«Βαλτωμένα» τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, κίνδυνος απώλειας χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης

16 ΜΗΝΕΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, τον Σεπτέμβριο του 2023 που σκόρπισαν την καταστροφή στη Θεσσαλία τα κρίσιμα έργα αποκατάστασης στο οδικό δίκτυο και στο σιδηρόδρομο παραμένουν στον αέρα.

Πέρα από την αδιανόητη καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων, παράλληλα ελλοχεύει εξαιρετικά σοβαρός κίνδυνος απώλειας πόρων χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, με αποτέλεσμα είτε την πλήρη ματαίωση των έργων είτε την εκτέλεσή τους από εθνικούς πόρους, εις βάρος άλλων αναγκαίων έργων.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αντί να αναθέσει σε ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ την υλοποίηση των κρίσιμων έργων αποκατάστασης επέλεξε να αντιμετωπίσει το σοβαρότατο αυτό εγχείρημα ως μια απλή εσωτερική διαδικασία του Υπουργείου, οδηγώντας την όλη προσπάθεια σε διαδρομές επικίνδυνες για το δημόσιο συμφέρον.

Τα παραπάνω καταγγέλλουν ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ και ο Σύλλογος Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ κατά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον τρόπο προκήρυξης των σιδηροδρομικών έργων από την κακοκαιρία Daniel.

Μάλιστα εγκαλούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογραμμίζοντας ότι «εκ του αποτελέσματος, τα σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται ακόμη σε απόλυτο διαχειριστικό τέλμα, με κορωνίδα της αποτυχίας την προδικαστική προσφυγή που κατατέθηκε κατά των ολιγοπωλιακών πρακτικών που επελέγησαν και επιχειρήθηκαν, με αόριστο αυτή τη στιγμή τον χρονικό ορίζοντα για την ανάθεση τους.

Όπως τονίζουν σε ανακοίνωσή τους «οι εταιρείες ΟΣΕ -ΕΡΓΟΣΕ με το εξιδεικευμένο επιστημονικό προσωπικό τους  αποτελούν τον κύριο  μοχλό  ανάπτυξης  του σιδηροδρομικού τομέα με την καθοριστική συμβολή τους στην ολοκλήρωση πλήθους σιδηροδρομικών έργων (νέες χαράξεις, ανακαινίσεις, αναβαθμίσεις, συντηρήσεις), που έχουν αλλάξει ριζικά το τοπίο στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Και εξηγούν ότι «ο ΟΣΕ  με επιστημονικό προσωπικό, που διαθέτει  την  απαιτούμενη εμπειρία, σιδηροδρομική τεχνογνωσία και  γνώση των κανονισμών και  καταβάλει υπερπροσπάθεια, παρά τους ελάχιστους διατιθέμενους πόρους για  σειρά ετών   για   συντήρηση των σιδηροδρομικών υποδομών, προκειμένου να διατηρεί το σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργικό και σε αποδεκτά επίπεδα ασφαλείας.

Η ΕΡΓΟΣΕ με την πολυετή  εμπειρία του επιστημονικού προσωπικού της στην  εκτέλεση έργων που  περιλαμβάνουν όλο το φάσμα της  υποδομής ( σήραγγες, γέφυρες, διαβάσεις οχημάτων, υδραυλικά έργα), τεχνικά έργα μεγάλης δυσκολίας και  ιδιαιτερότητας, κτιριακά έργα, έργα επιδομής και  σιδηροδρομικών συστημάτων, σε όλα τα στάδια υλοποίησής τους».

«Οι εταιρείες ΟΣΕ -ΕΡΓΟΣΕ  είναι  οι μόνες  που  δύναται  να  επιταχύνουν  τις διαδικασίες ανάθεσης και  εκτέλεσης των   έργων οριστικής αποκατάστασης  στην   Θεσσαλία, όπως άλλωστε έπραξε πρόσφατα  ο  ΟΣΕ ,  με  την  προσωρινή αποκατάσταση και  απόδοση  σε κυκλοφορία του πληγέντος τμήματος Δομοκός – Λάρισα με μονοδρόμηση και ηλεκτροκίνηση, εντός χρονικού διαστήματος σαράντα πέντε  (45 ) ημερών» τονίζουν μεταξύ άλλων ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ και ο Σύλλογος Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ.

Σήμερα, έξι μήνες μετά και 1,5 χρόνο μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2023, όπως σημειώνουν σε νέα τους ανακοίνωση:
Η απόπειρα δημοπράτησης των έργων ανάταξης του σιδηροδρόμου επιχειρείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρακάμπτοντας μέσω νομοθετικής πράξης τον κατά το νόμο αρμόδιο εξειδικευμένο Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής. «Εκ του αποτελέσματος, τα σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται ακόμη σε απόλυτο διαχειριστικό τέλμα, με κορωνίδα της αποτυχίας την προδικαστική προσφυγή που κατατέθηκε κατά των ολιγοπωλιακών πρακτικών που επελέγησαν και επιχειρήθηκαν, με αόριστο αυτή τη στιγμή τον χρονικό ορίζοντα για την ανάθεση τους».

Ελλοχεύει εξαιρετικά σοβαρός κίνδυνος απώλειας πόρων χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, με αποτέλεσμα είτε την πλήρη ματαίωση των έργων είτε την εκτέλεσή τους από εθνικούς πόρους, εις βάρος άλλων αναγκαίων έργων.
Σήμερα η κυκλοφορία στις πληγείσες περιοχές αφενός μεν στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη διεξάγεται μέσω προσωρινών αποκαταστάσεων με βραδυπορίες, αφετέρου δε ανεστάλη επ’ αόριστον στους κλάδους Παλαιοφάρσαλο – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος, αποδυναμώνοντας περαιτέρω τη θέση του σιδηροδρόμου στην αγορά των χερσαίων μεταφορών.