Είναι προφανές ότι στο νεοσύστατοΤαμείο Ανάκαμψης προτεραιότητα έχουντα ώριμα έργα, ωστόσο αυτό αφήνειεκτός σημαντικών έργων υποδομής τοΝομό Καρδίτσας, που βρέθηκε εντελώςανοχύρωτος στη τελευταία μεγάληθεομηνία.
Το γεγονός ειδικά ότι τα έργαάρδευσης και αντιπλημμυρικής θωράκισης του κάμπου «ωρίμασαν» με βάσηλογικές πολιτικού παραγοντισμού καιτοπικιστικών σκοπιμοτήτων, οφείλεταιστο ότι δεν υπήρξε ένας συνολικόςσχεδιασμός τους ένα master plan για τοσύνολο της υδρολογικής λεκάνης τηςΘεσσαλίας.
Σε έναν τέτοιο σχεδιασμό προτεραιότητα παίρνουν τα έργα ΠολιτικήςΠροστασίας, στη συνέχεια τα έργαύδρευσης και άρδευσης και φυσικά τηνκαλύτερη επίδοση θα πρέπει να έχουναυτά που είναι πολλαπλού σκοπού,πάντα με γνώμονα ωστόσο τηναντιπλημμυρική θωράκιση.
Όπως κατέδειξαν οι πρόσφατεςπλημμύρες δύο φράγματα αυτό τουΕνιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων και αυτότου Μουζακίου θα μας είχαν γλιτώσειαπό τεράστιες καταστροφές, αν είχανκατασκευαστεί, όπως αποδείχτηκε με τοφράγμα Σμοκόβου.
Η Καρδίτσα όμως έχει την ιδιαιτερότητα να είναι παντελώς ανοχύρωτη ωςπολεοδομικό συγκρότημα, άρα τίθεταιεπιτακτική ανάγκη να «ωριμάσουν» έργαόπως η κατασκευή λιμνοδεξαμενών μεαντιπλημμυρικό χαρακτήρα σε Γαύρα,Καλέντζη και Καράμπαλη και φυσικά έναπιο σύγχρονο δίκτυο ομβρίων που θαπροστατεύουν την πόλη από τις πλημμύρες.
Αυτές μας οι επισημάνσεις εδράζονται στις πληροφορίες που συλλέγουμε ότι ο Τρικαλινός υφυπουργός Κώστας Σκρέκας σε συνεργασία με τον περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό προωθούν για το Ταμείο Ανάκαμψης που είναι και το πιο άμεσο χρηματοδοτικό πρόγραμμα έργα όπως τα υπόγεια αρδευτικά έργα στα Τρίκαλα, ή το αρδευτικό φράγμα στο Ληθαίο, λόγω της «ωριμότητάς» τους, άρα και της ταχύτερης απορρόφησης των κονδυλίων ή έργα όπως ο δρόμος Λάρισας – Φάρσαλα του οποίου τις μελέτες τώρα συντάσσει η περιφέρεια και αναμένεται να κοστίσει περί τα 220εκατομμύρια ευρώ!
Το θέμα όμως δεν είναι μόνοποσοτικό αλλά και ποιοτικό, ειδικά γιατην Καρδίτσα που έχει υστερήσει τόσοστους δείκτες ανάπτυξης, όσο και στηνυλοποίηση έργων Πολιτικής Προστασίας.
Αξίζει να τονιστεί ότι για παράδειγματο έργο του φράγματος στο Ληθαίο έχεισχέση κόστους – οφέλους αρνητική σεσχέση με τα φράγματα Μουζακίου καιΣκοπιάς, αφού το μεν πρώτο έχει κόστοςταμίευσης 12,5 ευρώ ανά κυβικό μέτρο,ενώ τα άλλα δύο 2 ευρώ ανά κυβικόμέτρο. Και φυσικά τα Φάρσαλα έχουν ανάγκη περισσότερο από αντιπλημμυρική θωράκιση (και μαζί τους και οκάμπος των Ανατολικών Σοφάδων καιτου Παλαμά που πλημμύρισαν από τονΕνιπέα) και από ύδρευση παρά από ένανδρόμο ασφαλή μεν τον οποίο όμωςχρησιμοποιούν κυρίως οι νταλίκες για νααποφεύγουν τα διόδια στην Εθνική…!
Εν κατακλείδι οφείλουν το υπουργείοΑγροτικής Ανάπτυξης και η περιφέρεια να «ωριμάσουν» τώρα (που ολοκληρώνεταιτο τρέχον ΕΣΠΑ) έργα που δεν έγιναν επί δεκαετίες, προκηρύσσοντας τιςαπαραίτητες μελέτες, γιατί και το νέοΕΣΠΑ δεν χρηματοδοτεί μελέτες…
Το γεγονός ότι από τα 217 εκατομμύριαευρώ που δαπανήθηκαν τα τελευταίαχρόνια στη Θεσσαλία για αντιπλημμυρικά, μόλις 40 εκατομμύρια ευρώ (λιγότερο από το ένα πέμπτο) αφορούσαν τηνπιο επικίνδυνη για πλημμυρικά φαινόμενα περιοχή της το Νομό Καρδίτσας,πρέπει να ανατραπεί δραματικά!
Με βάση τα παραπάνω τα προτεινόμενα έργα για την Καρδίτσα είναι:
1. Κατασκευή του Φράγματος Μουζακίου, με στόχο την παραγωγή πράσινηςηλεκτρικής ενέργειας (ΑΠΕ), τηνάρδευση της Δυτικής Θεσσαλίας, αλλάκαι την προστασία από μελλοντικούςκυκλώνες και πλημμυρικά φαινόμενα.
Αν είχε κατασκευαστεί το φράγμα στοΜουζάκι, ο κυκλώνας δεν θα είχε φέρειβιβλική καταστροφή στο Δήμο και τονκάμπο. Η λειτουργία του υδροηλεκτρικούτου Μουζακίου θα απέφερε μεγαλύτερεςποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας, απόόλες τις σχεδιαζόμενες ανεμογεννήτριες στη Θεσσαλία, με παράλληλη σωτηρία των βουνών μας.
2. Κατασκευή δύο λιμνοδεξαμενώνΝοτιο-Ανατολικά της πόλεως Καρδίτσας,έτσι ώστε να λειτουργούν ως βαλβίδαεκτόνωσης του ποταμού «Γαύρα» (στηνπεριοχή του Καρποχωρίου) και τωνάλλων παραποτάμων του ποταμού«Καράμπαλη». Oι πλημμύρες του 1994και τώρα του 2020 επιβάλλουν την άμεσηκατασκευή.
3. Κατασκευή λιμνοδεξαμενών στοδήμο Παλαμά που θα έχουν χαρακτήρααντιπλημμυρικό-αρδευτικό. Θα μπορούσαν να κατασκευαστούν στην περιοχήτων Ορφανών και της Σικεώνας για ναπαραλαμβάνουν περίσσεια χειμερίωνυδάτων του Ενιπέα και να τα αποδίδουντο καλοκαίρι για άρδευση, όπου παρατηρείται πρόβλημα στα καταληκτικά σημεία.
Οι πλημμύρες του 1994 και του 2020,έδειξαν ότι δεν μπορεί να σηκώσει όλοτον όγκο των νερών του Ενιπέα, τουΙταλικού, του Φαρσαλίτη, του Μέγα καιτου Καλεντζη η περιοχή του Παλαμά καιγια τούτο απαιτείται διευθέτηση τωννερών με έργα ανάσχεσης.
4. Καθαρισμός της κοίτης του Καράμπαλη με απαλλοτριώσεις στο «τρίγωνο»της εισόδου της πόλης, διεύρυνση τηςκοίτης, εκβάθυνση και όπου απαιτείταιυπερύψωση των τοιχωμάτων. Παράλληλα μετεγκατάσταση του οικισμού τωνρομά στη Μαύρικα που βρίσκεται εντός της πλημμυρικής ζώνης του ποταμού.
5. Τέλος επανασχεδιασμός τουδικτύου ομβρίων της Καρδίτσας. Δεννοείται η απόληξή τους να βρίσκεταικάτω από τη στάθμη του Καράμπαλη καιμε την πρώτη δυνατή βροχή να επιστρέφουν στην πόλη και να λιμνάζουν…
Είναι σαφές ότι πρέπει τώρα ναληφθούν αποφάσεις για το μέλλον τηςπιο παραγωγικής περιοχής της χώραςκαι να μη σταθεί η πολιτεία μόνο σεεπιδοματικού τύπου ενέργειες…
«Ν.Α.»













