Η αντιμετώπιση τηςακρίβειας και των πληθωριστικών πιέσεων σε βασικά αγαθάαποτελεί το σημαντικότερο ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως επισημάνθηκε και από τοννέο υπουργόΚώστα Σκρέκα,ο οποίος το χαρακτήρισε «άμεση προτεραιότητα».
Οι τιμές στα τρόφιμα και σε άλλα βασικά καταναλωτικά προϊόντα, όχι μόνοαποκλιμακώνονται με πολύ αργούς ρυθμούςσε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα όπως προκύπτεικαι από τα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ και EUROSTAT, αλλά επιπλέον οι ανατιμήσεις σε κωδικούς και συγκεκριμένες κατηγορίες συνεχίζονται έστω και με μικρότερη ένταση.
Ακόμη κι αυτές οι μικρότερες αυξήσεις ωστόσο δεν είναι αμελητέες δεδομένου ότι οι τιμές στο ράφι βρίσκονται ήδη σε υψηλά επίπεδα, από τις συνεχείς ανατιμήσεις των προηγούμενων μηνών.
Παράγοντες της αγοράς «βλέπουν» το ενδεχόμενο αποκλιμάκωσης των τιμών στο ράφι προς το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με βάση και την εικόνα των τιμών που επικρατούν αυτή στιγμήδιεθνώς στις πρώτες ύλες όπως πχ. στα γαλακτοκομικά και σιτηρά.Εξηγούν ωστόσο ότι ακόμη και σε αυτή την περίπτωση δεν θα πρέπει να αναμένουμε επιστροφή στις τιμές που ίσχυαν προ ενεργειακής κρίσης.
Έως το τέλος του 2023 «καλάθι» και πλαφόν στο περιθώριο κέρδους
Στο πλαίσιο αυτό και με την ακρίβεια να συνεχίζει να πλήττει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησεστην απόφαση να παρατείνει δύο μέτραπου είχαν ληφθεί από την προηγούμενη ηγεσία του προς την κατεύθυνση της συγκράτησης των ανατιμήσεων και την καταπολέμηση της ακρίβειας, και των οποίων η ισχύς, βάσει του νόμου, έπαυε στις 30 Ιουνίου 2023.
Έτσι τόσο το«Καλάθι του νοικοκυριού»που εφαρμόζεται στα σούπερ μάρκετ από τον Νοέμβριο του 2022, όσο τομέτρο του πλαφόν στο περιθώριο κέρδουςτο οποίο αφορά στις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμαεπεκτείνονται πλέον μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023.
Την ίδια στιγμή οι πληροφορίες αναφέρουν πως αναμένεται να δοθεί παράταση και για το μέτρο τουmarket pass.
Η επίδραση του «Καλαθιού» στην αγορά
Σε ό,τι αφορά στο «καλάθι του νοικοκυριού», δημιουργήθηκε ως προσωρινό μέτρο μέτρο πριν από 8 μήνες προκειμένου να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων. Αρχικά η ισχύς του ήτανμέχρι το τέλος Μαρτίου 2023ωστόσο είχε δοθεί από την τότε ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου 3μηνη παράταση έως τις 30 Ιουνίου.
Κατάτις 35, έως τώρα, εβδομάδες εφαρμογής του «Καλαθιού του νοικοκυριού»παρατηρήθηκαν αλλαγές στις αγοραστικές συμπεριφορές των καταναλωτών οι οποίες αποτυπώνονται τόσο στα νούμερα των εταιρειών μέτρησης πωλήσεων των σούπερ μάρκετ όσο και της βιομηχανίας τροφίμων. Η σημαντικότερη ήτανη μεγαλύτερη στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας,με τα οποία άλλωστε γεμίζουν στην πλειονότητα τα «καλάθια» τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Ενδεικτικά για την επίδραση του «καλαθιού» είναι τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεωνCircanaσύμφωνα με τα οποία το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί σύνολο εκείνων που «μπήκαν» στο «καλάθι», διαμορφώθηκε το πρώτο πεντάμηνο του 2023 στο19,6% όταν το αντίστοιχο περσινό διάστημα το μερίδιο των PL έφτανε το 17,8%.
Μεγαλύτερη ήταν η ανάπτυξη σε συγκεκριμένες κατηγορίες όπωςγια παράδειγμα στα γαλακτοκομικά, κάτι άλλωστε που επισημαίνουν και οι ίδιες οι γαλακτοβιομηχανίες που είδαν απώλειες στα μερίδια τους και μάλιστα από τις αρχές του έτους ήταν και οι πρώτες που προχώρησαν σε προφορές και μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα τους.
Αναλυτικά, το μερίδιο PL του φρέσκου γάλακτος αυξήθηκε από 11,7% σε 17,9% και του γιαουρτιού (αγελαδινό) από 11,7% σε 17,7%. Αντίστοιχα, σημαντική ανάπτυξη στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν και τα μακαρόνια και συγκεκριμένα από 18,6% σε 21,4%,αλλά και το αλεύρι, από 21,2% σε 26,1%.
Πηγή:cnn.gr















