Μειώνονται τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές στην Α΄ και Β΄ Λυκείου. Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, με προφανή στόχευση να περιοριστεί ο εξεταστικός φόρτος των μαθητών.
Τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται κατά τον παραδοσιακό τρόπο στο τέλος της σχολικής χρονιάς οι μαθητές της Α΄ Λυκείου για να προαχθούν θα περιοριστούν από την επόμενη χρονιά σε 8. Σήμερα, οι μαθητές της τάξης εξετάζονται σε 13 μαθήματα: Αρχαία, Νεοελληνική Γραμματεία, Πολιτική Παιδεία, Φυσική, Χημεία, Θρησκευτικά, Ξένη Γλώσσα (αγγλικά ή γερμανικά), Βιολογία, Γεωμετρία, Νεοελληνική Γλώσσα, Αλγεβρα, Ιστορία και ένα μάθημα επιλογής. Στη Β΄ Λυκείου επίσης οι μαθητές εξετάζονται για να προαχθούν σε 14 μαθήματα: Αλγεβρα, Θρησκευτικά, Βιολογία, Ξένη Γλώσσα (αγγλικά ή γερμανικά), Φιλοσοφία, Γεωμετρία, Φυσική, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Πληροφορική, Χημεία, Αρχαία, Νεοελληνική Γραμματεία, Πολιτική Παιδεία.
Τόσο στην Α΄ όσο και στη Β΄ Λυκείου για τη βαθμολόγηση στα υπόλοιπα μαθήματα, τα οποία δεν θα εξετάζονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς, θα μετρούν τα ωριαία διαγωνίσματα και οι εργασίες. Στην Γ΄ Λυκείου τα εξεταζόμενα μαθήματα για το απολυτήριο θα παραμείνουν τέσσερα.
Με το νέο σύστημα, περιορίζεται ο εξεταστικός φόρτος και το άγχος των μαθητών, ενώ επεκτείνεται ο χρόνος των μαθημάτων. Ετσι, η απόφαση του κ. Γαβρόγλου εντάσσεται στην πολιτική που είχε ξεκινήσει ο τέως υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, όταν τον Σεπτέμβριο του 2016 είχε ανακοινώσει τη μείωση των εξεταζόμενων μαθητών στο τέλος της σχολικής χρονιάς στο Γυμνάσιο σε τέσσερα: Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία και Φυσική.
Αντίδραση για Λατινικά
Την ίδια στιγμή, ύστερα από εκείνες των Πανεπιστημίου Αθηνών, της Κρήτης και των Ιωαννίνων, ακόμη μία φιλοσοφική σχολή, τμήμα του ΑΠΘ, εξέφρασε χθες την αντίθεσή της στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας να καταργηθεί η εξέταση των Λατινικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
Συγκεκριμένα, το Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ εξέφρασε τη θέση ότι «για τα Λατινικά, δεν επιθυμούμε σήμερα να καταλογίσουμε λεπτομερώς ευθύνες για τους λόγους που οδήγησαν βαθμιαία στην απληροφόρητη και αστόχαστη αξίωσή τους ως διδακτικού αντικειμένου, θα επισημάνουμε όμως ότι στην περίπτωση αυτή δεν ισχύει το “μαζί τα απαξιώσαμε”. Προθέσεις και κινήσεις για βελτίωση των σχετικών σχολικών εγχειριδίων έγιναν απλώς και μόνον για να ακυρωθούν εν τη γενέσει τους, σύγχρονα εγχειρίδια, ικανά να εξάψουν με γόνιμο τρόπο το ενδιαφέρον των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου, κυκλοφορούν εδώ και λίγα χρόνια, μάχιμοι και πολύπειροι φιλόλογοι της Μέσης και της Ανωτάτης Εκπαίδευσης υπήρξαν και υπάρχουν πρόθυμοι να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας του μαθήματος. Οσοι νοιάζονται ειλικρινά για τα εκπαιδευτικά πράγματα πρέπει να γνωρίζουν, και πολλοί γνωρίζουν, ότι ανάλογη προθυμία στην πρόσφατη ιστορία του υπουργείου δεν υπήρξε. Και όσοι νοιάζονται ειλικρινά για παιδεία, και όχι απλώς για “δεξιότητες” δεν χρειάζονται ούτε επιχειρήματα ούτε αποδείξεις για τη σημασία είτε της απάλειψης είτε της διαφύλαξης των Λατινικών ως μέρους των εγκύκλιων σπουδών σε μια χώρα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο επιμένει στην ευρωπαϊκή της ταυτότητα και προοπτική».