Με ταχύτατους ρυθμούς συνεχίζεται ηέρευνα για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη,με τις δικαστικές Αρχές να εμπλουτίζουν συνεχώς τη δικογραφία και να προχωρούν τη διαδικασία τωναπολογιών των εμπλεκόμενων προσώπων.
Την ώρα που οι απολογίες τωνδύο σταθμαρχών, που έφυγαν από το πόστο τους στις 10:10 και 10:20 το μοιραίο βράδυ, και του επιθεωρητή θεωρούνται πλέον θέμα χρόνου, δύο νέα πρόσωπα φαίνεται πως μπαίνουν στο «μικροσκόπιο» τωνΑρχών.
Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, για δύοανώταταυπηρεσιακάστελέχητου ΟΣΕ, τα οποία είναι ιεραρχικά ανώτερα από τον επιθεωρητή που, μεταξύ άλλων, είναι επιφορτισμένος με το πρόγραμμα τωνβαρδιών.
Τα δύο αυτά πρόσωπα, όπως μεταδίδει ο ΣΚΑΪ, εγκρίνουν και υπογράφουν το πρόγραμμα των βαρδιών του εκάστοτε επιθεωρητή -κάτι που τακτικά γίνεται «στα τυφλά».
Ήδη, έχουνασκηθεί διώξειςεναντίον των δύο σταθμαρχών και τουπροϊστάμενουγια διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς και για δύο πλημμεληματικού χαρακτήρα κατηγορίες, ανθρωποκτονίες απόαμέλειακατάσυρροήκαισωματικές βλάβεςαπό αμέλεια και κατά συρροή.
Η ΕΡΤ μετέδωσε πως τοπιθανότεροσενάριοείναι τα τρία αυτά πρόσωπα να ζητήσουνπροθεσμίαγια να απολογηθούν ενώ θεωρείται πλέον δεδομένο πως θα υπάρξουν καινέες διώξειςκατά άλλων προσώπων, που εμπλέκονται στοσιδηροδρομικό δυστύχημα.
Ο σταθμάρχης είχε πέντε λεπτά να διορθώσει το λάθος
Ιδιαίτερα κρίσιμη στις πορείες της έρευνας φαίνεται πως είναι η κατάθεση έμπειρουσταθμάρχηαπό τη Λάρισα, ο οποίος το μοιραίο βράδυ είχε βάρδια στο σταθμαρχείοΠαλαιοφαρσάλου.
Όπως είπε ο ίδιος, ο προφυλακισμένος πλέον59χρονος σταθμάρχηςτης Λάρισας είχε πέντε λεπτά να αντιληφθεί την λανθασμένη πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό, αποτρέποντας την τραγωδία.
Ο ίδιος είπε πως η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10χλμ -5χλμ βόρεια και 5χλμ νότια- και ότι όταν ένα τρένο αναχωρεί από το σταθμό, το αποτύπωμά του φαίνεται σε αυτόν τον πίνακα μεκόκκινεςλυχνίες.
Για να διανύσει ένα τρένο την απόσταση που φαίνεται πάνω στον πίνακα ελέγχου απαιτούνται περίπουπέντε λεπτά, όταν και ο άπειρος σταθμάρχης θα μπορούσε να είχε εντοπίσει καιδιορθώσει το λάθος.
Περιέγραψε δε τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας ως άπειρο, καθώς μόλις τέσσερις ημέρες πριν είχε ολοκληρώσει τη «μαθητεία» του.
Μάλιστα, υποστήριξε ότιενημέρωσε στις 22:40 τον προφυλακισμένο σταθμάρχημέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος,ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθεταγια το σταθμό Λάρισας,ότι επικοινώνησε με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Λάρισας στο κινητό τουκαι τον ρώτησε πού βρίσκεται παίρνοντας την απάντηση ότι είχε φύγει, ενώ στην ερώτηση γιατί έφυγε, πήρε την απάντηση:
«Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;».

Από καιρό η ενημέρωση για τις ελλείψεις
Την ίδια ώρα, ηΕΡΤαναφέρει ότι οι μηχανοδηγοί εξέφραζαν από καιρό την έντονη ανησυχία τους για το γεγονός ότι δεν λειτουργούσαν ταφωτόσημα. Χαρακτηριστικά, από τον Οκτώβριο του 2022 είχαν συνταχθεί κείμενα που ενημέρωναν για αυτήν την δυσλειτουργία από τον σταθμάρχη τουΛιτόχωρου.
Συγκεκριμένα, στις 31 Οκτωβρίου 2022 ο σταθμάρχης είχε συντάξει κείμενο τηλεγραφήματος με αριθμό 26 μέσω του οποίου ενημέρωνε τους υπευθύνους του ότι όλα τα φωτόσημα εισόδου-εξόδου στους Νέους Πόρους είναισβηστά.
Ακολούθησε νέο κείμενο στις 16 Νοεμβρίου 2022 με αριθμό 90, στο οποίο ο ίδιος σταθμάρχης ενημέρωνε ότι δεν είχε αποκατασταθεί το πρόβλημα ζητώντας και πάλι να φτιαχτούν τα φωτόσημα ώστε να έχουν ενημέρωση οι μηχανοδηγοί που μπαίνουν μέσα στους σταθμούς. Αυτά είναι κάποια από τα κενά ασφαλείας που φαίνεται ότι είχαν κοινοποιηθεί αρκετό καιρό πριν από το τραγικό δυστύχημα.
Σταθμάρχης Λάρισας: «Ενημέρωσα τον μηχανοδηγό του Intercity»
Σύμφωνα με πληροφορίες, 15 λεπτά πριν από τηφονικήσύγκρουσημε το Intercity 62 η εμπορική αμαξοστοιχία φαίνεται σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας να περνάει από το Σταθμό Λεπτοκαρυάς και να ελαττώνει ταχύτητα -όπως προβλέπεται- και να συνεχίζει κανονικά.
Η ώρα που αναγράφεται είναι 19:53 καθώς δεν έχει ρυθμιστεί ο χρόνος στηνκάμεραασφαλείας.
Η πραγματική ώρα είναι 23:05.
Ο μηχανοδηγός τηςεμπορικής αμαξοστοιχίαςσυνεχίζει κανονικά την πορεία του στη γραμμή καθόδου χωρίς να έχει ενημερωθεί ότι στην ίδια γραμμή κινείται ανάποδα και το Intercity.
Οι διάλογοι σταθμαρχών μέσω ασυρμάτου
Οινέοι ηχογραφημένοι διάλογοι μεταξύ του σταθμάρχη Λάρισας και συναδέλφων του, τη μοιραία ημέρα, καταδεικνύουν το χάος και τη σύγχυση στο σταθμό. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι – εκ των οποίων και οι κατηγορούμενοι για το πολύνεκρο δυστύχημα – το ομολογούν.
Μόνο τυχαία δεν είναιη λέξη «αχταρμάς»που επέλεξε έμπειρος σταθμάρχης να χρησιμοποιήσει το απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου σε μητέρα επιβάτη αμαξοστοιχίας για να περιγράψει το χάος που επικρατούσε στον σταθμό της Λάρισας.
Έξι λεπτά μετά το δυστύχημα και όπως αποκαλύπτεται από τιςσυνομιλίες, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προσπαθεί μάταια να επικοινωνήσει με τον μηχανοδηγό του Intercity 62 και ζητά από τη σταθμάρχη στους Nέους Πόρους να καλέσει την εμπορευματική αμαξοστοιχία. Δεν φαίνεται να έχει καταλάβει τι έχει συμβεί.
Στα ηχογραφημένα αρχεία συνομιλιών ακούγεται ο πιο έμπειρος σταθμάρχης επανειλημμένως να εφιστά την προσοχή των συναδέλφων του στην τοποθέτηση των συρμών στις σωστές τροχιές λέγοντας σε συνάδελφό του:
«Μη βιάζεσαι. Θα μας γράψουν οι εφημερίδες».
Όμως το λάθος, έγινε. Μόλις λεπτά μετά τη σύγκρουση η πυροσβεστική υπηρεσία καλεί το Σταθμαρχείο Λάρισας.
Πέντε λεπτά μετά τηνΠυροσβεστική, στις 23.33 με τον σταθμάρχη επικοινωνεί και αστυνομικός.
Ωστόσο, παρά το μπάχαλο που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας την περασμένηΤρίτηοισταθμάρχες– όπως έχει καταγραφεί στις συνομιλίες – έψαχναν για σουβλάκια, έκαναν άκομψα αστεία και προχωρούσαν σε διαλόγους παρωδία…
Πηγή:cnn.gr














