αποκλεισμένο το μεγαλύτερο λιμάνι της Κίνας, βιομηχανίες αναστέλλουν την παραγωγή τους
Καθώς το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινής γνώμης παραμένει στραμμένο στον πόλεμο της Ουκρανίας και οι οικονομολόγοι επιχειρούν κάποιους πρόωρους υπολογισμούς για τις οικονομικές επιπτώσεις του, μοιάζει να έχουν όλοι ξεχάσει όσα δεινά της παγκόσμιας οικονομίας προηγούνται του πολέμου. Δεινά που μάλλον θα πολλαπλασιαστούν πολύ προτού έρθει ο λογαριασμός από τον πόλεμο της Ουκρανίας, αφού οφείλονται στην πανδημία, την παγκόσμια αυτή κρίση που δεν έχει λήξει και εξακολουθεί να απειλεί τόσο τη δημόσια υγεία όσο και την παγκόσμια οικονομία. Η πανδημία και τα μέτρα για την αντιμετώπισή της προκάλεσαν το έμφραγμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και τον πληθωρισμό που ακολούθησε, όταν η ζήτηση για προϊόντα εκτοξεύθηκε στα ύψη, ενώ τα εμπορικότερα λιμάνια ανά τον κόσμο ήταν αποκλεισμένα, οι λιμενεργάτες μειωμένοι λόγω νόσησης ή καραντίνας, τα πλοία αγκυροβολημένα, τα φορτηγά ακινητοποιημένα και το παγκόσμιο εμπόριο καθηλωμένο.
Ούτε το έμφραγμα στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει εκλείψει ούτε ο πληθωρισμός έχει υποχωρήσει, αντιθέτως στοιχειώνει τις μεγαλύτερες οικονομίες του δυτικού κόσμου. Κι ενώ οι χώρες της Δύσης επιλέγουν να αντιμετωπίσουν τα νέα κύματα του κορωνοϊού με χαλαρά μέσα, το Πεκίνο έχει υιοθετήσει την πολιτική της μηδενικής ανοχής στον κορωνοϊό, επιβάλλοντας εκ νέου σκληρότατα lockdowns σε εκτεταμένες περιοχές της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο. Αυτή τη φορά, όμως, ενδέχεται τα lockdowns να εγκυμονούν νέους και ίσως μεγαλύτερους κινδύνους για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς έχουν αποκλείσει το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου και σημαντικότερο στον κόσμο ως προς τον όγκο του εμπορίου που διακινεί, τη Σαγκάη, αλλά και την πόλη Κουνσχάν.
Κίνδυνος μεγάλων ελλείψεων στις δυτικές οικονομίες για προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.
Από τη Σαγκάη διέρχεται τουλάχιστον το 7% των εξαγωγών της Κίνας γι’ αυτό και η πόλη αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 3,8% του κινεζικού ΑΕΠ. Η Σαγκάη ειδικότερα είναι η έδρα εκατοντάδων πολυεθνικών και θυγατρικών των κολοσσών της Δύσης, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες Tesla και Vokswagen και ο κολοσσός της χαλυβουργίας Thyssenkrupp.
Τις τελευταίες ημέρες πληθαίνουν τα δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου για τις αυταρχικές μεθόδους με τις οποίες επιβάλλουν οι κινεζικές αρχές ακραίους περιορισμούς στους κατοίκους της Σαγκάης. Για την παγκόσμια οικονομία, όμως, το πρόβλημα είναι ότι το lockdown σε αυτήν τη μητρόπολη του εμπορίου και σε άλλες πόλεις εξίσου σημαντικές έχει αναγκάσει σε αναστολή της λειτουργίας τους τουλάχιστον 30 ταϊβανέζικες βιομηχανίες που προμηθεύουν τους δυτικούς κολοσσούς της τεχνολογίας. Η αυτονόητη επιβάρυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας και η μείωση της παραγωγής αυτών των βιομηχανιών μπορεί σύντομα να μεταφραστεί για τις δυτικές οικονομίες σε ελλείψεις κινητών τηλεφώνων, ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως και πολλών άλλων ειδών υψηλής τεχνολογίας.
Ανάμεσα στις βιομηχανίες που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους συγκαταλέγεται η Pegatron, που παρασκευάζει εξαρτήματα για τα iPhone και για τους υπολογιστές της Apple. Εχει προηγηθεί τον περασμένο μήνα ένας άλλος σημαντικός προμηθευτής της Apple, η Foxconn, που επίσης ανέστειλε τη λειτουργία της στο κέντρο τεχνολογίας της Σεντζέν, της πόλης που τα τελευταία χρόνια αποκαλείται συχνά Σίλικον Βάλεϊ της Κίνας. Μέσα στην εβδομάδα ανέστειλε τη λειτουργία της και η Quanta Computer, παρασκευάστρια των Macbook στη Σαγκάη, ενώ από τις αρχές του μήνα έχει διακόψει την παραγωγή της η Luxhare Precision Industry, επίσης προμηθεύτρια της Apple στην Κουνσχάν.
Προειδοποίηση
Υπογραμμίζοντας την κλίμακα επιβάρυνσης που συνεπάγεται για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα νέα lockdowns στην Κίνα, ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας, Ντέιβιντ Μαλπάς, επισήμανε μέσα στην εβδομάδα ότι «μάλλον θα είναι καλό για όλους να διαφοροποιήσουν πολλές χώρες την εφοδιαστική τους αλυσίδα και να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα».
Μείωση 40%
Ενδεικτική των επιπτώσεων που έχει ήδη στην εφοδιαστική αλυσίδα και στο διεθνές εμπόριο το lockdown στη Σαγκάη ήταν η ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα, που δημοσίευσε τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων-μελών του ότι ο όγκος της κίνησης στο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου είχε μειωθεί κατά 40% μέσα σε μία εβδομάδα.
Αύξηση
Οικονομολόγοι της ιαπωνικής τράπεζας Nomura υπολογίζουν πως αυτήν την εβδομάδα ήταν σε ολικό lockdown 45 πόλεις της Κίνας και 373 εκατομμύρια άνθρωποι, όταν μόλις πριν από μία εβδομάδα ήταν 23 πόλεις και 193 εκατ. άτομα.
kathimerini.gr