Έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία – Οι καθυστερήσεις και η διαδικασία fast Track για έργα 1,4 δις ευρώ

Έρχεται η ώρα δημοπράτησης έργων 1,4 δισ. για Θεσσαλία

Την υπουργική απόφαση η οποία θα καθορίζει τον αριθμό των συμβάσεων στις οποίες θα «σπάσουν» τα έργα αποκατάστασης υποδομών, οδικών και σιδηροδρομικών, στη Θεσσαλία, κυρίως, όπως και σε Εύβοια, Φθιώτιδα, συνολικού εκτιμώμενου ύψους 1,4 – 1,5 δισ. ευρώ αλλά και τις σχετικές δημοπρατήσεις, αναμένουν στην κατασκευαστική αγορά.

Η προεργασία έχει γίνει, ωστόσο, μέχρι προ ημερών δεν είχε γίνει κάποια επίσημη δημοσίευση για τη διαδικασία (ΦΕΚ, Διαύγεια), ενώ θεωρητικά εκκρεμούν και οι αποφάσεις χρηματοδότησης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε κάθε περίπτωση, και αν δεν είναι «προ των πυλών» οι εξελίξεις, έχουμε περάσει τα μέσα Ιουνίου και ενώ η αγορά ανέμενε να έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες από το Πάσχα κιόλας, καταγράφονται ήδη καθυστερήσεις.

Αυτό που πηγάζει ως αρχική πληροφόρηση είναι ότι οι διαδικασίες, πάντως, θα είναι… fast track, θα αφορούν σε έως 8 συμβάσεις, από 4 για οδικά (με project manager τη ΣΑΛΦΩ) και σιδηροδρομικά έργα, θα σταλούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσκλήσεις για απευθείας διαπραγματεύσεις με τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους, με τα μικρότερα σχήματα να μένουν μάλλον εκτός «παιχνιδιού», καθώς στο υπουργείο θέλουν γρήγορους ρυθμούς και όχι κατακερματισμό εργολαβιών – συμβάσεων.

Πρόκειται για τις καταστροφές που προκάλεσαν πέρσι οι κακοκαιρίες (Daniel, Elias), με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα να έχουν ήδη ξεπεραστεί, καθώς αρχικά αναμένονταν εξελίξεις την περίοδο Απριλίου – Μαΐου και ήδη έχουμε περάσει και τον μισό Ιούνιο. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να κάνει αγώνα δρόμου για να βγουν οι ξεχωριστές εργολαβίες για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης.

Άλλωστε, πλέον αρχίζουν να πιέζουν ασφυκτικά και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς τα έργα χρηματοδοτούνται από το εν λόγω χρηματοδοτικό πλαίσιο. Πάντως, υπήρχαν αρχικά πληροφορίες για εξελίξεις έως τις αρχές Ιουλίου (τεύχη δημοπράτησης, ακολούθως αναθέσεις), ώστε να εκκινήσουν εργασίες αποκατάστασης από τον Σεπτέμβριο, ωστόσο, ήδη έχει χαθεί χρόνος και μένει να φανεί αν μπορεί να «καλυφθεί».

Faste Track διεργασίες και απευθείας προσκλήσεις στου μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους

Οι αναθέσεις στους κατασκευαστές θα γίνουν μέσω πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση, στο πλαίσιο του νόμου για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες αρχές προσανατολίζονται στο να οριστούν έως 8 ξεχωριστές συμβάσεις – εργολαβίες, 4 για τα οδικά έργα και 3-4 για τα σιδηροδρομικά.

Οι δημοπρατήσεις θα είναι με διαδικασία fast track, δηλαδή με άμεσες διαδικασίες, με προσκλήσεις που θα σταλούν στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen, πρώην Μυτιληναίος). Οι τεχνικές απαιτήσεις και οι νέοι όροι βιωσιμότητας – ανθεκτικότητας που βάζει η κυβέρνηση φαίνεται να οδηγούν εκτός διαδικασιών τους μικρότερους ομίλους, καθώς στο υπουργείο επιθυμούν να αποφύγουν τον κατακερματισμό των έργων.

Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται όμως η υπουργική απόφαση που θα ορίζει τον αριθμό των συμβάσεων. Πάντως, τα σημεία παρέμβασης είναι δεκάδες ή μάλλον εκατοντάδες σε κάθε γεωγραφική περιοχή, οπότε ή θα πρέπει ο κάθε μεγάλος εργοληπτικός όμιλος που θα αναλάβει μια ευρύτερη περιοχή να προχωρήσει σε διασπορά δυνάμεων (ανάπτυξη πολλών εργοταξίων) ή να δώσει υπεργολαβίες σε μικρότερα τεχνικά σχήματα.

Για τα οδικά έργα ίσως είναι πιο απλές και ξεκάθαρες οι διαδικασίες. Κατά πληροφορίες, ζήτημα υπάρχει με τα σιδηροδρομικά, καθώς στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών φέρονται να εξετάζουν μοντέλο δημοπράτησής τους απευθείας από το υπουργείο και όχι μέσω των εποπτευόμενων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), αν και τίθεται θέμα ποιος θα επιβλέπει και ελέγχει την πορεία των διαδικασιών και των έργων. Σε κάθε περίπτωση, τις αποφάσεις και σε αυτό το μέτωπο θα λάβει το αρμόδιο υπουργείο.