Το θαύμα της διάσωσης των 379 επιβαινόντων από το φλεγόμενο αεροπλάνο στο Τόκιο -Πώς τα κατάφεραν σε 1,5 λεπτό

Η εκκένωση μέσα σε μόλις 90 δευτερόλεπτα των 379 επιβαινόντων του αεροσκάφους της Japan Airlines που τυλίχθηκε στις φλόγες μετά τη σύγκρουσή του με αεροπλάνο της ιαπωνικής ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο φαντάζει σαν «θαύμα» στα μάτια εκείνων που αντίκρισαν τις σκηνές της πύρινης κόλασης.

Πέντε από τα έξι μέλη του πληρώματος του αεροπλάνου Dash 8 της ακτοφυλακής έχασαν τις ζωές τους, αλλά οι 367 επιβάτες του αεροπλάνου της JAL και το 12μελές πλήρωμα απομακρύνθηκαν εγκαίρως.

Κι ενώ οι έρευνες για τα αίτια της σύγκρουσης συνεχίζονται, ειδικοί λένε ότι η επιτυχημένη εκκένωση του αεροσκάφους της JAL οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, δηλαδή των σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας που εγκολπώνουν συσσωρευμένη εμπειρία χρόνων από άλλα δυστυχήματα, της αυστηρής κουλτούρας ασφάλειας της JAL και της ψυχραιμίας του πληρώματος.
Το καταστροφικό δυστύχημα πριν από 40 χρόνια που ώθησε την JAL να αλλάξει τους κανόνες ασφαλείας

Όπως δήλωσε στο CNN ο καθηγητής Ασφάλειας και Έρευνας Ατυχημάτων του βρετανικού Πανεπιστημίου Κράνφιλντ, Γκρέιαμ Μπρέιθγουεϊτ, ένα καταστροφικό αεροπορικό δυστύχημα πριν από σχεδόν 40 χρόνια βοήθησε την Japan Airlines να εξελιχθεί σε μια από τις ασφαλέστερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη.

Στις 12 Αυγούστου του 1985 συνετρίβη αεροσκάφος του ιαπωνικού εθνικού αερομεταφορέα, που εκτελούσε πτήση από το Τόκιο προς την Οσάκα με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 520 από τους συνολικά 524 επιβαίνοντες λόγω εσφαλμένης επισκευής στο ουραίο τμήμα από τεχνικούς της Boeing. To δυστύχημα είχε τεράστιο αντίκτυπο στην JAL. «Σε μια κουλτούρα, όπως η ιαπωνική, αναλαμβάνουν ανέλαβαν συνολικά την ευθύνη και θέλησαν να διασφαλίσουν ότι δεν θα ξανασυμβεί κάτι τέτοιο. Όταν κάτι πάει στραβά, κοιτάζουν πώς μπορούν να διδαχθούν απ’ αυτό. Γι’ αυτούς τα πάντα είναι μια ευκαιρία να βελτιωθούν».

Το 2005 όταν η JAL συνειδητοποίησε ότι πολλοί εργαζόμενοί της δεν είχαν αναμνήσεις από την προ εικοσαετίας τραγωδία έστησε στα κεντρικά της γραφεία έναν χώρο με τα συντρίμμια του αεροσκάφους και ντοκουμέντα με μαρτυρίες επιζώντων.
Η JAL από τις ασφαλέστερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου

Στόχος της έκθεσης αυτής είναι να έχουν συναίσθηση των ευθυνών τους οι νέοι εργαζόμενοι στην εταιρεία, να κάνουν σωστά ό,τι αναλαμβάνουν, να ολοκληρώνουν τη σκληρή εκπαίδευση και να επιμένουν και στην τελευταία λεπτομέρεια ασφαλείας, κάτι που φάνηκε και στην υποδειγματική αντίδραση του πληρώματος του αεροσκάφους χθες στο αεροδρόμιο του Τόκιο.

Γι αυτό και η Airlineratings.com βαθμολογεί τακτικά με επτά αστέρια την JAL κατατάσσοντάς την μεταξύ των ασφαλέστερων αεροπορικών εταιρειών του πλανήτη.

«Από το 1985 η Japan Airlines έχει ένα εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας. Ωστόσο, το δυστύχημα εκείνο δεν ήταν σφάλμα της αεροπορικής εταιρείας, αλλά προϊόν ελαττωματικής επισκευής από την Boeing. Βαθμολογείται ως αεροπορική εταιρεία επτά αστέρων από τον ιστότοπό μας και έχει περάσει όλα τα μεγάλα τεστ ασφαλείας. Αλλά και ο αρμόδιος φορέας ασφάλειας αερομεταφορών της Ιαπωνίας τα πάει καλύτερα από τον παγκόσμιο μέσον όρο αναφορικά με τη συμμόρφωσή του στα οκτώ σχετικά κριτήρια», δήλωσε ο αρχισυντάκτης του Airlineratings.com, Τζέφρι Τόμας.
Η υποδειγματική αντίδραση του πληρώματος του αεροσκάφους

Συγκρούσεις αεροσκαφών στο έδαφος, όπως η χθεσινή στο Χανάντα του Τόκιο είναι σπάνιες, αλλά μπορούν να αποδειχθούν καταστροφικές. Προς το παρόν δεν έχει αποσαφηνιστεί αν στη συγκεκριμένη περίπτωση ο πιλότος του αεροπλάνου της ακτοφυλακής που είχε λάβει, σύμφωνα με το ιαπωνικό δίκτυο NHK, οδηγίες να μείνει κοντά στον διάδρομο προσαπογείωσης, βιάστηκε ή αν έκανε λάθος ο πύργος ελέγχου.

Ωστόσο, ειδικοί συμφωνούν ότι ταχεία αντίδραση του πληρώματος της JAL έσωσε εκατοντάδες ζωές, αφού ελάχιστα δευτερόλεπτα αφότου σταμάτησε το αεροσκάφος, άνοιξαν τις ειδικές φουσκωτές τσουλήθρες και ενώ η καμπίνα είχε γεμίσει καπνούς απομάκρυναν συντεταγμένα τους επιβάτες.

«Έχω εντυπωσιαστεί με τους πιλότους, το πλήρωμα αλλά και τους επιβάτες για την υποδειγματική εκκένωση του αεροσκάφους υπό τις πλέον ακραίες συνθήκες», δήλωσε πιλότος μεγάλης ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας.

Ειδικοί σημειώνουν ότι η εκπαίδευση των πιλότων και του πληρώματος στο χειρισμό τέτοιων καταστάσεων βελτιώνεται συνεχώς εδώ και δεκαετίες, όπως και η κατασκευή των αεροσκαφών, που είναι πλέον μεγαλύτερα και επιτρέπων την εκκένωση των επιβαινόντων μέσα σε 90 δευτερόλεπτα. Επίσης οι αεροσυνοδοί σε ορισμένους αερομεταφορείς μπορούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία εκκένωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, χωρίς να περιμένουν τους πιλότους, άρα σώζεται πολύτιμος χρόνος.
Κανόνες ασφαλείας «γραμμένοι με αίμα»

Οι σύγχρονοι κανόνες ασφαλείας αερομεταφορών «έχουν γραφτεί με το αίμα άλλων που δεν ήταν τόσο τυχεροί», είπε στο CNN ο Ευρωπαίος πιλότος σημειώνοντας ότι έχουν αντληθεί πολύτιμα διδάγματα από αεροπορικές τραγωδίας, όπως εκείνη του 2019 κατά την προσγείωση αεροσκάφους της Aeroflot στη Μόσχα, το οποίο τυλίχθηκε στις φλόγες με αποτέλεσμα να πεθάνουν 41 από τους 73 επιβαίνοντες σε ένα παρόμοιο με το χθεσινό συμβάν.

Η συνεχής εκπαίδευση των πληρωμάτων – εν προκειμένω της JAL – στα μέτρα ασφαλείας απέδωσε καρπούς χθες στο Τόκιο και «το βασικό δίδαγμα κατά την άποψή μου είναι ότι οι επιβάτες πρέπει να προσέχουν τις οδηγίες ασφαλείας που δίνουν στην αρχή της πτήσεις οι αεροσυνοδοί και να θυμούνται ότι τα πληρώματα δεν είναι εκεί μόνον για να σερβίρουν φαγητό, αλλά ότι πρόκειται για καλά εκπαιδευμένους στην ασφάλεια επαγγελματίες», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τα στάνταρ ασφαλείας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) τα μέλη των πληρωμάτων καμπίνας πρέπει να εκπαιδεύονται κάθε χρόνο στην εκκένωση έκτακτης ανάγκης των αεροσκαφών, αλλά και να εξασκούνται σε προσομοιωτή γεμάτο με συνθετικό καπνό, ώστε οι συνθήκες να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές και να εξασφαλίζονται λογικές, υπολογισμένες αντιδράσεις από το πλήρωμα και όχι ενστικτώδεις.

Πέραν τούτων τα σύγχρονα αεροσκάφη διαθέτουν πιο ευδιάκριτα φωτεινά σήματα που οδηγούν στις εξόδους κινδύνου, πιο ευρύχωρα ανοίγματα κοντά σε αυτές και μεγαλύτερες ειδικές φουσκωτές τσουλήθρες που εξασφαλίζουν ταχύτερη εκκένωση των επιβατών, ενώ οι καμπίνες κατασκευάζονται από βραδύκαυστα υλικά.

Πηγή: iefimerida.gr