Ο Νομός Καρδίτσας τα τελευταία χρόνια κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις στον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας και παραμένει ουραγός στη Θεσσαλία, όπως αναφέραμε σε προηγούμενα άρθρα μας.
Η θέση αυτή προκύπτει από μια θεώρηση κατάλληλων αναπτυξιακών δεικτών και τη σύγκριση με τους δείκτες των άλλων νομών της χώρας. Για τη θέση που κατέχει ο Νομός Καρδίτσας υπάρχει ένας γενικότερος προβληματισμός και τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εύλογα: Πως είναι δυνατόν ένας Νομός που βρίσκεται στο «κέντρο βάρους» του χάρτη της ηπειρωτικής χώρας, ο οποίος κατέχει ιδιαίτερους φυσικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, να μην είναι σε θέση να ανακάμψει αναπτυξιακά; Ένας Νομός που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στις επιτυχίες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά να βρίσκεται στις τελευταίες στο επίπεδο μόρφωσης και εκπαίδευσης των κατοίκων του;
Υπάρχουν Νομοί που αναμφισβήτητα δεν διαθέτουν τα συγκριτικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα του Νομού Καρδίτσας και όμως έχουν καταφέρει να βρίσκονται σε υψηλότερες θέσεις στην αναπτυξιακή κλίμακα της χώρας. Υπάρχουν αιτίες και λόγοι που μπορούν να εξηγήσουν τις αντιφάσεις αυτές; Φταίει η διαχρονική εφαρμοζόμενη κρατική πολιτική ή μέρισμα της ευθύνης φέρουν και οι τοπικές αρχές, φορείς και πρόσωπα με ιεραρχικά υψηλές θέσεις στην τοπική διοίκηση του Νομού και της Θεσσαλίας;
Πολλές φορές υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες, οι οποίες δεν γίνονται αντιληπτές ή υποτιμάται η σημασία τους, αλλά μπορούν να ερμηνεύσουν έως ένα βαθμό κάποιες εξελίξεις και καταστάσεις.
Πριν από 5 περίπου χρόνια δόθηκε στην κυκλοφορία το κεντρικό τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 από το ύψος της Ξυνιάδας έως και τα Τρίκαλα, μήκους περίπου 80 χλμ. Στη σύνδεση του Ε65 με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, έχουν τοποθετηθεί πινακίδες που πληροφορούν τους οδηγούς ότι κατευθύνονται προς τα Τρίκαλα. Πινακίδα που να γράφει πως πάμε στην Καρδίτσα δεν τοποθετήθηκε, καθώς για κάποιους η Καρδίτσα είναι «τρύπα στη Γεωγραφία» σε ότι αφορά τη σήμανση και τη χαρτογράφηση. Ύστερα από επίμονες επισημάνσεις του «Νέου Αγώνα» που ανέφερε τα «κακώς κείμενα» για τη σήμανση στον Ε65 (ο οποίος προέκυψε έπειτα από μακροχρόνιους αγώνες κυρίως της Καρδίτσας και τη μαχητική αρθογραφία της εφημερίδας), τοποθετήθηκε αργότερα μια και μοναδική πινακίδα που γράφει προς Καρδίτσα, αλλά ως εκεί, τίποτα περισσότερο…
Προ ενός έτους δόθηκε στην κυκλοφορία μέρος του νότιο τμήμα του Ε65, μήκους 14 χλμ, από τη σύνδεση του ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας ως τον ανισόπεδο κόμβο του Καρπενησίου. Στη σύνδεση του ΠΑΘΕ με τον Ε65 υπάρχει πινακίδα που πληροφορεί τους οδηγούς πως πάνε στο Καρπενήσι και στα Τρίκαλα. Πινακίδα για την Καρδίτσα ξανά πουθενά!!!! Σημειώνουμε ότι, η ένδειξη «Τρίκαλα» είναι καλυμμένη, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί το ενδιάμεσο τμήμα από τον κόμβο Καρπενησίου έως την Ξυνιάδα.
Από τα παραπάνω προκύπτουν ορισμένα ερωτήματα.
-Για το Υπουργείο Υποδομών και την κατασκευάστρια εταιρεία (ΤΕΡΝΑ) ο Νομός και η πόλη της Καρδίτσας δεν υπάρχουν; Η Καρδίτσα εξαφανίστηκε από τις λάσπες του «Ιανού» και αποτελεί ανύπαρκτο προορισμό; Μήπως θεώρησαν περιττό να ενημερώνουν τους οδηγούς για την ύπαρξη της πόλης και του Νομού; Πρόκειται για αθέλητη ή σκόπιμη παράλειψη; Δεν θεωρούμε ότι κόστος αναγραφής του ονόματος «Καρδίτσα» είναι μεγάλο ή απαγορευτικό…
-Οι κρατούντες τα ηνία του τόπου, αιρετοί, βουλευτές, κατά την επιστροφή τους από στην Αθήνα, δεν παρατήρησαν τις παραπάνω παραλείψεις; Γιατί τόσο καιρό δεν έκαναν τις δέουσες οχλήσεις και τις απαιτούμενες αναφορές προς τους υπεύθυνους για να τοποθετηθούν οι κατάλληλες πινακίδες; Οφείλεται σε αδιαφορία, σε υποβάθμιση της σημασίας των γεγονότων ή σε αδυναμία τους να εισακουστούν από την κεντρική Διοίκηση;
Το συγκεκριμένο ζήτημα μπορεί από κάποιους να θεωρηθεί… λεπτομέρεια. Όμως πολλές φορές οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά! Αν μαζέψουμε πολλές τέτοιες «λεπτομέρειες», θα ερμηνεύσουμε και θα δικαιολογήσουμε ως ένα βαθμό, όσα προαναφέρθηκαν για τη θέση του Νομού Καρδίτσας. Τέτοιου είδους «λεπτομέρειες» είναι πολλές και θα συνεχίσουμε να τις επισημαίνουμε…
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΛΑΙΟΣ