Συμψηφίζονται με μελλοντικές έκτακτες κρατικές ενισχύσεις για τον κορωνοϊό οφειλές αγροτών που δημιουργήθηκαν εξαιτίας του περιβόητου «πακέτου Χατζηγάκη» το 2008-2009, αλλά και υποχρεώσεις συνεταιρισμών που σχετίζονται με τα άτοκα δάνεια που έλαβαν τόσο το 2008 (πακέτο Κοντού), όσο και το 1992 και 1994 για τις ζημιές που υπέστησαν λόγω του Τσερνόμπιλ.
H εν λόγω εξέλιξη φέρνει νέους έντονους προβληματισμούς στις τάξεις των αγροτών του Νομού μας και γενικότερα της Θεσσαλίας που έλαβαν το “πακέτο Χατζηγάκη”.
Τα ποσά από τις ενισχύσεις Χατζηγάκη και Κοντού υπερβαίνουν τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ η εν λόγω ρύθμιση ενδεχομένως σχετίζεται με την πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν, η οποία δίνει πράσινο φως για κρατικές ενέσεις 815 εκατ. ευρώ.
Με σχετική τροπολογία που ταυτόχρονα θεσμοθετεί την απαλλαγή των αγροτών από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος κατά την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων, γίνεται και η ρύθμιση που προβλέπει τον συμψηφισμό μελλοντικών de minimis ενισχύσεων covid-19 με τις οφειλές χιλιάδων αγροτών, κτηνοτρόφων και συνεταιριστικών οργανώσεων έναντι των εν λόγω ενισχύσεων τις οποίες αξιολόγησε ως αθέμιτες η ΕΕ και επιδίωκε την ανάκτησή τους.
Η τροπολογία βρίσκεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, με το οποίο ενσωματώνονται σειρά ευρωπαϊκών οδηγιών και βάσει του προγραμματισμού θα μπει προς ψήφιση από την Ολομέλεια, την προσεχή Πέμπτη 14 Απριλίου.
Με τη ρύθμιση για τον συμψηφισμό των οφειλών ανακτήσεων, δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο τι γίνεται στις περιπτώσεις των χρεοκοπημένων συνεταιρισμών, αφού σε αυτές τις περιπτώσεις ο ευρωπαϊκός κανονισμός δεν προβλέπει την ενίσχυσή τους. Επίσης δεν είναι ξεκάθαρο στις περιπτώσεις αγροτών και συνεταιρισμών που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων για τα οποία δεν «προκύπτει» φάκελος ενίσχυσής τους λόγω covid.