Με μια μόνιμη μουσειακή παρέμβαση σ’ ένα κτίριο – σύμβολο για τη δημόσια ζωή της πόλης από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, το νέο Δημαρχείο, συμμετέχει στον φετινό εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων το Μουσείο Πόλης του Δήμου Καρδίτσας.
Το Α’ Γυμνάσιο Αρρένων (μετέπειτα Α’ Λύκειο) είναι συνυφασμένο με μνήμες χιλιάδων Καρδιτσιωτών επί πέντε δεκαετίες. Το γεγονός αυτό οδήγησε τη Δημοτική Αρχή στην απόφαση να δεχτεί την πρόταση του Ιστορικού – Λαογραφικού Μουσείου «Λ. & Ν. Σακελλαρίου» να δημιουργηθεί εκεί μια μόνιμη μικρή έκθεση, η οποία να θυμίζει την προηγούμενη χρήση του κτιρίου, συνδέοντάς το παράλληλα με τα σημαντικά ιστορικά τοπόσημα που το περιβάλλουν: Παυσίλυπο – πλατεία Πλαστήρα και Μητροπολιτικός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης.
Ο ιστορικός αυτός πόλος μπορεί να αποτελέσει στο άμεσο μέλλον και πόλο έλξης επισκεπτών εντός και εκτός Καρδίτσας, οι οποίοι, με εισαγωγή την εκθεσιακή ενότητα που φιλοξενείται πλέον μόνιμα στο Δημαρχείο, θα μπορούν να περιηγηθούν πιο συνειδητά και στοχευμένα στην πόλη, προκειμένου να γνωρίσουν κάποια από τα πολλά της πρόσωπα στο χρόνο.
Με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης σήμερα στη 1 το μεσημέρι, χθες στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Καρδίτσας ο αντιδήμαρχος Καρδίτσας κ. Στ. Θεολόγης, η επιστημονική υπεύθυνη του μουσείου πόλης, Δρ. Φένια Λέκκα, η Πρόεδρος του Συλλόγου “Φίλοι Μουσείου Πόλης” κ. Ελ. Αβδελίδου, η Διευθύντρια Διοικητικών Υπηρεσιών κ. Ευαγγελία Τσίβου και η υπεύθυνη προγραμματισμού του Δήμου Καρδίτσας κ. Γεωργία Γιαννουλάκη, παραχώρησαν συνεντευξη τύπου και αναφέρθηκαν στη συγκεκριμένη δράση.
Ο κ. Θεολόγης αναφέρθηκε στην ιστορία του χώρου όπου στεγάζεται το δημαρχείο και τη σύνδεσή του με τη ζωή και τη μνήμη των Καρδιτσιωτών σημειώνοντας ότι τόσο η δημοτική αρχή όσο και οι υπάλληλοι του δήμου είναι δέκτες θετικών σχολίων για το κτίριο που φιλοξενούσε για περισσότερο από μισό αιώνα το 1ο Λύκειο Καρδίτσας.
Ο κ. Θεολόγης σημείωσε ότι η δράση που έχει σχεδιαστεί περιλαμβάνει την έκθεση αντικειμένων σε ειδικές προθήκες στην είσοδο του δημαρχείου.
Το περιεχόμενο της έκθεσης του Δημαρχείου
Το αφήγημα που ξεδιπλώνεται στις τρεις προθήκες και στο διαδραστικό φωτογραφικό έκθεμα της έκθεσης του Δημαρχείου βασίζεται, όπως περιέγραψε η κ. Λέκκα, σε τέσσερα αυθεντικά μουσειακά εκθέματα.
Μια σχολική σάκα και ένα μαθητικό πηλήκιο μας εισάγουν στην ιστορία του ίδιου του κτιρίου, όταν ήταν σχολείο. Μια οβίδα, που έπεσε μπροστά στην Επισκοπή της Μητρόπολης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων, χωρίς να εκραγεί, κατά τους γερμανικούς βομβαρδισμούς, το Πάσχα του ’41, και που επί δεκαετίες κρέμονταν ως πολυέλαιος στον εξωνάρθηκα του ναού των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης (1887), του μοναδικού μνημειακού δημοσίου κτιρίου της πόλης από τα τέλη του 19ου αιώνα, μας επιτρέπει, με αφορμή ένα τραυματικό ιστορικό γεγονός, να μιλήσουμε για την εξέλιξη της πόλης μετά το 1881 και τη μακραίωνη, διάρκειας 5 αιώνων, οθωμανική παρουσία αλλά και για τον δραστήριο και οραματιστή μητροπολίτη Ιεζεκιήλ, προσωπικότητα εμβληματική για την Καρδίτσα του Μεσοπολέμου.
Στην τρίτη προθήκη ένα μπρούτζινο αγαλματίδιο που παριστάνει έναν Γαλάτη πολεμιστή, δώρο των Ελλήνων του Παρισιού στον πρωθυπουργό Νικόλαο Πλαστήρα κατά την επίσκεψή του στην γαλλική πρωτεύουσα, τον Ιούνιο του 1950, μας θυμίζουν τον μεγάλο Καρδιτσιώτη στρατηγό, ο οποίος, εκτός από την Μικρασιατική Εκστρατεία, ταυτίστηκε και με τη δύσκολη μεταπολεμική περίοδο, κατά την οποία ανέλαβε τρεις φορές καθή- κοντα πρωθυπουργού.
Ένα ακόμη έκθεμα, φωτογραφικό και διαδραστικό αυτή τη φορά, η πρώτη φωτογραφία που τραβήχτηκε στο διδακτήριο, το Φθινόπωρο του ’62, θα δίνει στον επισκέπτη τη δυνατότητα να παρατηρήσει πρόσωπα μαθητών και καθηγητών και να γράψει σχόλια και αναμνήσεις, βοηθώντας το μουσείο στην αναγνώριση και ταύτιση των προσώπων, και, γιατί όχι, στη δημιουργία ενός αρχείου αναμνήσεων από το σχολείο.
Το πρόγραμμα της δράσης
Εκτός από το άνοιγμα της έκθεσης,όπως τόνισε η κ. Αβδελίδου, σήμερα από τις 10 το πρωί και ανά μισή περίπου ώρα θα υλοποιούνται στο χώρο εκπαιδευτικά προγράμματα για οργανωμένες σχολικές ομάδες και ξεναγήσεις για το ευρύ κοινό τόσο στην έκθεση όσο και στο υπόλοιπο κτίριο του νέου Δημαρχείου.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει τίτλο «…ένα σχολείο, πολλές ιστορίες…» και σχεδιάστηκε από την ομάδα εκπαιδευτικών δράσεων των Φίλων του Μουσείου Πόλης, με υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό Μιχάλη Παπαντώνη, σε συνεργασία με το μουσείο. Συγκεκριμένα, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο υλοποιείται πιλοτικά, θα συμμετέχουν μαθητές της 5ης και 6ης τάξης του 1ου, 3ου και 8ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας.
Ενδιαφέρον να υλοποιήσουν το πρόγραμμα στο άμεσο μέλλον εκδήλωσαν και άλλα σχολεία της πόλης, οπότε ήδη οι διοργανωτές προσανατολίζονται στην ιδέα να πραγματοποιήσουν το Σεπτέμβρη στοχευμένο σεμινάριο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, ώστε το ρόλο του εμψυχωτή της δράσης να αναλάβουν στο εξής οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.
Μέσω του προγράμματος οι μαθητές θα γνωρίσουν τη σάκα και το πηλίκιο των μαθητών της εποχής του ’60 και θα κληθούν να φανταστούν τη ζωή των μαθητών εκείνης της εποχής.
Δημαρχείο-Μουσείο
Η κ. Τσίβου τόνισε ότι το κτίριο από μόνο του καλεί όλους να καταδυθούν στην ιστορία του. Αποτελεί ένα τοπό- σημο για την πόλη όχι μόνο ως δημαρχείο διότι όπως εξήγησε: στο κτίριο αυτό εκτίθενται πορτρέτα παλαιών δημαρχων σε χώρο μάλιστα που αυτά είναι εμφανή από όλους, διαθέτει πλέον τα εκθέματα του Μουσείου Πόλης, επίσης μια μικρή θεματική έκθεση με έργα του Δημ. Γιολδάση στο γραφείο του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου ενώ διαθέτει και σημαντικά ιστορικά αρχεία από τη λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ.
Είναι δηλαδή το δημαρχείο της Καρδιτσας ένας ιστορικός χώρος με μουσειακά χαρακτηριστικά. Από τη πλευρά της η κ. Γιαννουλάκου υπογράμμισε ότι η Καρδίτσα είναι σχετικά νέα πόλη και τα ιστορικά κτίρια που διαθέτει είναι πολυ λίγα και για το λόγο αυτό αξίζει να αξιοποιηθούν.
Και σε άλλα κτίρια
Εξάλλου οπως ανέφερε η κ. Λέκκα, και η έκθεση του δημαρχείου μπορεί να εμπλουτιστεί με νέα σημαντικά εκθέματα ενώ ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη παρόμοιες συζητήσεις και με άλλους φορείς. «Στόχος μας είναι αντίστοιχοι μουσειακοί θύλακες που αναδεικνύουν όψεις της ιστορίας της πόλης, να δημιουργηθούν σταδιακά και σε άλλα τέσσερα δημόσια κτίρια της πόλης, ώστε να βοηθήσουν το κοινό να δομήσει τη δική του σχέση με την ιστορία, ανακαλώντας βιώματα, μνήμες και αφηγήσεις».