Είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα στην τραγωδία των Τεμπών. Ίσως μετά τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Βασίλη Σαμαράτο δεύτερο πιο σοβαρά εμπλεκόμενο άτομο.

Στην κατάθεση που έδωσε στις 2 το μεσημέρι της3ηςΜαρτίου στηνανακρίτρια Λάρισας ο 63χρόνος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου, και αποκαλύπτει το protothema.gr, περιγράφει με λεπτομέρειες όλα όσα έγιναν τη μοιραία νύχτα, αλλά και το πώς λειτουργεί το σύστημα με τις προσλήψεις, την εκπαίδευση και τις βάρδιες των σταθμαρχών.

«Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα», είπε και επισημαίνει «Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Βασίλη Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο, τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…».

Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες ο συγκεκριμένος επιθεωρητής βρέθηκε στο «μάτι του κυκλώνα» και γιατί αμέσως μετά την τραγωδία με τους 57 νεκρούς πήγε στο νοσοκομείο του Βόλου και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες πήρε αναρρωτική άδειαενός μήνα γιατί είχε πρόβλημα με τη μέση του!

Όλη η κατάθεση του επιθεωρητή Νικολάου

«Είμαι εργαζόμενος στον ΟΣΕ και προσωρινός προϊστάμενος στο τμήμα ΕπιθεώρησηςΛάρισας από τις 20 Φεβρουαρίου 2020. Ιδιότητα μου είναι σταθμάρχης», τόνισε ο επιθεωρητής Νικολάου στην αρχή της κατάθεσης και στη συνέχεια απαντά σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας.

Ερώτηση: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη υπηρεσίας;

Απάντηση: Ο εκάστοτε σταθμάρχης υπηρεσίας είναι υπεύθυνος για την διεξαγωγή της κυκλοφορίας των επιβατικών αμαξοστοιχιών, των εμπορικών αμαξοστοιχιών, μηχανημάτων γραμμής και δρεζινώνπου είναι απαραίτητες για υπηρεσιακές ανάγκες. Ο εκάστοτε σταθμάρχης συνεργάζεται με τους δύο εκατέρωθεν σταθμούς και συγκεκριμένα όσον αφορά στη Λάρισα μετο σταθμό Παλαιοφαρσάλωνκαι τους σταθμούς ΝέωνΠόρωνκαι Λιτοχώρου».

Ερώτηση: Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μια αμαξοστοιχίας τι προηγείται αυτής;

Απάντηση: «Όταν λαμβάνει ο σταθμάρχης αναγγελία από τους εκατέρωθεν σταθμούς δέχεται τηλεγράφημα ότι έχει αναχωρήσει η αμαξοστοιχία από το σταθμό και ότι επίκειται η άφιξη της στη Λάρισα. Γνωρίζοντας και το χρόνο που απαιτείται για να αφιχθείστο σταθμό».

Ερώτηση: Όταν η αμαξοστοιχία φεύγει από τη Λάρισα ποιον ενημερώνει ο σταθμάρχης;

Απάντηση: «Όταν πρόκειται για αναχώρηση από τη Λάρισα, ο σταθμάρχης δίνει αναγγελίατους σταθμούς Παλαιοφαρσάλωνκαι Νέων Πόρων, αφού διευθετήσει τις αιχμές προς την κατεύθυνση που πρέπει να πάει κάθε τρένο»

Ερώτηση: Ο όρος να διευθετήσειτις αιχμές τι σημαίνει;

Απάντηση: «Σημαίνει οτι όταν η αμαξοστοιχία βρίσκεται σε μια γραμμή κυκλοφορίας, όλες οι αιχμέςπρέπει να είναι τοποθετημένες σωστά για να φύγει. Η αιχμέςείναι τα κλειδιά που υπάρχουν στιςσιδηροδρομικές γραμμές. Συγκεκριμένα είναι σε διαγωνίουςκαι ορίζουν σε ποια γραμμή θα μπει κάθε τρένο.Σύμφωνα με τον πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως του σταθμάρχη κυκλοφορίας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας έχει την 1ηγραμμή που είναι η κάθοδος με πορεία προς το Παλαιοφάρσαλο, είναι η 2ηγραμμή με πορεία προς την Θεσσαλονίκη που είναι η γραμμή ανόδου, είναι η 3ηγραμμή που χρησιμοποιείται για την αμαξοστοιχία του Βόλου, είναι η γραμμή του προαστιακού που λέγεται ΜΟΡΤΑ,από εκεί αναχωρεί οπροαστιακός για Θεσσαλονίκη, είναι η 5ηγραμμή που χρησιμοποιείται για εμπορικά βαγόνια και η 6ηγραμμή που χρησιμοποιείται μόνο όταν υπάρχει πυκνότητα κυκλοφορίαςκαι μπορεί να χρειαστεί να γίνουν ελιγμοί και αφορά κατά το πλείστον τιςαμαξοστοιχίεςτου Βόλου και του προαστιακού. Οιαμαξοστοιχίες που έχουν προορισμό προς Αθήνα, κινούνται πάντοτε από την 1ηγραμμή καθόδου, εκτός από περιπτώσεις που μπορεί να γίνονται εργασίες είναι υπάρχει πρόβλημα στη γραμμή. Αντιστοίχως αυτές που έχουν προορισμό τη Θεσσαλονίκη, πάντοτε από την 2ηγραμμή που είναι γραμμή ανόδου».

Ερώτηση: Ποια γραμμή θεωρείται διπλή γραμμή και ποια μόνη γραμμή;

Απάντηση: «Όταν λειτουργούν κανονικά οι γραμμές, δηλαδή δεν υπάρχει αποκοπή γραμμής ήβλάβη κάποιας αμαξοστοιχίαςτότε έχουμε κανονικά διπλή γραμμή, άνοδος – κάθοδος. Όταν υπάρχουν εργασίες προγραμματισμένες ήαπρόοπτες και λειτουργεί μόνο η μία γραμμή, τότε η αμαξοστοιχίες κυκλοφορούνεπί της μονής γραμμής. Η γραμμή Λάρισα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή γραμμή δηλαδή έχει άνοδο και κάθοδο».

Ερώτηση:Στις 28/2/2023, υπήρξεκάποια βλάβη κατά τις βραδινές ώρες στις γραμμές ούτε ώστε να καταστεί μόνη η γραμμή;

Απάντηση: «Το απόγευμα, αναχώρησεαμαξοστοιχία προαστιακούαπό Λάρισα προς Θεσσαλονίκη και δήλωσε αμηχανία περίπου στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως. Αυτό το γνωρίζω διότι στις 19:50 μου τηλεφώνησε ο απογευματινός σταθμάρχης Λάρισας Παυλόπουλος Κωνσταντίνος και μου είπε ότι θα χρειαστούμε κλειδούχο στον σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου για να γίνεται κυκλοφορία μεταξύΛάρισας – Νέων Πόρων– Λιτοχώρου. Αυτό το ζήτημα διευθετήθηκε λίγο μετά, αφού η μηχανή εφεδρείας παλινδρόμησετην αμαξοστοιχία στο σταθμό της Λάρισας και αποκαταστάθηκε πάλι ηκυκλοφορία διπλής γραμμής ανόδου – καθόδου».

Ερώτηση: Γνωρίζετε εάν η αμαξοστοιχία προαστιακού 2597 είχε κάποιο πρόβλημα κατά την είσοδο της στο σταθμό τησ Λάρισας;

Απάντηση: «Γνωρίζω ότι αναχώρησε από τους ΝέουςΠόρουςστις 22:15 και σε 22 λεπτά περίπου αφίχθη στη Λάρισα, στη γραμμή του προαστιακού».

Ερώτηση: Τιείναι τα φωτόσημα;

Απάντηση: Είναι τα φανάρια τα οποία δίνουν την ένδειξη στο μηχανοδηγό. Ανείναι πράσινο, αναχωρεί ελεύθερα με την σηματοδότηση του σταθμάρχη. Ανείναι κόκκινο, οφείλει οεκάστοτε σταθμάρχης υπηρεσίας να επιδώσει υπόδειγμα 1001 (δελτίο ειδοποίησης)που να αναφέρει τα εξής: «Προς αμαξοστοιχίατάδε, υπερβείτε το κόκκινο φωτόσημοεξόδου του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας. Κυκλοφορείτε επί της γραμμής ανόδου ήκαθόδου (ανάλογα με την κατεύθυνση της αμαξοστοιχίας). Έχετε γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημοεισόδου του επόμενου σταθμού».

Ερώτηση: Πόσαφωτόσημαυπάρχουν σε κάθε σταθμό;

Απάντηση: «Εξαρτάται από την πυκνότητα του κάθε σταθμού. Εδώ στη Λάρισα υπάρχει φωτόσημοεξόδου προς Παλαιοφάρσαλο και φωτόσημοεξόδου προς Θεσσαλονίκη εντός των ορίων του σταθμού και φωτόσημο προς Βόλο».

Ερώτηση: Το φωτόσημο στη γραμμη ανόδου προς Θεσσαλονίκη, λειτουργεί κανονικά;

Απάντηση: «Επί σειρά ετών, πάνω από έξι – επτά χρόνια και στην άνοδο και στην κάθοδο δε λειτουργούσαν τα φώτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝη φωτεινήσηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζεπροβλήματα».

Ερώτηση: Έχετε γνώση αν στις28 Φεβρουαρίου 2023, η φωτεινήσηματοδότηση λειτουργούσε κανονικά ήείχε προβλήματα;

Απάντηση: «Σαν προϊστάμενος, δεν είχακαμία ενημέρωση αν υπήρχε πρόβλημα. Ό,τιπρόβλημα παρουσιάζεται στον εκάστοτε σταθμό, σταθμάρχης αναφέρει την βλάβη διαβιβάζεται στην επιθεώρηση κι εμείς την διαβιβάζουμε στην αρμόδια υπηρεσία στην Αθήνα στην Δ.Κ (ΔιευθυνσηΚυκλοφορίας) και στις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΝ».

Ερώτηση: Κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκε κάποια βλάβη στο φωτόσημο;

Απάντηση:«Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης, όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στονμηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσειτου εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Το υπόδειγμα 1001 συντάσσεται εγγράφωςσε τρία αντίτυπα. Το Α, τολαμβάνει ο μηχανοδηγός τηςαμαξοστοιχίας, το Βο προϊστάμενος αυτής και το Γπαραμένει στέλεχος στο βιβλίο του σταθμάρχη. Πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, οφείλουν να το υπογράψουν ομηχανοδηγός και ο προϊστάμενος τηςαμαξοστοιχίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ράδιοτηλεφώνου,επικοινωνεί με τονμηχανοδηγό τηςαμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρόφωτόσημοκαικυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ήκαθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».

Ερώτηση: Σε ποιες περιπτώσεις επιδίδεται το υπόδειγμα 1001 μέσο τηλεφώνου;

Απάντηση: «Όταν για παράδειγμα οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν ήόταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στο σταθμό και αδυνατεί οσταθμάρχης να προσέλθει στη μηχανή της αμαξοστοιχίας και να επιδώσει το υπόδειγμα στο μηχανοδηγό ιδιοχείρως».

Ερώτηση: Όταν η συνεννόηση γίνεται μέσω ράδιοτηλεφώνου πως διασφαλίζεται ότι αυτή έλαβε χώρα;

Απάντηση: «Ο σταθμάρχης καλεί το μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, ομηχανοδηγός του απαντάει εάν ακούεικαι κατόπιν ο σταθμάρχης πρέπει να αναφέρει το μηχανοδηγό όλα αυτά που θα έγραφε αν του επέδιδετο υπόδειγμα 1001. Στη συνέχεια κατά την σηματοδότηση και αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ο μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να εκφωνήσει αυτά που του ανέφερε ο σταθμάρχης, δηλαδή τον αριθμό του τηλεγραφήματος που του επεδόθη: «Μεαριθμό τηλεγραφήματος Χυπερβαίνω το κόκκινο φωτόσημοεξόδου, κυκλοφορώ επί της γραμμής ανόδουη καθόδου μέχρι το φωτόσημοεισόδου του επόμενου σταθμού». Αυτό το τηλεγράφημα καταγράφεται και μαγνητοφωνείται σεμηχανήματα που βρίσκονται στα κεντρικά της εταιρείας του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου 1 στην Αθήνα. Καταγράφονται όλες οι συνομιλίες και τα αρχεία αυτά διατηρούνται στα κεντρικά της εταιρείας. Όταν έρχεται η αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη στην 1ηγραμμή (την γραμμή καθόδου), η αιχμή 118 Β πρέπει να είναι ευθείαγια να εισέλθει στο σταθμό τηςΛάρισας. Όταν ο προορισμός του τρένου είναι προς Αθήνα,να μπαίνει στην ευθεία. Όταν έρχεται αμαξοστοιχία προαστιακου από Θεσσαλονίκη, εισέρχεται μέσω της διαγωνίου 118 Β και118 Α και117 Β και117 Α και116 και111. Στην περίπτωση αυτή η αιχμή 118 Β αλλάζει σε διαγώνιο και από τη γραμμή καθόδουεκτρέπεται ηκυκλοφορία. Η αιχμή 118 Β βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1500 μέτρααπ’ το σταθμό στην περιοχή Καραγάτση».

Ερώτηση: Ποιος είναι υπεύθυνος για την αλλαγή των αιχμώνκαι πώς διασφαλίζεται ότι αυτή γίνεται πράγματι;

Απάντηση: «Όπως σας ανέφερα, από τα μέσα Νοεμβρίου που παραδόθηκε η σηματοδότηση, παραδόθηκε και ο ηλεκτρικός πίνακας κυκλοφορίαςπου βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως όπου εργάζεται ο σταθμάρχης υπηρεσίας. Ο πίνακας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχειο σταθμάρχης τις αιχμές, άλλοτεχειροκίνητα μέσω τωνκλειδιών που βρίσκονται πάνω στον πίνακα καιάλλοτε με χάραξη. Δηλαδή πατάει δύο μπουτόν ένα από την αριστερή πλευρά του πίνακα και ένα από την δεξιά και όλες οι αιχμέςπου βρίσκονται μεταξύ των δύο μπουτόν, έρχονται σε μία ευθεία. Κάθε αιχμήστον πίνακα απεικονίζεται με ένα μπουτόν. Όταν γυρίσει η αιχμή,χειροκίνητα και ασφάλισει, ανάβει ηαντίστοιχη λυχνία στον πίνακα κυκλοφορίας και δείχνει την ένδειξη που έδωσε εντολή ο σταθμάρχης. Όταν ασφαλίζει το κλειδί η λυχνία είναι κίτρινη. Όταν παρουσιάζεται πρόβλημα η λυχνία είναι κόκκινη και ο σταθμάρχης δίνει εντολή στον κλειδούχο να πάει να ελέγξει τις αιχμές».

Ερώτηση: Η αμαξοστοιχία 62 από πού ξεκίνησε;

Απάντηση: «Η αμαξοστοιχία 62 ερχόμενηαπό Αθήνα, αναχώρησεαπό το σταθμό Παλαιοφαρσαλο στις22:30 περίπου επι μονήςγραμμήςκαθόδου, δηλαδή αντίθετα στην άλλη γραμμή διότι γινόταν κάποιες εργασίες στη γραμμή ανόδου. Αναχώρησε με υπόδειγμα 1001 μέχρι την 1η αιχμήτου σταθμού Λάρισα στην 101. Μέχρι την αιχμή 101 κινήθηκε ανάποδα κι από κει με εντολή του σταθμάρχη στον κλειδούχο, διευθετήθηκε να εισέλθει στη γραμμή ανόδου, όπου και εισήλθεκαι αφίχθη στο σταθμό τησ Λάρισας στις 23:02στη γραμμή ανόδου».

Ερώτηση: Τι άλλο συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου και ώρες βραδινές;

Απάντηση: «Στις22:15 αναχώρησεαπό το σταθμό των Νέων Πόρων, ηαμαξοστοιχία 2597 προαστιακός με κατεύθυνση την Λάρισα. Η διαδρομή αυτή είναι 22 λεπτά. Αναχώρησε και κινήθηκεκανονικά επί της γραμμής καθόδου μέχρι τη Λάρισα. Ο σταθμάρχης για να εισέλθει η2597, έκανε τοπικό χειρισμό – χειροκίνητα – των διαγωνίων 118 Β και118 Α και η αμαξοστοιχία εισήλθεστη γραμμή και στάθμευσέ περί ώρα 22:37. Η αμαξοστοιχία 62 όπως προείπα, κινούνταν από τα Παλαιοφάρσαλαστη γραμμή καθόδου. Στην αιχμή101 υπήρχε κλειδούχος όποιος με εντολή του σταθμάρχη γύρισε το κλειδί101 καιη αμαξοστοιχία εισήλθεκανονικά στη γραμμή ανόδου, δηλαδή την 2η. Αφίχθη στις 23:02 σύμφωνα με το σταθμάρχη και αναχώρησε στις 23:04. Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σαμαράς σε δια ζώσηςεπικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στο σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημοείσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείταιστη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Δεν ξέρω αντο έπραξε και εκφώνησε αυτό που του είπε οσταθμάρχης. Στην περίπτωση που δεν το έπραξε, ο σταθμάρχης έπρεπε να τον ρωτήσει εάν το κατάλαβε και να επακολουθήσει διάλογος για το αν έχει ακούσει την εντολή. Η αμαξοστοιχία ξεκίνησε κανονικά στη γραμμή ανόδου και φτάνοντας στις αιχμές118 Α και118 Β που είχαν αφεθεί στη διαγώνιο από την διέλευση της 2557, εξετράπηκαι εισήλθεστη γραμμή καθόδου. Όταν η αμαξοστοιχιαεισήλθε στη γραμμή καθόδου, όπως προκύπτει από ηχητικά ντοκουμέντα που έχουν βγει στην δημοσιότητα, έγινε ο εξής διάλογος μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού:
Μ: Λάρισα ακούει;
Σ: Ακούει.
Μ: Βασίλη φεύγω;
Σ: Φεύγεις, φεύγεις.
Μ: Καλό βράδυ.
Σ: Καλή συνέχεια.
Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα.

Ερώτηση: Έχετεκάτι άλλο να προσθέσετε;

Απάντηση: Θέλω να αναφέρω ότι το «Πρόγραμματων Σταθμαρχών»του μήνα Φεβρουαρίου 2023 προγραμματίστηκε από τις25 έως τις27 Ιανουαρίου, στάλθηκεστην ΔιεύθυνσηΚυκλοφορίαςπρος γνώση του διευθυντή, σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό. Τα ωράρια του σταθμού Λάρισας είναι από 06:00έως 15:00ο πρωινός σταθμάρχης, από 14:00έως 23:00απογευματινός και ο βραδινός σταθμάρχης είναι από τις 22:00έως τις 07:00. Ο ΟΣΕτον Ιούλιο του 2022, προσέλαβε 80 σταθμάρχες. Αυτοι,από 2/8/2022 μέχρι και 23/10/2022, εκπαιδεύτηκανθεωρητικά και 14 σταθμάρχες, εκτων οποίων οι 13προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και οένας, οΣαμαράς Βασίλειος που επέστρεψε από μετάταξη και ορίστηκε σταθμάρχης απ’ το γραφείο προσωπικού, τοποθετήθηκαν στην Λάρισα. Έκαναν πρακτική εκπαίδευση έως τις 23 Ιανουαρίου 2023 και ο Σαμαράς ως επί το πλείστον, εκπαιδευτηκεστο σταθμό τηςΛάρισας και τους γύρω περιφερειακούς σταθμούς. Πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στο σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες). Από την1ηΦεβρουαρίου 2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων καιανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του. Στις26 Ιανουαρίου 2023 ωςπροϊστάμενος επιθεώρησης κάλεσα όλους τους νέουςσταθμάρχεςνα τους ενημερώσω εκ νέου για τα καθήκοντά τους και τους τόνισα ότι ιεραρχικάθα είναι πάντα ενισχυτικοίόταν εργάζονται με παλαιότερο σταθμάρχη. Στις28 Φεβρουαρίου 2023 σταθμάρχης υπηρεσίας στην βάρδια 14:00έως 23:00ήταν ο Παυλόπουλος Κωνσταντίνος με ενισχυτικό τον Παναγιώτη Χαμηλό. Ο Σαμαράς Βασίλης είχε ωράριο από 22:00έως 07:00 και ήταν ομοναδικός σταθμάρχης στην βραδινή βάρδια. Μεταξύ 22:00και23:00,υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Παυλόπουλο ως αρχαιότερο την υπηρεσία. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σαμαρά ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00 ήταν μόνοςτου διότι ούτε ο Παυλόπουλος ούτε ο Χαμηλόςβρίσκονταν στογραφείο του σταθμάρχη. Γνωρίζω επίσης ότι ο κεντρικός σταθμάρχης ΠαλαιοφαρσάλωνΖήνδρος Γεώργιος έδωσε εντολή στο σταθμάρχη Παυλόπουλο να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να εξασφαλίσει την άφιξη της αμαξοστοιχίας 62 στη Λάρισα που είχε κάποια λεπτά καθυστέρησης. Αυτό μου το μετέφερε ο ίδιος ο κύριος Ζήνδρος. Στις 23:44 της28ηςΦεβρουαρίου 2023, πληροφορήθηκααπό τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σαμαρά στο κινητό του που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα και στη συνέχεια μίλησα με τον Παυλόπουλο γνωρίζοντας οτιείχε βάρδια μέχρι τις 23:00. Ο Παυλόπουλος μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας, ο Παυλόπουλος είχε πρωινή βάρδια αλλά άλλαξε την βάρδια του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14:00έως τις 23:00. Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο, τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα. Προς επίρρωση όσον κατέθεσα ανωτέρω σας προσκομίζω τα φύλλα παρουσίας σταθμαρχώνΙανουαρίου και Φεβρουαρίου 2023 και μιαέγχρωμη φωτοτυπία του ηλεκτρικού πίνακακυκλοφορίαςπου βρίσκεται το γραφείο τουσταθμάρχη στον σοδηροδρομικόσταθμό Λάρισας».

Ερώτηση: Έχετεκάτι άλλο να προσθέσετε;

Απάντηση: «Δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω».

theodoropoulos_
Ο δικηγόρος ορισμένων εκ των θυμάτων της τραγωδίας Ανδρέας Θεοδωρόπουλος

Η νομική άποψη

Ο νομικος εκπροσωπος κάποιωνεκ των οικογενειων που έχασαν τους δικους τους ανθρώπους κ. Ανδρέας Θεοδωρόπουλος αναφερόμενος στην υπόθεση επισημαίνει στοprotothema.gr πως «Η υπόθεσητων Τεμπών θα φτάσει μέχρι τέλους. Οι ευθύνες θα αποδοθούν σε αυτούς που πρέπει. Σεαυτούς που τιςέχουν στις δολοφονικές τους αμελειες, στα εσκεμμένα λάθη καιστηνκατασπατάληση των χρημάτων του ελληνικού λαού,με το μόχθο του διαμέσουτων μνημονίων που επί τόσα χρόνια έχουμε πληρώσει, αντί να υπάρχει ηασφάλεια των συγκοινωνιών, των μεταφορών, είδαμε σ’ αυτό το δυστύχημα των Τεμπων,τους τόσους νεκρούς που δυστυχώς υπήρχαν,όχι μόνο απο τις αμέλειεςτιςδολοφονικές του σταθμάρχη αλλά και των πολιτικών. Θα ζητήσω προσωπικά εξαίρεση της κυρίας ανακρίτριας. Ούτωςή άλλως ο δικηγορικός σύλλογος διαμέσου του προέδρου τουκύριου Βερβεσου,έχει δηλώσει πωςθα οριστεί και πρέπει να οριστεί, ένας ειδικός εφέτηςανακριτής για όλη την υπόθεση. Αυτόαναζητούμε,τα θύματα και οι συγγενείς τους περιμένουν την δικαίωση η οποία μέσω συνηγόρου και όλων όσων μπορούμε να βοηθήσουμε στην υπόθεση, θα έρθει για να υπάρξει επιτέλους σε αυτή τη χώρα δικαιοσύνη».

Πηγή: protothema