωγή και το περιβάλλον.

Το υδατικό έλλειμμα εκτιμάται σε περίπου 465 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με τις συνολικές ανάγκες να ανέρχονται σε 1.485 εκατ. κυβικά μέτρα, ενώ διατίθενται μόλις 1.020 εκατ. κυβικά από επιφανειακές και υπόγειες πηγές, καθώς και έργα αποταμίευσης. Αυτή τη στιγμή μετά και τις βροχοπτώσεις του Μάιου η διαθέσιμη προς άρδευση ποσότητα από τη λίμνη Πλαστήρα είναι στα 70 εκατομμύρια κυβ. μέτρα νερού σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΔΥΘ, ενώ πέρυσι είχαν εκταμιευτεί περί τα 110 εκατ. κ.μ. Στο δε ταμιευτήρα Σμοκόβου η στάθμη είναι κάτω από το άτυπο οικολογικό όριο και η χωρητικότητά του στα 109 εκατομ. κ.μ. νερού (δεν μπορεί να πέφτει κάτω από τα 105 εκατ. κ.μ.)

Κύρια μέτρα αντιμετώπισης

Μεταφορά περίσσειας χειμέριων υδάτων από τη λεκάνη Αχελώου: Προβλέπεται η μεταφορά έως 250 εκατ. κυβικών μέτρων νερού ετησίως από τον Αχελώο στον Πηνειό, αν και το έργο αντιμετωπίζει νομικές και πολιτικές προκλήσεις με τελευταίο επεισόδιο στο πολύχρονο σήριαλ του πολύπαθου έργου την προσφυγή Αιτωλοακαρνάνων στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το σύνολο του αναθεωρημένου Σχεδίου Λεκάνης Απορροής Πηνειού.

Το νερό που χύνεται ετησίως στο Ιόνιο πέλαγος από τον Αχελώο προσδιορίζεται στα 4 δις. κ,μ. άρα τα 250 εκατ. κ.μ. που ζητά η Θεσσαλία είναι ένα ελάχιστο κλάσμα αυτών των υδάτων. Μεσαία φράγματα: Βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης η επικαιροποίηση των προμελετών από την Ολλανδική HVA με κονδύλια της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών για τα μεσαία φράγματα Σκοπιάς στον Ενιπέα, Μουζακίου, Πύλης και Νεοχωρίτη καθώς και η κατασκευή διώρυγας από τη Γυρτώνη προς την Κάρλα.