Οι εικόνες που εισπράξαμε μέσα από τα χαμόγελα των παιδιών κατά τη φετινή έναρξη των σχολείων στο Νομό ήταν σαφώς παρηγορητικές και αισιόδοξες, αν λάβουμε υπόψη την περσινή αρχή που επισκιάστηκε από τα δυσάρεστα γεγονότα των πλημμυρών και τις επιπτώσεις μετέπειτα στις πληγείσες περιοχές.
Ωστόσο, η Εκπαίδευση φέρει μαζί της τις δικές της ανησυχίες των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων όσον αφορά το μέλλον της, καθώς και φέτος γίναμε μάρτυρες συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων στο Νομό. Κι αν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση άρθηκε η απόφαση συγχώνευσης των τμημάτων σε Ιτέα, Προάστιο και Μαγούλα, δεν συνέβη το ίδιο και στην Πρωτοβάθμια όπου οι μαθητές αναγκάζονται να παρακολουθούν τα μαθήματα σε τμήματα των 25 ατόμων.
Πιο αναλυτικά, σε δηλώσεις του στο «Νέο Αγώνα» και το «Ράδιο Θεσσαλία» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καρδίτσας και Αιρετός στο ΠΥΣΠΕ Καρδίτσας, κ. Βάιος Κουτής αναφέρθηκε αρχικά στις φετινές συγχωνεύσεις τμημάτων στην Πρωτοβάθμια που έρχονται ως συνέχεια των περσινών συμπτύξεων, όταν είχαν γίνει τέλος Αυγούστου του 2023 στις μεγάλες σχολικές μονάδες της πόλης. «Επρόκειτο τότε για το 1ο και το 12ο Δημοτικό σχολείο, όπως και για το 3ο και 13ο Δημοτικό. Υπήρξε αναστάτωση στους μαθητές οι οποίοι αναγκάστηκαν να αλλάξουν τμήμα, αλλά και στους εκπαιδευτικούς που βρέθηκαν σε διαφορετικό σχολικό περιβάλλον. Φέτος, και χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος, το Υπουργείο Παιδείας αποφασίζει με μια εγκύκλιο το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου, τη σύμπτυξη τμημάτων που είναι λιγότερα από 25 μαθητές.
Εδώ στο Νομό ήταν δέκα τέτοια τμήματα και πέντε στα νηπιαγωγεία, τα οποία συμπτύχθηκαν. Δυστυχώς για άλλη μια φορά το Υπουργείο βλέπει τους μαθητές μας ως αριθμούς», τόνισε προσθέτοντας ότι οι συμπτύξεις δεν προσφέρουν κάτι ουσιώδες στην εκπαιδευτική διαδικασία, μόνο στην εξοικονόμηση πόρων. «Να αναφέρουμε ότι στο Νομό εκπαιδευτικοί μπορούσαν να υποστηρίξουν αυτά τα τμήματα, έτσι όπως ήταν κατατετμημένα σε σχολικές μονάδες. Σημαίνει ότι από την πλευρά της Διεύθυνσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν ζητήσαμε εκπαιδευτικούς αναπληρωτές. Υπήρχαν εκπαιδευτικοί που θα υποστήριζαν τους μαθητές. Δυστυχώς σήμερα, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που βρίσκονται σε αναμονή χωρίς να έχουν τμήματα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το ίδιο και στα Δημοτικά, και στα νηπιαγωγεία», συμπλήρωσε.
Αιφνιδίασε η απόφαση σύμπτυξης τμημάτων σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία
Για την απόφαση σύμπτυξης των τμημάτων που αιφνιδίασε τον εκπαιδευτικό κόσμο εν μέσω καλοκαιριού, ο κ. Κουτής τη χαρακτήρισε πρόχειρη. «Έγινε γρήγορα και στο… πόδι, χωρίς να λάβουν υπόψη τα κριτήρια κάθε σχολικής μονάδας. Στην πόλη σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα που ήταν τρία τμήματα, έγιναν ξαφνικά δύο. Δεν σκέφτηκαν όμως ότι σε αυτά τα τμήματα είναι μαθητές με ειδικές, εκπαιδευτικές ανάγκες που χρειάζονται μια διαφοροποιημένη διδασκαλία. Απλώς και μόνο ήθελαν να υπάρξουν τμήματα 25 μαθητών. Δεν τους ενδιαφέρει η μαθησιακή δυσκολία, παρά μόνο τα νούμερα. Φυσικά υπάρχουν και χτυπημένα σχολεία από τις πλημμύρες πέρσι, και αυτά τα παιδιά θέλουν το χρόνο τους να επανέλθουν ψυχολογικά και μαθησιακά. Τα σχολεία αυτά έχουν προβλήματα από την κακοκαιρία. Δεν λειτουργούν στο χώρο τους, ενώ μαθητές έχουν μετακινηθεί σε όμορα σχολεία. Βέβαια, γίνονται προσπάθειες αλλά δεν είναι όλα έτοιμα», συμπλήρωσε.
Η… μάταιη αναζήτηση στέγης από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί τους εκπαιδευτικούς αναπληρωτές, είναι η εύρεση στέγης. Ένα ύψιστο βάρος για τους εκπαιδευτικούς, προσπαθώντας οι ίδιοι να κάνουν μια νέα επαγγελματική αρχή σε έναν ξένο τόπο, αρκετοί μακριά από το σπίτι τους.
Πιο αναλυτικά, τα εμπόδια στην εύρεση κατοικίας βιώνουν και οι Καρδιτσιώτες εκπαιδευτικοί που διορίζονται μακριά από τον τόπο τους και αναζητούν μια όσο το δυνατόν ισορροπημένη ζωή. Για τις δυσμενείς συνθήκες που βιώνουν αναφέρθηκε ο κ. Βάιος Κουτής, ο οποίος ανέφερε ότι η εύρεση σπιτιού αποτελεί μια αντικειμενική, συγκεκριμένη δυσκολία. «Αποφεύγουν οι σπιτονοικοκύρηδες να διαθέτουν σπίτια προς ενοικίαση σε εκπαιδευτικούς, στοχεύοντας κυρίως να βρουν φοιτητές που γνωρίζουν πως θα διαρκέσει περισσότερο η διαμονή τους. Είναι γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται μακριά αδυνατούν να βρουν. Σκεφτείτε ότι στην πόλη που μένουμε όπου τα ενοίκια κυμαίνονται ανάμεσα στα 300 – 400 ευρώ, δύσκολα τα βγάζει πέρα ένας αναπληρωτής, του οποίου ο πρώτος μισθός είναι λίγο κάτω από 800 ευρώ. Το 50% της μισθοδοσίας θα πάει για το σπίτι. Είναι αντικειμενικές αυτές οι δυσκολίες, ενώ βοήθεια από τους Δήμους στις περισσότερες περιοχές στην Ελλάδα δεν υφίσταται, παρά μόνο σε κάποιες ορεινές τοποθεσίες ως εξαιρέσεις. Μάλιστα πρόκειται για εκπαιδευτικούς μειωμένου ωραρίου κυρίως σε ειδικότητες, των οποίων οι απολαβές ανέρχονται μόλις στα 550 ευρώ», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουτής.
Όλα όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας αποτελούν υπαρκτά σενάρια, σημειώνει ο κ. Κουτής. Αρκετά συχνά πληροφορούμαστε ότι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να κοιμηθούν σε αυτοκίνητα έως ότου σταθούν τυχεροί στην εύρεση οικίας. Άλλοι ξοδεύουν υπέρογκα ποσά για βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ οι ιδιοκτήτες ζητάνε από τους ίδιους τα σπίτια να αφήνονται ελεύθερα όταν πλησιάζει η τουριστική σεζόν στα νησιά. «Μέσα σε όλα αυτά που συζητάμε, ας λάβουμε υπόψη τις μετακινήσεις που χρειάζεται να κάνουν στον τόπο διορισμού τους, από σχολείο σε σχολείο. Όλα αυτά γίνονται με δικά του έξοδα, ενώ συγχρόνως κινδυνεύει και η σωματική του ακεραιότητα. Καρδιτσιώτες εκπαιδευτικοί μετακινούνται καθημερινά προς Θήβα – Βοιωτία, μιλάμε για σημαντική απόσταση», πρόσθεσε.
Η απώλεια του δεσίματος μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών
Σε άλλο σημείο της επικοινωνίας του «ΝΑ» με τον κ. Κουτή, εστιάσαμε στην απώλεια ισχυρού δεσίματος μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, καθώς κάθε χρόνο αλλάζουν οι δάσκαλοι και ορισμένες φορές προκύπτουν και κενά σε σχολικά προγράμματα. Μάλιστα αποτελεί έγνοια των ίδιων των μαθητών, πως δεν προλαβαίνουν να δεθούν με τους δασκάλους. «Σωστά το επισημαίνουν οι μαθητές και σίγουρα είναι πολύ δυσκολότερα για τους μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Σκεφτείτε ένα παιδί από α’ δημοτικού έως την τάξη της έκτης δημοτικού, θα αλλάξει σίγουρα έξι εκπαιδευτικούς, που σημαίνει κάθε χρόνο πρέπει να συνηθίσουν έναν καινούργιο εκπαιδευτικό», τόνισε.
Βέβαια, όπως είπε ο κ. Κουτής γίνονται κάποιες προσπάθειες μέσα από διορισμούς το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για διορισμούς σε αριθμό 25.000 ατόμων, είναι μεγάλο το νούμερο. Όμως, στα χρόνια της κρίσης έχουν αδειάσει τα σχολεία και όποιες προσπάθειες γίνονται, είναι δυστυχώς για να συμπληρωθούν αυτά τα κενά», κατέληξε.
Δημήτρης Γιαννακόπουλος