Μια ανεπίτρεπτη εικόνα για ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο παρουσιάζει το εσωτερικό του 3ου και 13ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας, ένα σχολείο με μεγάλη ιστορική σημασία που θα έπρεπε να αποτελεί πολιτιστικό στολίδι του τόπου μας. Πρόκειται για χρόνια κτιριακά προβλήματα που ταλανίζουν τη σχολική κοινότητα και τα οποία χρήζουν άμεσης παρέμβασης για την ασφάλεια των παιδιών και την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ξεκίνησε το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης, που χρηματοδοτείται από πιστώσεις του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας, το οποίο είναι ένα μεγάλο πρώτο βήμα από τα πολλά όμως που απαιτούνται να γίνουν, ώστε να πληρούνται οι στοιχειώδεις προδιαγραφές ενός σχολείου κι αυτό γιατί οι εργασίες που γίνονται βελτιώνουν μόνο την εξωτερική όψη του σχολείου. Το αίτημα των δύο διευθυντών των σχολείων να επιλυθούν τα σημαντικά προβλήματα στο εσωτερικό του κτιρίου με την ευκαιρία των επικείμενων εργασιών του καλοκαιριού, δεν βρήκε καμιά ανταπόκριση από τον Δήμο Καρδίτσας, παρά το γεγονός ότι η συντήρηση των σχολικών κτιρίων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων και όχι του Υπουργείου Παιδείας. Ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής, κ. Θεολόγης, που θα έπρεπε να διαχειρίζεται τα ποσά που δίνει το κράτος για επισκευές σχολείων, δηλώνει άγνοια. Οι έκτακτες επιχορηγήσεις που δίνονται σε ορισμένα σχολεία ή η κατανομή των πιστώσεων για επισκευές σχολείων δεν γίνονται γνωστές στην εκπαιδευτική ή τοπική κοινότητα.

Το εσωτερικό του κτιρίου του 3ου και 13ου Δημοτικού Σχολείου δεν ανακαινίστηκε με το πρόγραμμα (εκτός από την αντικατάσταση φωτιστικών) και είναι σε άθλια κατάσταση. Το δεύτερο κτίριο (6 αίθουσες διδασκαλίας) δεν εντάχθηκε καθόλου στο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης. Ο τελευταίος, μερικός εσωτερικός ελαιοχρωματισμός του σχολείου πραγματοποιήθηκε πριν από πολλά χρόνια, ενώ ολικός δεν έχει γίνει εδώ και δεκαετίες, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται βρώμικοι τοίχοι και πεσμένοι σοβάδες με εκτεταμένες ζημιές. Τα σώματα κεντρικής θέρμανσης είναι παλιά και σκουριασμένα, όπως και τα εσωτερικά κουφώματα, που είναι σπασμένα και με μπαλώματα, ορισμένα μάλιστα χρονολογούνται πριν το 1950. Επίσης, χρειάζεται έλεγχος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, η οποία, λόγω παλαιότητας, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Φυσικά, υπάρχουν και άλλα σοβαρά προβλήματα, όπως τρύπες στους τοίχους, βουλωμένα φρεάτια, σπασμένα τσιμέντα στον αύλειο χώρο, επικίνδυνες εξωτερικές ρίζες δέντρων, φανερά φθαρμένο πάτωμα, φθαρμένη σκάλα, εξωτερικές καλωδιώσεις, κομμένα καλώδια που αιωρούνται, σπασμένα καλοριφέρ και αμέτρητα άλλα.

Η παραπάνω κατάσταση δεν συνάδει καθόλου με τη δήλωση του Δημάρχου: «Με την ολοκλήρωση του έργου θα παραδώσουμε στη σχολική κοινότητα ένα σύγχρονο κτίριο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών μας», όταν επισκέφτηκε το σχολείο, για να δει την πορεία των εργασιών. Ένα κτίριο σε αυτή την κατάσταση, το οποίο φέρει μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας φυσικά και δεν ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές, κοινωνικές και ψυχολογικές ανάγκες των παιδιών μας. Και ενώ οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν καθημερινά να ομορφύνουν τις σχολικές αίθουσες αυτού του άθλιου κτιρίου, προσπαθώντας να διαμορφώσουν ένα αρεστό σχολικό περιβάλλον για τους μαθητές ή να κάνουν επιδιορθώσεις, η κατάσταση διαιωνίζεται. Όλοι μας θα έπρεπε να νιώθουμε ντροπή και αγανάκτηση και να αναλάβουμε τις ευθύνες μας απέναντι στους μαθητές και προπάντων να διασφαλιστεί το θέμα της ασφάλειάς τους στο σχολικό περιβάλλον, όπου περνούν πολλές ώρες.

Η αδιαφορία της πολιτείας για την εκπαίδευση και τα παιδιά, η αδράνεια και η κωλυσιεργία των υπευθύνων είναι δυστυχώς ορατή, αντικρίζοντας κανείς το εσωτερικό του σχολείου. Ο Δήμος Καρδίτσας οφείλει πρώτα από όλα να ασχοληθεί με τη διαμόρφωση ενός ζεστού, ασφαλούς και φιλικού σχολικού χώρου για τα παιδιά με σύγχρονες κτιριακές προδιαγραφές, όπως θα απαιτούσαν οι κανονισμοί ενός καινούριου σχολικού κτιρίου, προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία. Από την πλευρά μας, οφείλουμε να γνωστοποιήσουμε τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα του σχολείου μας με γνώμονα την ασφάλεια και ευημερία των μικρών μαθητών, προκειμένου να υλοποιηθούν τα αλλεπάλληλα αιτήματά μας, καθώς θεωρούμε χρέος μας να προστατέψουμε την εκπαίδευση, την ασφάλεια και την ψυχική υγεία των μαθητών.

– Γραμματία Γκερμπεσιώτη Διευθύντρια 3ου και 13ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

– Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 3ου και 13ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας