Για έκτη συνεχόμενη χρονιά, ο θεσμός του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», που έχει πλέον καθιερωθεί ως σημείο αναφοράς στον πολιτιστικό χάρτη της χώρας, επιστρέφει, προσκαλώντας το κοινό να βιώσει μια μοναδική εμπειρία σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας από την 1η Ιουλίου και για δύο ολόκληρους μήνες έως και τις 31 Αυγούστου 2025.
Από αρχαία θέατρα, φρούρια, ιερές μονές και κάστρα μέχρι βυζαντινά μουσεία, τζαμιά, αρχοντικά και προϊστορικούς οικισμούς, τα μνημεία της Ελλάδας ζωντανεύουν μέσα από ένα πλούσιο και πολυδιάστατο καλλιτεχνικό πρόγραμμα που διευρύνει τον διάλογο ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία. Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, ο θεματικός άξονας του θεσμού «Η πρόσληψη του παρελθόντος – Η σήμερον ως αύριον και ως χθες», εμπνευσμένος από το ποιητικό έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου, αναδεικνύει τους αρχαιολογικούς χώρους ως ζωντανά πεδία καλλιτεχνικής έμπνευσης, προσκαλώντας δημιουργούς και καλλιτεχνικές ομάδες να αναμετρηθούν με τον χρόνο, να ερμηνεύσουν το παρελθόν και να το συνδέσουν με το παρόν και το μέλλον, παρουσιάζοντας πρωτότυπα έργα, υψηλού επιπέδου και αισθητικής.
Το πρόγραμμα 2025 του θεσμού του ΥΠΠΟ «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» περιλαμβάνει 70 νέες παραγωγές –μουσικής 24, θεάτρου 22, παραστάσεων / δράσεων για παιδιά και εφήβους 7, χορού 8, εικαστικών / περφόρμανς 7 και μουσικού θεάτρου 2– οι οποίες θα παρουσιαστούν, για δύο παραστάσεις η καθεμία, σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε 12 περιφέρειες της Ελλάδας, εκτός της Περιφέρειας Αττικής, αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα κάθε τόπου και ενισχύοντας την πολιτιστική αποκέντρωση. Με συνολικά 140 εκδηλώσεις το φετινό πρόγραμμα διατρέχει πολλαπλά πεδία καλλιτεχνικής έκφρασης και αναδεικνύει τη δημιουργική πολυφωνία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Στη Καρδίτσα
Στην Καρδίτσα στο επίκεντρο των εκδηλώσεων θα βρεθούν το Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας και το Κονάκι του Προδρόμου.
Συγκεκριμένα στις 13 και 14 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας θα παρουσιαστεί η παράσταση για παιδιά ακι εφήβους με τον τίτλο PANDΩRA_25//AI.
Η ομάδα Ονειρόδραμα, ευρύτερα γνωστή για τις προσεγμένες, πρωτότυπες και διαδραστικές παραστάσεις-βιωματικά εργαστήρια, δημιούργησε μια εννοιολογική περφόρμανς για όλη την οικογένεια με τίτλο PANDΩRA_25//AI. Εμπνευσμένη από την αρχαία ελληνική μυθολογία, η δράση εξερευνά τη διαχρονική επιρροή των μύθων στην τέχνη και το σήμερα. Μέσα από μια πρωτότυπη θεατρική σύνθεση, οι μύθοι του Προμηθέα, του Επιμηθέα, της Πανδώρας, του Μινώταυρου, του Ίκαρου και του Φαέθοντα αποκτούν νέα εννοιολογική σημασία, θέτοντας ερωτήματα για την εξέλιξη της ανθρωπότητας, την επιστήμη, τη γνώση, την τεχνολογία, την ύβρη και την ατομική ευθύνη. Με κεντρικό πρόσωπο αυτό της Πανδώρας –της πρώτης γυναίκας-υβριδίου που έστειλαν οι θεοί στον κόσμο– εισέρχονται στον κόσμο της AI (τεχνητής νοημοσύνης) και στέκονται πλάι ή απέναντί της, εξερευνώντας μια νέα πραγματικότητα, μια θεώρηση της τεχνολογικής εξέλιξης. Πώς το παιδί, ως αυριανός πολίτης, τοποθετείται σε αυτό το πλαίσιο και πώς ο ενήλικας φροντίζει για αυτό; Άραγε η Πανδώρα είναι η γυναίκα που ενοχοποιείται, που καταστρέφει, ή είναι εκείνη που, με τη γενετήσια δυναμική της, γίνεται συνώνυμη της εξέλιξης;
* Η ομάδα Ονειρόδραμα θα πραγματοποιήσει παράλληλη δράση από τις 10 Ιουλίου 2025, με βιωματικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες από την ευρύτερη περιοχή.
Εξάλλου στις 26 και 27 Αυγούστου στο Κονάκι του Πορδρόμου θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση “Παρόλες: Πώς τα τραγούδια του χθες συνομιλούν με το σήμερα;”
Η μουσική παράσταση Παρόλες: Πώς τα τραγούδια του χθες συνομιλούν με το σήμερα; από το μουσικοθεατρικό σχήμα «Κατά-φωνή» καταπιάνεται με τη θεσμική και κοινωνική λογοκρισία σε τραγούδια από το 1930 ως το 1980. Ένα σύγχρονο μουσικό σύνολο συναντά ένα μπουλούκι «από τα παλιά». Κουβεντιάζουν μεταξύ τους για τη λογοκρισία, την ελευθερία έκφρασης και την πολιτική ορθότητα στα τραγούδια.
Το ρεπερτόριο περιστρέφεται γύρω από ερωτήσεις όπως: Τι σκέφτεται μια προσφυγούλα μασουλώντας ανθούς κανέλας; Γιατί μια μαύρη Φορντ περιμένει την Αλεξάνδρα και την Ευλαμπία; Πώς ακούστηκαν τα μαλαματένια λόγια, όταν νύχτωσε χωρίς φεγγάρι; Γιατί θα κλείσω τα μάτια; Πώς οι οπερέτες και τα ρεμπέτικα φλερτάρουν με τον σεξισμό, την πατριαρχία και τον σουρεαλισμό; Στίχοι, εικόνες και ήχοι πλέκονται με ζωντανή μουσική και αφηγήσεις, γεμάτες άβολες σιωπές και ηχηρές παρόλες. Άραγε, όταν η Χασκίλ, ο Βαμβακάρης και ο Τσιτσάνης είπαν «άσε πλέον τις παρόλες, σου ’ξηγήθηκα», αναρωτήθηκαν αν οι παρόλες τους θα λογοκριθούν, θα αλλάξουν ή θα παραμείνουν ίδιες, παρ’ όλα αυτά;
Οι εκδηλώσεις είναι με ελεύθερη είσοδο απαιτείται όμως η προκράτηση θέσης.