H “Circle Orchestra” φέρνει τον… Μανώλη Χιώτη στην Καρδίτσα

*Μιλά στο “ΝΕΟ ΑΓΩΝΑ” ο Καρδιτσιώτης Σωτήρης Λέτσιος

Τέσσερις Ελληνες, δυο Τουρκάλες και μια Αρμένια με κοινό σημείο την αγάπη για το παλιό ελληνικό λαϊκό τραγούδι των αρχών του 20ου αιώνα μέχρι και τα μέσα του, δημιουργούν έναν… κύκλο, έναν κύκλο ανθρώπων, εναν μουσικό κύκλο, δημιουργούν την “Circle Orchestra”.

Η “Circle Orchestra” θα εμφανιστεί την Πέμπτη 1η Νοεμβρίου στις 10 το βράδυ στο Blues Bar στην Καρδίτσα, στο πλαίσιο της περιοδείας της στην Ελλάδα, με ένα ξεχωριστό αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του λαϊκού μας τραγουδιού, το Μανώλη Χιώτη και στο εύρος του έργου του.

Ιδιαίτερη στάση η Καρδίτσα στο χάρτη της περιοδείας του σχήματος, μιας και ένα από τα μέλη του, ο Σωτήρης Λέτσιος, έλκει την καταγωγή του από την πόλη.

Σκοπός της μπάντας που δημιουργήθηκε σαν ιδέα από τους Θάνο Μπούρη, Σουσάν Κεροβπιάν, Πάνο Δημάκη, Βανέσα Κουρτέση, Έλα Νουρόγλου, Εζγκί Τσάν και Σωτήρη Λέτσιο είναι ο κύκλος των ατόμων να διευρυνθεί και να επεκταθεί σε ένα μεγαλύτερο βασικό πυρήνα ανθρώπων, με κοινή ακτίνα το ρεμπέτικο τραγούδι. Μεγάλος πυρήνας ατόμων υπάρχει στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό από ανθρώπους που είτε έμαθαν το ρεμπέτικο τραγούδι λόγω επαφής τους με την ελληνική κουλτούρα είτε απλά ακούγοντάς το, με αποτέλεσμα να μαγευτούν και να μπουν σε αυτόν τον μποέμικο κόσμο της γραμμοφωνικής ελληνικής μουσικής.

Στόχος του σχήματος είναι αυτή η μουσική να αποδοθεί και να συνεχιστεί ως φυσική εξέλιξη σε συνδυασμό και με ανθρώπους άλλων χωρών-πολιτισμών και κουλτούρας. Αφορμή παρουσιάστηκε μια σειρά εμφανίσεων της μπάντας σε Γαλλία και Ολλανδία και ένα μουσικό αφιέρωμα στο έργο του Μανώλη Χιώτη σε σύμπραξη με μουσικούς που εδρεύουν στο Παρίσι.

Με την ευκαιρία της εμφάνισής τους στην Καρδίτσα ο Σωτήρης Λέτσιος μιλά στο “Ν.Α” για το μουσικό σχήμα και την πολυπολιτισμικότητα που το χαρακτηρίζει, την περιοδεία και το πρόγραμμα που παρουσιάζουν.

-Πως δημιουργήθηκε η “Circle Orchestra”;

Η ιδέα αυτού του σχήματος δημιουργήθηκε τον Δεκέμβρη του 2017 στην Αθήνα. Ξεκινήσαμε ως 4μελής ορχήστρα να οργανώσουμε ένα μικρό τουρ σε Παρίσι και Ρότερνταμ, αλλά σκοπός του σχήματος ήταν και είναι αυτός ο κύκλος να μεγαλώσει και να ανοίξει, πράγμα που συνέβη τον Απρίλιο του 2018 στο Παρίσι ως πρώτη επέκταση του κύκλου. Δεν ξέρουμε πού θα σταματήσει η διαμόρφωση του «σχήματος» και αν ποτέ σταματήσει, αλλά στόχος είναι ο συνεχής στροβιλισμός ανάμεσα σε καινούριους ανθρώπους-κοινωνίες-μουσικές. Το πρώτο ταξίδι και η ιδέα του «Κύκλου» έγινε από τους Βανέσσα Κουρτέση, Θάνο Μπούρη, Σωτήρη Λέτσιο, Πάνο Δημάκη και στη συνέχεια το ταξίδι στο Παρίσι επιφύλασσε μια γνωριμία-σταθμό με τα 3 επόμενα μέλη της σημερινής μορφής του The Circle Orchestra, με τα οποία υπήρξε απόλυτη ταύτιση χημείας, ενέργειας, αντίληψης και συναισθημάτων από την πρώτη στιγμή. Μιλάω για τις Έλα Νουρόγλου και Εζγκί Σεβί Τσαν από την Τουρκία και την Σουσάν Κεροβπιάν από την Αρμενία.

-Ο καθένας από εσάς έχει διαφορετικές μουσικές επιρροές, κουβαλάτε διαφορετικές κουλτούρες; Πώς επηρεάζει αυτό τον…ήχο που δίνετε τελικά στο ακροατήριό σας;

Θα έλεγα πως υπάρχει κοινή αντίληψη πάνω στη μουσική αλλά και πως στη σημερινή εποχή η ψαλίδα έχει κλείσει αρκετά ανάμεσα στους λαούς και τείνει η μουσική να γίνει μια παγκοσμίως. Σίγουρα αλλιώς θα παίξω εγώ ένα ζεϊμπέκικο, αλλιώς η Σουσάν από Αρμενία κι αλλιώς κάποιος από τον Καναδά. Είναι πάντως τόσες πολλές οι επιρροές σήμερα λόγω της τεχνολογίας κυρίως, που είναι ένας λόγος κι αυτός για να υπάρχει κοινή αισθητική στους διάφορους μουσικούς του κόσμου. Σίγουρα παίζει ρόλο και η προσέγγιση, αντίληψη αλλά και η τριβή πάνω σε ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής. Σε αυτό το κομμάτι πιστεύω ότι βοήθησε και ο Χιώτης που επικεντρώνεται αρχικά το σχήμα, καθώς είναι συνθέσεις που εξ αρχής έχουν την επιρροή από διάφορα μουσικά είδη. Σίγουρα και η αισθητική αλλά και η διάθεση των τριών κοριτσιών στο Παρίσι να ασχοληθούν και εν τέλει να ερωτευτούν τα συγκεκριμένα τραγούδια. Η συνεννόηση με τα κορίτσια στο Παρίσι και ιδίως για εμένα προσωπικά που τα αγγλικά μου βρίσκονται σε μέτριο ας πούμε επίπεδο ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Χωρίς να λέμε πολλά και πολλές φορές μόνο με κινήσεις η συνεννόηση ήταν άριστη.

-Τί θα παρουσιάσετε το Blues;

Έχουμε ετοιμάσει ένα αφιέρωμα στον Μανώλη Χιώτη, ξεκινώντας από τα πρώτα του τραγούδια και το εξελίσσουμε μπλέκοντάς τα με το ύστερο έργο του, κυρίως με τη συνεργασία του με την Μαίρη Λίντα αλλά και την Μάγια Μελάγια. Ήταν ενδιαφέρον για εμάς διότι τα δύο μπουζούκια και η κιθάρα έχουμε εντρυφήσει στον ήχο και το στυλ που επικρατούσε πριν το 1955, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του έργου του Χιώτη έχει γίνει γνωστό με πολύ διαφορετικό ηλεκτρικό ήχο. Εφόσον έχουμε ντραμς, κόντρα μπάσο και τζαζ κλαρίνο και σαξόφωνο, τρία κορίτσια τα οποία ούτε Ελληνίδες είναι ούτε έχουν την ίδια εξοικείωση που έχουμε εμείς με αυτά τα τραγούδια, νομίζω ότι το αποτέλεσμα είναι πολύ ενδιαφέρον. Το πάντρεμα των διαφορετικών πορειών επί σκηνής με πρώτη την Βανέσσα, την τραγουδίστριά μας, η οποία έχει ασχοληθεί εκτενώς και με τα ρεμπέτικα, και με το τζαζ τραγούδι, αλλά και με το ανατολίτικο, δίνει ένα πολύ διαφορετικό χρώμα και ζεστό χρώμα στο έργο του Χιώτη, που νομίζω ότι δεν έχει ξαναπαραχθεί.

-Σωτήρη πώς νιώθεις που θα εμφανιστείς στην πόλη σου;

Την Πέμπτη θα βρεθούμε με τον »Κύκλο» στην Καρδίτσα,στο Βlues Βar και νιώθω ήδη την ιδιαιτερότητα της βραδιάς.Ένας τόπος όπου μεγάλωσα,ανάμεσα σε »δικούς» μου ανθρώπους αλλά και σε ένα μαγαζί όπου για εμένα έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της μουσικής μου κουλτούρας και όχι μόνο.Πάντα είναι ιδιαίτερες οι βραδιές που γυρνάω για κάποιο λάιβ στην Καρδίτσα και πάντα θα κάνω αυτό το ταξίδι της επιστροφής στην πόλη και στους ανθρώπους που καθόρισαν και σημάδεψαν σημαντικά την ζωή μου.Νιώθω ακόμα πιο όμορφα για αυτή την Πέμπτη καθώς στο σχήμα υπάρχουν 2 κοπέλες από Τουρκία και μία από Αρμενία και θα πάρουν για πρώτη φορά μια γεύση από τον τόπο.

Οι «The Circle Orchestra» είναι οι:

Σωτήρης Λέτσιος: Κιθάρα / Φωνή

Ezgi Sevgi Can: Κλαρινέτο / Φωνή

Πάνος Δημάκης: Μπουζούκι / Φωνή

Shushan Kerovpyan: Κοντραμπάσο / Φωνή

Θάνος Μπούρης: Μπουζούκι / Φωνή

Ela Nuroglu: Κρουστά / Φωνή

Βανέσα Κουρτέση: Φωνή